شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 17:03

کد خبر 469746

یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 13:54:21


تعداد همیاران طبیعت استان همدان به ۲۰ هزار نفر می‌رسد


ایسنا/ رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به وجود ۱۲ هزار همیار طبیعت در استان اشاره کرد و گفت: امسال برنامه داریم تعداد همیاران طبیعت استان همدان را به ۲۰ هزار نفر برسانیم.

سیدمحمدامین مشعریان، رئیس اداره آموزش و ترویج اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به ارزان و در دسترس بودن پلاستیک اظهار کرد: از یک سو به مردم می‌گوییم پلاستیک مصرف نکن اما از سوی دیگر به راحتی در دسترسش قرار می‌دهیم. تا زمانی‌که قیمت پلاستیک پایین باشد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مصرفش کاهش یابد.

وی با اشاره به مشکل طبیعت‌گردی مطرح کرد: متأسفانه مردم تصور می‌کنند اکوسیستم پایدار است که هر بلایی سرش می‌آوردند در حالی‌که طبیعت بسیار شکننده است، به ویژه با توجه به شرایط فعلی که هر عمل ما زمین و طبیعت را ناپاک می‌کند، زمینی ناپاک است که عاری از پوشش گیاهی باشد، فرسایش در آن رقم بخورد، خشکسالی رخ دهد، نفوذ آب انجام نشود و محل جمع‌آوری و ریختن زباله شود.

مشعریان ادامه داد: متأسفانه گروه‌های طبیعت‌گردی هم رعایت نمی‌کنند و زباله‌هایشان را در طبیعت رها می‌کنند، معتقدم حتی سبزه‌های عید هم زباله محسوب می‌شود و باید جلوی رهاسازی آن را در رودخانه‌ها و طبیعت گرفت.

وی با بیان اینکه تولید هر نوع زباله در کشور ما درصدش بسیار بالاست، پلاستیک که جای خود دارد، مطرح کرد: هر چیز اضافه‌ای به طبیعت وارد شود به زمین آسیب می‌زند و ناپاکش می‌کند بنابراین باید وارد فاز آموزش شویم و به سمت اعمال قانون به منظور افزایش نرخ پلاستیک برویم چراکه معتقدم عرضه پلاستیک باید برای مردم هزینه داشته باشد و هم اینکه فرهنگ‌سازی شود.

وی به بحث فرهنگ‌سازی در بحث پیشگیری از آتش‌سوزی در طبیعت اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که باعث آتش‌سوزی در طبیعت می‌شود، زباله‌های پلاستیکی و شیشه‌ای رها شده در طبیعت است به طوری‌که این نوع زباله‌ها خاصیت ذره‌بینی پیدا کرده و گرما را به پوشش گیاهی منتقل می‌کند و آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

مشعریان با بیان اینکه وقتی پوشش گیاهی از بین رود، فرسایش خاک رخ می‌دهد، تصریح کرد: ما برای فرهنگ‌سازی برای گروه‌های مختلف مردم کلاس‌ها و گارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم تا بدین ترتیب از آتش‌سوزی‌های سهوی جلوگیری کنیم.

وی به وجود ۱۲ هزار همیار طبیعت و آموزش آنها در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: امسال برنامه داریم تعداد همیاران طبیعت استان همدان را به ۲۰ هزار نفر برسانیم البته باید کل جمعیت ایران همیار طبیعت باشند و هر کس به سهم خود در حفظ طبیعت ایفای نقش کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط