یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 02:50

کد خبر 46898

شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 14:57:10


چرا هرساله تعداد بیشتری از افراد درگیر آلرژی فصلی می‌شوند؟


خراسان/ تعداد افرادی که روزشان را با عطسه، سرفه و آبریزش بینی شروع می‌کنند هر روز بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان‌می‌دهد در طول 5 تا 7 سال گذشته افراد زیادی برای اولین بار دچار آلرژی فصلی شدند و نمی‌دانند چطور این اتفاق برای آن‌ها یک‌باره پیش ‌آمده‌، به‌طوری‌که در مواردی علایم بسیار شدیدتر از یک آلرژی مزمن چندساله است. در این مطلب از آلرژی فصلی، نشانه‌ها، دلیل و درمان آن می‌گوییم.
     نشانه‌ها و عوامل آلرژی فصلی
بسیاری از علایم آلرژی می‌تواند با بیماری‌های مربوط به ویروس‌های تنفسی همپوشانی داشته باشد اما یک علامت نشانه‌ای از یک واکنش آلرژیک است: خارش. بیشترین علامت، خارش چشم، بینی و گلوست. اگر سرماخوردگی یا عفونت سینوسی داشته باشید، خارش ندارید. به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی آلرژی فصلی در بزرگ سالان تغییر آب‌وهوا باشد. به گزارش یورونیوز، دکتر نیلو تامالا، متخصص گوش، حلق و بینی  در آمریکا می‌گوید: «فصل گرده هم اکنون حدود سه‌ هفته طولانی‌تر از ۳۰ سال پیش است و حدود ۲۰ درصد گرده بیشتری در هوا وجود دارد.» این آمار از تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۲۱ به دست آمده است. تامالا توضیح می‌دهد که افزایش دمای هسته‌ زمین در اوایل سال، درختان را از خواب زمستانی بیدار می‌کند و باعث می‌شود زودتر از همیشه گل دهند و گرده تولید کنند. احتراق سوخت‌های فسیلی یکی دیگر از دلایل گرم شدن کره زمین است که باعث افزایش دی‌اکسیدکربن می‌شود. با افزایش سطح دی‌اکسید کربن گیاهان و درختان گرده بیشتری تولید می‌کنند. پدیده‌ای که ایمونولوژیست‌ها آن را «توفان گرده» می‌نامند.
    درمان آلرژی فصلی
در داروخانه‌ها انواع و اقسام داروهای آلرژی را می‌شود پیداکرد. دکتر مایکل فام متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در سانفرانسیسکو معتقد است درمان‌های موضعی که احساس خارش را هدف قرار می‌دهند موثرترین هستند. این درمان ها  شامل اسپری بینی، قطره چشم و کرم‌های پوستی می‌شوند. بعضی از بیماران هم نیاز به استفاده بیشتر از داروهای ضدآلرژی در  دوزهای بالاتر یا در ترکیب با درمان های  دیگر دارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط