جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 14:36

کد خبر 467397

پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 20:59:00


ستون سرکوب


وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

تعداد دانشجویان و اساتید دستگیرشده توسط پلیس آمریکا به بیش از ‌1200 نفر رسید!

 پلیس آمریکا با حمله به ساختمان اداری دانشگاه کلمبیا 100 دانشجوی معترض به سیاست‌های واشنگتن و جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه را بازداشت کرد؛ تهاجمی که بسیاری را در جهان تکان داد. 
«خاطره جنگ ویتنام تکرار شد»؛ این تیتر خبرگزاری یورونیوز اروپا بود. بامداد دیروز پلیس آمریکا در حمله به ساختمان همیلتون دانشگاه کلمبیا بیش از 100 دانشجوی این دانشگاه را بازداشت کرد. نیویورک‌تایمز در گزارشی خبری اعلام کرد پلیس فدرال آمریکا به درخواست رئیس مصری-آمریکایی دانشگاه کلمبیا به این ساختمان حمله و طرفداران فلسطین را بازداشت کرده است. در تصاویری که از این بازداشت دسته جمعی منتشر شده است، پلیس به صورت اتوبوسی دانشجویان را بازداشت و با چهره‌نگاری، آنها را به زندان منتقل می‌کند.  تعداد افراد دستگیر شده توسط پلیس آمریکا در جریان اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین، حالا به بیش از 1200 نفر رسیده است! اغلب دانشجویان در جریان اعتراضات و تحصن‌ها در 23 دانشگاه ایالات متحده بازداشت شده‌اند. بازداشت بی‌سابقه دانشجویان توسط پلیس آمریکا که همراه با خشونت بود، با اعتراض بسیاری از دانشجویان و اساتید حاضر در دانشگاه روبه‌رو شد. ساختمان همیلتون، همان ساختمانی است که دانشجویان دانشگاه کلمبیا سال ۱۹۶۸ در اعتراض به جنگ ویتنام در آن تحصن کرده بودند. 
یکی از کارهایی که دانشجویان معترض آمریکایی در دانشگاه کلمبیا انجام دادند، تغییر نام ساختمان اداری این دانشگاه به اسم دختر 6 ساله فلسطینی «هند» بود. این دختر کوچک فلسطینی چند ماه قبل توسط اسرائیلی‌ها در غزه شهید شد. او که به همراه عمو و دخترعموهایش قصد فرار از مرکز غزه را داشتند، توسط تانک‌های اسرائیلی محاصره و شهید شدند. این اتفاق باعث برانگیخته شدن احساسات بسیاری از مردم جهان شد، بویژه آنکه فایل صوتی تماس لحظه آخر او با هلال احمر فلسطین منتشر شد که  او از هلال احمر فلسطین درخواست کمک کرده بود. 
پس از آنکه رئیس دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک اعلام کرد دیگر راهی برای تضمین امنیت و برقراری نظم در پردیس این دانشگاه وجود ندارد، صدها تن از ماموران پلیس نیویورک برای کمک فراخوانده شدند و دانشجویان را سرکوب کردند. 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ساختمان همیلتون واقع در دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان حامی فلسطین اشغال شده بود و دانشجویان در آنجا تحصن کرده بودند که ماموران پلیس ضمن بیرون کردن دانشجویان معترض و تخلیه ساختمان، آنها را دستگیر کردند. درگیری پلیس و دانشجویان معترض ساعت ۲۱ سه‌شنبه به وقت محلی در حالی رخ داد که ماموران با کلاه و لباس کامل ضد شورش وارد ساختمان شدند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده، ده‌ها نفر از ماموران از پنجره ورودی ساختمان محل تجمع و دیگر ماموران از روی خودروهای پارک شده در کنار ساختمان وارد شدند. بر اساس گزارش‌ها حدود ۱۰۰ معترض دانشجو دستگیر شده و با اتوبوس از محوطه پردیس دانشگاه کلمبیا خارج شدند. 
این درگیری ۱۲ ساعت پس از آن رخ داد که معترضان حامی فلسطین کمی پس از نیمه‌شب سه‌شنبه در ساختمان همیلتون تحصن کردند. اقدام پلیس در پنجاه و ششمین سالگرد یورش پلیس نیویورک به همین ساختمان در دوران اعتراضات علیه نژادپرستی و جنگ ویتنام انجام شد. مدیریت دانشگاه کلمبیا هم پس از مداخله پلیس و ورود آن به پردیس این دانشگاه، در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم پلیس نیویورک «آخرین مرحله و آخرین گزینه» بوده است. اداره پلیس نیویورک پیش‌تر اعلام کرده بود افسرانش بدون درخواست مقام‌ها و مسؤولان دانشگاه یا وقوع یک رویداد کاملا اضطراری وارد محوطه دانشگاه نمی‌شوند. 
«نعمت شفیق» رئیس دانشگاه کلمبیا در نامه‌ای به مقامات ارشد پلیس نیویورک نوشت: دانشگاه با نهایت تاسف درخواست می‌کند پلیس معترضان را از ساختمان اشغال‌شده و چادری که در نزدیکی ساختمان همیلتون برپا شده، خارج کند. پیش از رسیدن نیروهای پلیس به دانشگاه کلمبیا، کاخ سفید بن‌بست در آنجا و دانشگاه پلی‌تکنیک ایالتی کالیفرنیا، جایی که معترضان 2 ساختمان را به کنترل خود درآوردند، محکوم کرد. 
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت جو بایدن، رئیس‌جمهور معتقد است «اشغال یک ساختمان دانشگاهی توسط دانشجویان رویکرد کاملا اشتباهی است و نمونه‌ای از اعتراض مسالمت‌آمیز محسوب نمی‌شود». همچنین همزمان با ادامه درگیری‌ها در پردیس‌های دانشگاهی در اعتراض به تداوم جنگ غزه، شامگاه سه‌شنبه نیروهای پلیس ده‌ها نفر از معترضان حامی فلسطین را در «کالج‌سیتی نیویورک» در منطقه «هارلم» دستگیر کردند. 
سه‌شنبه عصر، معترضان تلاش کردند وارد ساختمان اداری کالج‌سیتی شوند که پلیس با معترضان درگیر شد و آنها به سمت ساختمان اداری «هاوارد ای ویل» رفتند. بسیاری از معترضان در نهایت به چادرهای خود در پردیس دانشگاهی بازگشتند. این در حالی است که مقام‌های دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس برای نخستین بار اعتراضات حامی فلسطین را غیرقانونی اعلام کرده و به معترضان هشدار دادند اگر محوطه پردیس دانشگاهی را ترک نکنند، با پیامدهای این اقدامات روبه‌رو خواهند شد. در پی اعلام این خبر، درگیری‌هایی میان حامیان فلسطین و معترضان طرف مقابل درگرفت. 
«دانشگاه براون» در رودآیلند هم سه‌شنبه اعلام کرد با گروهی از دانشجویان مخالف جنگ غزه به توافق رسیده که دانشجویان معترض در ازای این قول که دانشگاه در روابط خود با شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی بازنگری کند، اردوگاه خود را از محوطه دانشگاه جمع کنند. این نخستین توافق از نوع خود بین یک دانشگاه معتبر آمریکایی و جنبش دانشجویی حامی فلسطین در نظر گرفته می‌شود. 
در همین حال یک سخنگوی دانشگاه کلمبیا روز سه‌شنبه در واکنش به اشغال ساختمان همیلتون توسط دانشجویان در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: دانشجویانی که به اشغال ساختمان بپردازند با اخراج مواجه خواهند شد. وی همچنین اعلام کرد دانشجویانی که تا بدین لحظه به صورت مسالمت‌آمیز دانشگاه را ترک نکرده‌اند، تعلیق می‌شوند و دانشجویان ارشد از فارغ‌التحصیلی بازخواهند ماند. این در حالی است که ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره در پاسخ به پست یک سناتور آمریکایی در فضای مجازی که دانشجویان مخالف نسل‌کشی اسرائیل را تروریست خوانده است، چنین گفت: یک سناتور، آمریکایی‌هایی را که علیه یک رژیم خارجی که متهم به انجام نسل‌کشی است و با دلارهای مالیاتی ما تامین می‌شود، اعتراض می‌کنند، تروریست می‌خواند و آنها  را مورد اتهام قرار می‌دهد تا مورد حمله قرار گیرند. این بسیار خطرناک است و به نوعی هیچ‌کس آن را محکوم نکرده است. 
فاکس‌نیوز هم در خبری درباره حمله پلیس به دانشگاه کلمبیا اعلام کرد پلیس از یک اسلحه جدید برای مقابله با دانشجویان استفاده کرده است. در یکی از فیلم‌ها نشان داده می‌شود که پلیس از طبقه دوم با پله‌ای شبیه پله‌های آتش‌نشانی وارد ساختمان می‌شود و دانشجویان را بازداشت می‌کند. پلیس در این هجوم از «distraction devices» استفاده کرده است که نوعی گاز اشک‌آور با دود زیاد محسوب می‌شود. در این میان رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا در صحن سنا درباره حمله پلیس به دانشگاه کلمبیا گفت: «پردیس‌ها نمی‌توانند محل یادگیری و بحث و گفت‌وگو باشند زمانی که اعتراضات به سمت جنایت منحرف می‌شود و کسانی که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند، هیچ کاری برای متقاعد کردن دیگران انجام نمی‌دهند».
چاک شومر پس از آن این اظهارات را مطرح کرد که معترضان، ساختمان همیلتون دانشگاه کلمبیا را اشغال کرده و مسؤولان دانشگاه نیز آنها را تهدید کردند که از تحصیل تعلیق‌شان می‌کنند. در این میان، برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه مانند مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار استعفای نعمت شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا شده‌اند «چون او اجازه داده اوضاع در پردیس این دانشگاه از کنترل خارج شود». در میان کسانی که دانشگاه کلمبیا را برای سرکوب دانشجویان حامی فلسطین پیش از دستگیری ده‌ها معترض در روز سه‌شنبه، تحت فشار قرار دادند، یک گروه ۲۱ نفره از دموکرات‌های مجلس نمایندگان بودند که از روسای دانشگاه خواستند «قاطعانه عمل کنند» یا استعفا دهند. این قانونگذاران در نامه‌ای به تاریخ روز دوشنبه ضمن درخواست برای تخلیه معترضان نوشتند: «زمان برای مذاکره به اتمام رسیده است. اکنون زمان اقدام است. اگر متولیان مایل به این کار نیستند، باید استعفا کنند تا افرادی جایگزین شوند که به تعهدات قانونی دانشگاه پایبند باشند». از سوی دیگر دانشگاه کلمبیا از پلیس خواسته است تا 17 مه ‌در دانشگاه بماند که همین موضوع اقدامی بی‌سابقه است! همچنین صبح روز سه‌شنبه، پلیس آمریکا برای برچیدن چادرهای اعتراضی معترضان در دانشگاه کارولینای شمالی وارد عمل شد. برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت چند معترض در این دانشگاه حکایت دارد. تجمعات اعتراضی علیه جنگ غزه به یک چالش مدیریتی برای مسؤولان دانشگاه‌ها تبدیل شده است. 
در همین رابطه تحلیلگر مشهور انگلیسی موج اخیر اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های غرب را با جنبش اعتراضات دانشجویی دهه ۱۹۶۰ در کشورهای غربی در اعتراض به جنگ ویتنام قابل مقایسه دانسته و یکی از دلایل اصلی شعله‌ور شدن هر چه بیشتر جنبش کنونی را تداوم حمایت‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا از رژیم صهیونیستی می‌داند. «دیوید هرست» در ابتدای مقاله خود با تیتر «اعتراضات پردیس‌های دانشگاهی؛ می‌تواند موقعی باشد که اسرائیل، غرب را از دست می‌دهد» به ارائه شرحی از تحولات مربوط به جنبش‌های دانشجویی ضد جنگ ویتنام در دهه‌ ۱۹۶۰ پرداخته و نوشته است در پی تحولات سال ۱۹۶۸ در این جنگ بویژه بعد از عملیات موسوم به «حمله عید تت» انتقادات از شکست‌ها و تلفات بالای آمریکا در این جنگ در داخل رو به تشدید گذاشت و جنبش‌های دانشجویی ضد جنگ ویتنام در آمریکا، آلمان و فرانسه شعله‌ور شد. او خاطرنشان می‌کند: «‌سال ۱۹۶۸ دانشگاه کلمبیا تبدیل به یکی از کانون‌های اعتراضات ضد جنگ ویتنام شد؛ یکی از مبناهای این اعتراضات این بود که دانشگاه کلمبیا ارتباطات گسترده‌ای با صنایع دفاعی آمریکا داشت. دانشجویان در یک مقطع 5 ساختمان را اشغال و هنری کولمن، مسؤول ارشد دانشگاه را به مدت ۳۶ ساعت گروگان گرفتند. پس از آن تصویری نمادین از یک دانشجو در حال کشیدن سیگار در دفتر کولمن منتشر شد. در پی این اتفاقات پلیس وارد عمل شد و صدها دانشجو دستگیر و مجروح شده و سپس دست به  اعتصاب زدند و در ادامه گریسون کرک، رئیس وقت دانشگاه کلمبیا استعفا کرد. 
موج اعتراضات ضد جنگ ویتنام در خارج از محل برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو به اوج خود رسید و بعدها این اعتراضات به عنوان یکی از دلایل پیروزی ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق جمهوری‌خواه آمریکا در دهه ۱۹۷۰  تلقی شد. در این میان، جنبش مخالف با جنگ ویتنام مانند آتش در سراسر جهان گسترش یافت. 
دانشجویان «دانشگاه پاریس ۱ پانتئون-‌سوربن» فرانسه روز سه‌شنبه به نشانه همبستگی با مردم فلسطین، تظاهرات و جنگ علیه غزه را محکوم کردند. دانشجویان خواستار توقف نسل‌کشی در غزه، برقراری آتش‌بس فوری و پایان دادن به خشونت علیه مردم فلسطین شدند. آنها پرچم‌های فلسطین در دست داشته و اعلام کردند امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شاید تمایلی نداشته باشد اما «ما برای حمایت از فلسطین و گرامیداشت کسانی که کشته شده‌اند، اینجا هستیم». در همین رابطه پلیس تظاهرات حامیان فلسطین را با باتوم و گاز اشک‌آور سرکوب کرد.
همچنین دانشگاه علوم سیاسی پاریس که از آن به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فرانسه یاد می‌شود طی 2 روز گذشته شاهد تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین و معترضان به تهاجم نظامی اسرائیل به غزه بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط