شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 21:03

کد خبر 469642

یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 12:52:00


صِفر تا ۱۰۰ رأی‌گیری الکترونیکی در استان تهران


ایرنا/ مراحل رأی گیری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران قرار است به صورت الکترونیکی برگزار شود که در این خصوص رئیس ستاد انتخابات استان نحوه رأی‌گیری الکترونیکی را تشریح کرد.

سیدعباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه پیش از این فقط با شناسنامه امکان رأی دادن وجود داشت، اظهار کرد: امسال مردم با پنج کارت هویتی شناسنامه، گذرنامه، کارت ملی، گواهینامه و کارت پایان خدمت رأی خود را به صندوق انداختند.
وی افزود: خواهش ما این است در مرحله دوم که روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود مردم با کارت ملی سر صندوق رأی بیایند، البته در دور اول انتخابات هم بیش از ۹۰ درصد از مردم با کارت ملی رأی دادند.
جوهری در مورد نحوه رأی گیری الکترونیکی هم گفت: در ابتدا کارت ملی یا هویتی شخصی که می‌خواهد رأی دهد در قسمت بالای دستگاه قرار می‌گیرد تا احراز هویت انجام شود که در این فرایند مشخص می‌شود که فرد در دور اول انتخابات رأی در این حوزه انتخابیه داده یا اصلا رأی نداده است.
وی با بیان اینکه کسانی که در دور اول در این حوزه انتخابیه رأی نداده باشند امکان حضور در انتخابات مرحله دوم را ندارند، ادامه داد: در واقع براساس این احراز هویت مشخص می‌شود که فرد می‌تواند در این دور از انتخابات در این حوزه طبق قانون رأی بدهد یا خیر.
به گفته رءیس ستاد انتخابات استان تهران، اگر فرد احراز هویت شود و شرایط قانونی را داشته باشد، کارت دیگری به او داده می‌شود که در واقع مجوز رأی دادن با این کارت صادر می‌شود.
جوهری افزود: وقتی شخص رأی دهنده کارت را جلوی دستگاه بگیرد می‌تواند اسامی داوطلبان را نیز مشاهده کند و ۳۲ اسم به همراه کد نمایش داده می‌شود که او هم از طریق کُد و هم از طریق کلیک کردن روی اسم فرد داوطلب، می‌تواند به ۱۶ نفر کاندیدای این حوزه انتخابیه (تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس) رأی دهد.
وی ادامه داد: البته گزینه‌ای هم برای رأی سفید وجود دارد که اگر فرد مایل نیست به کسی رأی بدهد، می‌تواند آن را فشار دهد و در نهایت پس از پایان این مرحله، کلید سبز اتمام رأی گیری را فشار می‌دهد.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران یادآور شد: امکان تصحیح رأی هم روی صفحه نمایشگر وجود دارد اما پس از اصلاح حتما باید دکمه اتمام رأی گیری، زده شود.
وی با بیان اینکه پس از تأیید نهایی امکان اصلاح وجود ندارد، گفت: پس از اتمام رأی‌گیری چند ثانیه آرای فرد بر روی صفحه برای وی نمایش داده و در نهایت پرینت آن به صندوق انداخته می‌شود.
جوهری با اشاره به آغاز فعالیت تبلیغاتی نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران و ورامین، بیان کرد: با قرعه‌کشی‌ انجام شده، در رادیو و همچنین در مجموعه شبکه تهران پخش مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی را خواهیم داشت.
وی افزود: داوطلبان برای تبلیغ یک هفته ‌فرصت دارند و مهلت تعیین شده برای این امر تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت است.
به گفته جوهری، بر اساس قانون در مدت زمان تعیین شده داوطلبان می‌توانند نسبت به تبلیغات در فضای مجازی و سطح شهر اقدام کنند.
وی ادامه داد: از بین ۱۰ حوزه انتخابیه دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران، هشت حوزه انتخابیه نهایی و ۲ حوزه انتخابیه تهران و ورامین به دور دوم کشیده شد، که طی این دوره ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس شورای اسلامی (۳۲ نفر در حوزه انتخابیه تهران و ۲ نفر در حوزه انتخابیه ورامین) به رقابت خواهند پرداخت.
جوهری تأکید کرد: در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۳۲ نفر برای ۱۶ کرسی و برای حوزه انتخابیه ورامین نیز دو نفر برای یک کرسی رقابت می‌کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط