شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 21:03

کد خبر 469770

یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 14:05:36


نزول ۸ میلیمتر بارش رگباری بر کویر تشنه یزد


ایسنا/ سامانه بارشی اخیر طی چهار روز فعالیت بر آسمان استان تشنه و کویری یزد جمعاً هشت میلیمتر نزول رحمت الهی را به همراه داشت که بیشترین مقدار آن در مناطقی از مهریز، میبد و اردکان گزارش شد. 

براساس اعلام هواشناسی استان یزد، توزیع مکانی بارش‌های استان یزد طی بازه زمانی صبح روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه تا صبح امروز شانزدهم اردیبهشت ماه که در مجموع برای کل استان ۸ میلیمتر ثبت شد، حکایت از نزول بیشترین بارش‌ها در مناطقی از مهریز، میبد و اردکان داشت.

گل‌افشان در مهریز ۳۹ میلیمتر، اشنیزبالا در میبد با ۳۵.۴ میلیمتر و خرانق اردکان ۳۰.۸ میلیمتر بیشترین بارشها در این بازه زمانی را به خود اختصاص دادند.

بیشترین میزان بارش در مرکز استان نیز از ایستگاه‌های خویدک، محمدآباد و فرودگاه به ترتیب با ۱۵، ۱۴.۵ و ۱۲ میلیمتر گزارش شد.

هواشناسی برای امروز و فردا دوشنبه، جوی به‌ نسبت پایدار برای استان پیش بینی کرده ولی برای بعدازظهر دوشنبه تا اوایل روز چهارشنبه،با توجه به عبور سامانه ضعیف جوی از روی استان، افزایش ابر، وزش باد به‌ نسبت شدید تا شدید با احتمال گرد و خاک و بارش پراکنده را محتمل دانسته است.

کمینه دمای شبانه روز گذشته از بیداخوید در شهرستان تفت با دمای ۴ درجه و بیشینه این مدت نیز از بافق با دمای ۳۳ درجه سانتیگراد گزارش شده است. دمای شهر یزد نیز در این مدت بین ۱۷ تا ۲۹ درجه سانتیگراد در نوسان بود.

هواشناسی استان به کشاورزان توصیه کرده است؛ در زمان مساعد بودن شرایط جوی یعنی عدم باد و بارندگی به محلول پاشی درختان  پسته برای جلوگیری از عارضه لکه پوست استخوانی پسته با استفاده از ترکیبات کلسیم دار و نیز اسید امینه و یا جلبک دریایی اقدام کنند. ضمن این که با توجه به بارش‌های اخیر احتمال بیماری الترناریا در درختان پسته وجود دارد لذا با مشورت کارشناسان نسبت به سمپاشی با قارچکش مناسب اقدام کنند.

به گلخانه‌داران نیز سفارش شده پوشش‌های گلخانه‌ها را با مواد مناسب جهت کاهش نور پوشش داده و مصرف کلسیم را در دستور تغذیه گلخانه قرار دهند.

در مورد مزارع گندمی که در مرحله شیری خمیری یا پرشدن دانه هستند نیز محلول پاشی با کودهای اسید آمینه و جلبک جهت کاهش اثرات تنش‌های محیطی توصیه شده و از واحدهای گاو شیری نیز جهت کاهش استرس گرمایی در ساعات با دمای بیش از ۳۰ درجه، استفاده از دستگاه‌های خنک کننده در سالن شیر دوشی و استفاده از مه پاش در واحد سفارش شده است.

هواشناسی استان همچنین نسبت به رهاسازی بچه ماهیان گرمابی با وزن بالای  ۲۵ گرم و خرید از مراکز معتبر در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در هفته جاری و در اوایل صبح، سفارش کرده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط