شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 21:55

کد خبر 470166

یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 20:00:00


باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد


آنا/متخصصان علم مواد و مهندسی شیمی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، موفق به طراحی و تولید باتری‌های لیتیومی از پسماند‌های خطرناک و شیمیایی فلز لیتیوم شدند.
 
فردین علیزاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه بازیافت پسماندهی خطرناک صنعتی و مستقر در پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره خطوط تولید «باتری‌های لیتیومی» گفت: ایده تولید باتری‌های لیتیومی به‎عنوان یک محصول بازیافتی از جایی شکل گرفت که بازیافت لیتیوم به‌عنوان یک فلز خطرناک برای محیط‌زیست، مسئله حیاتی تلقی شد.

وی افزود: لیتیوم دارای فلزاتی سنگینی از جمله کُبالت و نیکل و پسماند آن برای طبیعت، بسیار خطرناک بوده و به یک روش اصولی برای بازیافت نیازمند است.

علیزاده درباره ابداع شیوه نوین بازیافت فلز لیتیوم توسط متخصصان این شرکت دانش‌بنیان توضیح داد: تکنولوژی مورد استفاده توسط تیم متخصصان که در نهایت لیتیوم را به باتری، تبدیل می‌کند، هیچ‌گونه پساب مضر و خطرناکی برای طبیعت ندارد.

این فناور حوزه مواد شیمیایی به فناوری‌های به‌کارگرفته‌شده در فرآیند تولید باتری‌های لیتیومی اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که مواد شیمیایی اساس کار یک چرخه تولید قرار می‌گیرند، نمی‌توان گفت از یک فناوری خاصی استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: در فرآیند تولید باتری‌های لیتیومی، عوامل موثری مانند دما، زمان و مواد شیمیایی گوناگون، تاثیرگذار هستند که تعیین فرمول تولید و نحوه چگونگی به‌کارگیری آنها، توسط کارفرما تعیین می‎شود.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره کاربرد باتری‌های لیتیومی در صنایع گوناگون اضافه کرد: این باتری‌های لیتیومی، برای صنایع تولید اسباب‌بازی، خودرو‌های الکترونیکی و تولید گوشی موبایل و به‌طورکلی هر صنعت یا چرخه تولیدی که نیاز به باتری دارد، می‌توان از باتری‌های لیتیومی بازیافتی استفاده کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط