جمعه 30 شهریور 1403 - 17:16

کد خبر 46857

شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 18:30:00


فاضل میبدی: امر به معروف، اندرز به حاکمیت است نه مردم


هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست

 محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با هم‌میهن این اظهارات  امام جمعه رشت را «منکری بزرگ» توصیف کرد و گفت:«این روشی که در برخورد با مسئله حجاب نشان داد غیرشرعی و غیرقانونی بود. اسلام هرگز دستور نداده است که در صورت مواجهه با یک خانم بدحجاب یا بی‌حجاب اعلام کنید که من از شما بیزارم. به نظر من کار او ناشی از عصبانیت بوده است که در هر دوصورت اشتباه است. در زمان شاه بسیاری از مطالب مجله «زن روز» علیه حجاب و اسلام بود. آقای مطهری با منطق و استدلال مبنای حجاب و حقوق زن را مطرح کرد. این آقایان بدون اینکه با حقوق زنان در جامعه آشنا باشند و درباره آن صحبت کنند، می‌خواهند با روش‌ تند و خشن مسئله حجاب را رعایت کنند.»

او با تاکید براینکه روشی که برای حل مسئله حجاب در پیش گرفته شده است، نه‌تنها جواب نمی‌دهد بلکه اوضاع بدتر هم شده است، بیان کرد:«بهترین راه اندرز دادن، سخن گفتن از حقوق مردم و حقوق زنان است. اول مسئله حقوق زنان را حل کنند و به حقوق زنان رسیدگی شود، بعد سراغ مسئله حجاب بروند البته با استفاده از روش درست نه روشی که امام‌جمعه رشت در پیش گرفت.» فاضل‌میبدی در پاسخ به این سوال که اگر شهروندان به این صورت با مسئولان صحبت کنند آیا به‌راحتی از کنار آن می‌گذرند؟ اظهار کرد: «تا به حال تحمل در این زمینه کم بوده است. در فرهنگ ایرانی و اسلامی تحمل بالا به‌ویژه در حکومت‌داری سفارش شده است. حضرت علی می‌فرمایند که «سعه صدر» بزرگ‌ترین سرمایه حکومت‌داری است. اما متاسفانه سعه‌صدر و صداقت و سواد در برخی از حکومت‌داران ما وجود ندارد. امروز با این نوع برخوردها که در راستای امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود آبروی کشور می‌رود. این افراد باید آگاه شوند که در اسلام به چه موردی منکر می‌گویند و نحوه برخورد با آن چگونه است. به همین دلیل هم با استفاده از مامور و روش‌های خشن به سراغ زنانی می‌روند که موی‌شان پیداست.»

او با انتقاد از سکوت برخی مراجع نسبت به این روش‌ها خاطرنشان کرد:«وظیفه روحانیت و ائمه جمعه تبیین و تفسیر اسلام است. برای مردم از اسلام سخن بگویند اما براساس مبانی علمی و برهان و حجت نه براساس شعار. وظیفه این گروه ترویج اخلاق در جامعه است. دخالت در کارها و امر و نهی کردن و اینکه در هر استانی امام‌جمعه همه‌کاره باشد به نظر من خلاف شأن روحانیت است و هرگز وظیفه روحانیت این نبوده است.» او اضافه کرد:«اصل امر به معروف و نهی از منکر برای این است که مردم خطاهای مسئولان را ببینند و بگویند. در نهج‌البلاغه حضرت علی می‌فرمایند:«اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید بدان شما بر شما مسلط می‌شوند.» بنابراین امر به معروف و نهی از منکر به معنای اندرز دادن مردم و عالمان دین به حاکمان است. اما متاسفانه چنین شده که سیستم نهاد ایجاد کرده و مامور و ماشین می‌گذارد تا با مردم برخورد کنند تحت این عنوان که مرتکب منکر شده‌اند.» فاضل‌میبدی تاکید کرد:«در جامعه‌ای که مشکلات اقتصادی دارد و نرخ تورم و بیکاری آن بالاست نمی‌توان توقع داشت که مسئله حجاب را حل کنند. در جامعه‌ای که عدالت اجتماعی نیست، ظلم اجتماعی وجود دارد و اقتصاد آن حل نشده است، پلمب کردن مغازه برای بی‌حجابی بسیار زشت است. وظیفه حاکمیت پلمب کردن مغازه‌ها نیست. اگر مسائل اساسی کشور که امروز اقتصاد است،‌حل نشود هرگونه انتظار از مردم بی‌جا و هر برخوردی به نظر من ناصواب است.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط