شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 20:17

کد خبر 469721

یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 20:01:00


«فراری ۱۲Cilindri» معرفی شد؛ الهه زیبایی و قدرت ایتالیایی


/ فراری از یک خودروی جدید در میامی رونمایی کرد. این خودرو ۱۲Cilindri (بخوانید دودی چی چیلیندری، به معنای ۱۲ سیلندر) نام دارد و در کنار طراحی فوق العاده زیبا و جذاب، از مشخصات فنی فوق العاده ای برخوردار است. نکته تأمل برانگیز اینکه این سوپر اتومبیل ایتالیایی قیمتی مشابه با یک لکسوس LX ده ساله در بازار ایران دارد!

جانشین سوپرفست با موتور ۱۲ سیلندر
 محصول جدید فراری در واقع جانشین ۸۱۲ سوپرفست محسوب می شود و در دو نسخه کوپه و اسپایدر عرضه خواهد شد. همانطور که از نام آن قابل حدس است، این خودرو نیز نیروی خود را از موتور معروف ۱۲ سیلندر کمپانی، معروف به F140، دریافت می کند. شاید بدانید این موتور ۶.۵ لیتری حدود دو دهه قبل و با مدل افسانه ای انزو متولد شد. از آن تاریخ تاکنون، این موتور همواره بروزآوری شده و در مدل های پرچمدار کمپانی مورد استفاده قرار گرفته است.

مشخصات فنی فراری ۱۲Cilindri
در ، موتور F140 توانایی تولید ۸۱۹ قدرت در دور ۹۲۵۰ را دارد. بیشینه ۶۷۸ نیوتن متری هم در دور موتور ۷۲۵۰ حاصل می شود. توجه داشته باشید فراری موفق شده بدون کمک گرفتن از سامانه هیبریدی، ضمن پاس کردن تمامی الزامات مربوط به قوانین آلایندگی، چنین خروجی قابل توجهی را از دل یک موتور تنفس طبیعی بیرون بکشد.

از نظر میزان خروجی، موتور فراری ۱۲Cilindri شباهت زیادی به موتور ۸۱۲ کامپتزیونه دارد. اما از لحاظ ساختاری بهینه سازی هایی صورت گرفته است. ضمن اینکه موتور ۱۲Cilindri به سیستم به نام «شکل دهی تنفسی گشتاور» مجهز شده؛ این سیستم به وسیله سنسورهای الکترونیکی منحنی گشتاور در دنده سوم و چهارم را تنظیم می کند.

وظیفه انتقال قدرت به چرخ ها را گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه بر عهده دارد. این گیربکس که در عقب خودرو نصب شده، دنده ها را در مقایسه با گیربکس ۸۱۲ تا ۳۰ درصد سریع تر عوض می کند. با توجه به این موضوع باید انتظار عملکردی استثنایی از سیستم انتقال قدرت ۱۲Cilindri را داشته باشیم، چرا که گیربکس ۸۱۲ جزو سریع ترین ها بوده و عملکرد فوق العاده ای دارد.

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم به دلیل استفاده از رینگ های بزرگ تر ۲۱ اینچی، ضرایب دنده ها ۵ درصد کوتاه تر شده، امری که بهبود شتابگیری را به دنبال دارد. به گفته فراری، به لطف موتور قدرتمند و گیربکس سریع، نسخه کوپه از ۱۲Cilindri صفر تا صد را در زمان ۲.۹ ثانیه طی می کند و پس از فقط ۷.۹ ثانیه سرعت خود را به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. طبق انتظار نسخه اسپایدر به دلیل وزن بیشتر، اندکی کندتر بوده و صفر تا صد آن ۲.۹۵ ثانیه زمان می برد. شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر این نسخه نیز ۸.۲ ثانیه اعلام شده است. هر دو نسخه کوپه و اسپایدار توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را دارند.

ترکیبی از مهندسی، هنر و تاریخ
فراری ۱۲Cilindri کمی بزرگ تر از ۸۱۲ سوپرفست است، با وجود این فاصله محوری آن به اندازه ۱ اینچ (۲.۵ سانتیمتر) کوتاه تر شده؛ در نمای ظاهری و از لحاظ پیکره، شباهت هایی بین این مدل جدید و مدل روما دیده می شود. اما با دقت در جزئیات می توان متوجه شد که در طراحی ۱۲Cilindri، مباحث و اصول مهندسی بر زیبایی تقدم داشته است. با وجود این، تازه ترین آورده مارانلویی ها کماکان بدنه بسیار زیبا و دلربایی دارد و تقریباً بعید است که کسی به ظاهر آن ایرادی بگیرد.

طبق یک رسم دیرینه، فراری در طراحی ۱۲Cilindri نیز به گذشته پر افتخار و مدل های کلاسیک خود ادای احترام کرده است. برای مثال، پنل مشکی رنگ موجود در حد فاصل چراغ های اصلی به مدل ۳۶۵ GTB/4 Daytona اشاره دارد.

کابینی متفاوت از سایر مدل ها
در داخل کابین، با فضایی کاملاً اسپرت و پویا طرف هستیم، طوری که راننده با نشستن پشت فرمان قطعاً به فکر تجربه کردن اعداد و ارقام اعلام شده از سوی فراری خواهد افتاد! جالب اینکه داشبورد ۱۲Cilindri برخلاف شمار زیادی از تولیدات کمپانی، دارای نمایشگر دیجیتال مخصوص سیستم اطلاع رسانی سرگرمی است. فرمان سنتی فراری به دکمه های کنترلی بیشتری مجهز شده؛ اطلاعات مورد نیاز راننده نیز از طریق یک نمایشگر دیجیتال در اختیار وی قرار می گیرد. گفتنی است کابین ۱۲Cilindri شباهت زیادی به کابین کراس اوور پوروسانگوئه دارد.

بهره مندی از آخرین دستاوردهای فراری
فراری ۱۲Cilindri آخرین تکنولوژی های کمپانی را داراست. این خودروی جذاب و هیجان انگیز از سیستم های کنترل شاسی فوق العاده پیشرفته بهره می برد که Side Slip Control 8 فقط یکی از آنها محسوب می شود. سیستم مذکور وظیفه دارد در زمانی خیلی سریع و در کسری از ثانیه میزان چسبندگی تایرها را محاسبه کند. علاوه بر این، یک سیستم چهار چرخ فرمان پذیر هوشمند وجود دارد که می تواند زاویه چرخ های عقب را به صورت مستقل از هم تنظیم نماید. به گفته فراری، سیستم تعلیق ۱۲Cilindri در مقایسه با تعلیق ۸۱۲ سوپرفست ۱۵ درصد سفت تر شده است.

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، فراری ۱۲Cilindri به جای رینگ های ۲۰ اینچی، روی رینگ های بزرگ تر ۲۱ اینچی سوار شده است. تایرهای این خوش استیل ایتالیایی در محور جلو اندازه ای برابر با ۲۷۵/۳۵ZR21 و در محور عقب اندازه ای برابر با ۳۱۵/۳۵ZR21 دارند. مشتریان می توانند از بین تایرهای میشلن پایلوت اسپرت S و گودییر ایگل F1 سوپر اسپرت، گزینه دلخواه خود را انتخاب کنند.

نسخه کوپه یا همان سقف ثابت از فراری ۱۲Cilindri وزن خشکی برابر با ۱۵۷۰ کیلوگرم دارد. این رقم برای نسخه اسپایدر (سقف بازشونده) برابر با ۱۶۲۰ کیلوگرم اعلام شده است. با این حساب باید گفت نسخه اختلاف وزنی برابر با ۵۰ کیلوگرم دارند، چیزی که خود را در شتاب صفر تا صد و کندی ۰.۵ ثانیه ای نسخه اسپایدر نشان می دهد. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که وزن خشک شامل وزن سیالاتی مثل آب و روغن نمی شود. با اضافه شدن این ها به خودرو، احتمالا وزن نهایی بین ۱۶۸۰ الی ۱۷۲۰ کیلوگرم متغیر خواهد بود. 

قیمت فراری ۱۲Cilindri
محصولات فراری معمولاً قیمت بالایی دارند و برای خرید هر کدام از آنها باید چند صد هزار دلار پرداخت کرد. مدل جدید ۱۲Cilindri از این قاعده مستثنی نیست. نسخه کوپه از این خودروی زیبا و اسپرت ۳۹۵ هزار یورو قیمت گذاری شده؛ این رقم با نرخ روز ارز معادل تقریباً ۲۶ میلیارد تومان می شود! نسخه اسپایدر هم ۴۳۵ هزار یورو قیمت دارد، یعنی چیزی نزدیک به ۲۹ میلیارد تومان. در بازار خودروی کشور ما با چنین بودجه هایی می توان مازراتی کواتروپورته یا لکسوس LX کارکرده ۱۰ سال پیش را خریداری کرد!

ناگفته نماند با توجه به بهره مندی از موتور قدرتمند V12 از یک سو و داشتن پایگاهی قوی از مشتریان متمول و وفادار از سوی دیگر، پیش بینی می شود ظرفیت تولید ۱۲Cilindri برای چند سال آینده، از الان پیش فروش شده باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط