جمعه 30 شهریور 1403 - 13:21

کد خبر 46498

شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 11:00:00


برنده نخستین دوره جایزه کارول شیلدز مشخص شد


ایبنا/ فاطمه اصغر، شاعر و فیلمنامه‌نویس پاکستانی آمریکایی، برای نخستین رمانش با عنوان «وقتی خواهر بودیم» برنده جایزه کارول شیلدز 2023 شد. این جایزه با هدف بزرگداشت آثار داستانی زنان، در سال 2022 از سوی بنیاد شیلدز راه‌اندازی شد و برای نخستین بار فراخوان داد.
 به نقل از آسوشیتدپرس، جایزه کارول شیلدز به ارزش 150 هزار دلار، در سال 2022 به یاد نویسنده فقید برنده جایزه پولیتزر نامگذاری و راه‌اندازی شد و به اثر داستانی برجسته از یک نویسنده زن ساکن آمریکا یا کانادا اهدا می‌شود.
«وقتی خواهر بودیم»، داستان سه خواهر و برادر مسلمان آمریکایی، روز پنجشنبه از سوی هیات داوران به دلیل ارائه روایتی دقیق و بی‌نظیر از داستانی انسانی، به عنوان برنده نهایی جایزه کارول شیلدز اعلام شد.
فاطمه اصغر پیش از این برای مجموعه شعر «اگر به سوی ما بیایند» و به عنوان یکی از خالقان مجموعه اینترنتی «دختران براون» نامزد جایزه امی شده بود.
کارول شیلدز که در سال 2003 و در 68 سالگی درگذشت، نویسنده آمریکایی‌تبار بود که بیشتر عمر خود را در کانادا گذراند. او در سال 1994 برنده جایزه پولیتزر برای رمان «دفتر خاطرات سنگی» شد.
جایزه کارول شیلدز با مدیریت بنیاد جایزه کارول شیلدز که کمک‌های بلاعوض و سایر اشکال کمک را به نویسندگان زن ارائه می‌کند، اهدا می‌شود.

بیش از 250 کتاب منتشر شده در آمریکا و کانادا در نخستین رقابت کارول شیلدز شرکت کردند. برنده از فهرست نهایی پنج کتاب و در رقابت با دافنه پالسی اندردس برای «دختران براون»، سوزت مایر برای «پورتر ماشین خواب»، الکسیس شایتکین برای«جای دیگری» و تالیا لاکشمی کولوری برای «آنچه به مانتیکور دادیم» انتخاب شد.
برنده این رقابت علاوه بر جایزه 150 هزار دلاری، اقامتی در جزیره فوگو را نیز دریافت خواهد کرد. چهار نامزد نهایی نیز هریک 12500 دلار دریافت خواهند کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط