جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 06:45

کد خبر 466863

پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:49:04


هشت درصد از تالاب جازموریان در بارش‌های اخیر آبگیری شد


ایرنا/ مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمان با اشاره آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در بارش‌های اخیر گفت: براساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، اینک هفت هزار هکتار (معادل هشت درصد) از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده است.

مجتبی نیک‌طبع، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمان با بیان اینکه جازموریان تالابی کم‌عمق و کاملاً فصلی است اظهار کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به‌ صورت یک اسفنج است که نه‌ تنها موجب تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک ‌سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.
وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست‌محیطی تالاب جازموریان اظهار داشت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه انجام شده که شرکت آب منطقه ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمان بیان کرد: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورده سالانه رودخانه‌های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سال هاست که به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته می شود.



  تصویر ماهواره‌ای تالاب جازموریان(دایره سفید رنگ میزان آب این تالاب در تاریخ ۱۲اردیبهشت ماه جاری را نشان می‌دهد)
 
  
  
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط