شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 21:56

کد خبر 470236

یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 21:42:06


کشف بنای تاریخی پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان را متوقف کرد  


ایرنا/ مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان از چند روز پیش آغاز شده است و امروز، یکشنبه کشف یک بنای تاریخی در عمق ۱.۵ متری زمین، روند اجرای این طرح را متوقف کرد.

محسن معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکزی‌ترین و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.
وی ادامه داد: به دنبال اجرای این طرح، امروز در هنگام خاک برداری قسمتی از یک آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت ادامه اجرای کار متوقف شده است.
معصوم علیزاده تصریح کرد: تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده است تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کاوش و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.
وی تاکید کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان بک ظرفیت گردشگری برای شهر همدان استفاده کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: در کنار انجام کاوش، نمی‌خواهیم جلوی اقدامات عمرانی شهر گرفته شود تلاش داریم کارهای عمرانی شهر ادامه داشته باشد.
وی بیان کرد: همدان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و باید آثار تاریخی آن حفظ شود.
معصوم علیزاده اظهار کرد: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، ناظران یگان حفاظت میراث فرهنگی بر سر این طرح حضور دارند تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه بارها به شهرداری و شرکت‌های خدمات رسان اعلام شده که با هر کنده‌کاری در همدان احتمال برخورد به آثاری وجود دارد و شواهد باستان‌شناسی در این شهر فراوان است ادامه داد: در محدوده میدان امام خمینی(ره)، با توجه به سایت‌موزه‌ای که در این محوطه پیدا شده، ممکن است در هر خیابان نزدیک آن، به آثاری باستانی برخورد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه پیدا شدن این بنا را یک ظرفیت مناسب گردشگری برای شهر همدان می‌دانیم که می‌توان در پیاده‌راه باباطاهر هم شاهد یک سایت موزه شبیه میدان امام(ره) بود و با پوشش شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار گیرد، عنوان کرد: این موارد باید بررسی شود و باستان‌شناسان ما جلساتی برگزار کنند و به موارد لازم برسند که تاکید این است، قابلیت یک سایت موزه کوچک در ابتدای باباطاهر وجود دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط