شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 21:28

کد خبر 469679

یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 13:16:45


زندگی و آثار استاد عیسی بهادری در مستند «راز عیسی»


ایسنا/ فیلم مستند «راز عیسی» ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنابه سفارش استاد محمود فرشچیان ساخته‌شده و در آن به زندگی و آثار زنده‌یاد عیسی بهادری، مدیر و بنیانگذار هنرستان هنرهای زیبای اصفهان پرداخته‌شده است. این فیلم به‌زودی در محافل هنری اصفهان و ایران اکران خواهدشد.

سیدمحسن طباطبایی‌پور، تهیه‌کنندۀ سینما و تلویزیون دراین‌باره به ایسنا گفت: فیلم مستند «راز عیسی» دربارۀ زندگی و آثار زنده‌یاد استاد عیسی بهادری، مدیر و بنیانگذار هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و یکی از بزرگ‌ترین احیاکنندگان هنرهای سنتی ایران در دورۀ معاصر است، که توسط مرکز گسترش سینمای مستند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ تولیدشده و سپس توسط ادارۀ نظارت بر نمایش و صدور این وزارتخانه، پروانۀ نمایش دریافت کرده است.

او ادامه داد: در این مستند ضمن معرفی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان و نمایشِ آثار فاخر زنده‌یاد استاد بهادری، به مصاحبه با شاگردان و نزدیکان ایشان ازجمله شاگرد ممتاز و فاخرشان استاد محمود فرشچیان و اساتیدی مانند استاد جعفرقلی دادخواه، استاد هجرتی، استاد فرهادیه، استاد افتخاری، استاد مصری‌پور، استاد عقیلی و تعدادی دیگر از اساتید، پرداخته‌شده و در مورد نحوۀ آموزش‌های استاد بهادری و خاطراتی از ایشان صحبت می‌شود.

مجری طرح فیلم مستند «راز عیسی» اضافه کرد: علاوه بر مصاجبه با شاگردان و نزدیکان استاد بهادری، به آثار برجای‌مانده از این هنرمند در موزۀ ملی ایران، موزۀ هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، و موزۀ های دیگر نیز پرداخته‌شده است. ضمن اینکه در مسیر فیلم به روستای آقچه کهریز، و به قلعۀ قدیمی و تاریخی زنده‌یاد بهادری نیز می‌رویم که بخشی از زندگی و زادگاه این هنرمند در آنجا طی شده است.

او تصریح کرد: این قلعه هم‌اکنون قرار است تا با همت عده‌ای از اهالی این روستا ازجمله آقای اکبر مستوفی به‌صورت موزه‌ای از آثار استاد عیسی بهادری تبدیل شود.

طباطبایی‌پور افزود: در پایان این فیلم مستند، تصاویری از فرانسه و محل زندگی زنده‌یاد استاد عیسی بهادری در اواخر عمرشان، و درنهایت نیز نمایی از سنگ قبر این هنرمند در گورستان پرلاشز در شهر پاریس نشان‌داده می‌شود. در انتها نیز برخی از آثار استاد بهادری نمایش‌داده می‌شود که استاد، این آثار را در چندسال آخر عمرشان بر صفحۀ بوم، تصویر کرده‌اند.

او با تأکید بر اینکه فیلم مستند «راز عیسی» بنابه سفارش استاد محمود فرشچیان ساخته‌شده است گفت: این فیلم در مالکیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و قرار است در سال جاری و در محافل هنری نمایش داده شود.

تهیه‌کنندۀ سینما و تلویزیون در پایان با اشاره به عوامل سازندۀ فیلم مستند «راز عیسی»، یادآوری کرد: تهیه کنندۀ فیلم، وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی و بنده مجری طرح هستم. آبتین شُمِیلی کارگردانی فیلم را به عهده داشت، بهنام  تاجمیر ریاحی و حجت‌الله معراج به‌عنوان فیلم‌بردار حضور داشتند، صدابردار محمد کریمی است و موسیقی توسط کارنگ کرباسی ساخته شده است.

زندگی و آثار استاد عیسی بهادری در مستند «راز عیسی»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط