یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 11:03

کد خبر 470840

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 16:30:00


تنش آبی در استان اردبیل


باشگاه خبرنگاران/ رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: استان اردبیل با تنش آبی مواجه است.

فراهم کاظمی آذر، رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: تلفات آب در استان هر سال افزایش یافته و در شرایط فعلی راه جلوگیری از این روند، مصرف بهینه آب و راه‌اندازی سامانه‌های نوین آبیاری است.
رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل با کم‌آبی شدید مواجه است و با این محدودیت منابع آبی امکان توسعه سطح زیر کشت حتی با سامانه‌های نوین آبیاری وجود ندارد، افزود: استفاده بی‌رویه از منابع آبی موجب کمبود منابع آب‌های زیرزمینی و نابودی آبخوان‌ها شده است.
وی با اشاره به هدررفت آب در شبکه آبیاری خداآفرین گفت: در شبکه آبیاری خداآفرین بحث الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته و به صورت زون‌بندی (حوزه و منطقه) برنامه‌ریزی شده که با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از تلفات آب و مدیریت بهینه آب، طرح الگوی کشت هم عملیاتی می‌شود.
کاظمی آذر افزود: با راه‌اندازی شبکه آبیاری خداآفرین ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت آب می‌رود اما هنوز تأسیسات تکمیل نشده و در حال حاضر از کانال مغان آب مورد نیاز کشاورزان تأمین می‌شود.
وی بیان کرد: کشاورزان و بهره‌برداران واقعیت‌های کم‌آبی، محدودیت آب در استان و همچنین تکمیل نشدن تأسیسات آبی را قبول کنند و برای پایداری تولید و کشاورزی با نهادها و دستگاه‌های ذیربط همکاری کنند تا در آینده به مشکل کم‌آبی برخورد نکنیم.
مدیر بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با اشاره به اجرای طرح داناب در مدارس استان گفت: طرح داناب با هدف فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب، جلب مشارکت بهره‌برداران، شهروندان، دانش‌آموزان و ذینفعان برای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب در مدارس استان اجرا می‌شود که تحقق آن منجر به رفع تنش آبی در استان خواهد شد.
کاظمی آذر اظهار کرد: در حال حاضر در وضعیت تنش آبی قرار داریم و امیدواریم که بتوانیم با کمک آموزش دهندگان و معلمان به اهداف مورد نظر این طرح برسیم.
وی با تأکید بر لزوم بیان واقعیت‌های اتفاق افتاده در منابع آب گفت: به دلیل اضافه برداشت‌های سال‌های اخیر، تغییر اقلیم و افزایش دما با کمبود شدید منابع آب در استان مواجه هستیم و باید با یک مشارکت همگانی این مشکلات را برطرف کنیم.
کاظمی آذر با اشاره به وضعیت ذخایر سدهای استان و کاهش شدید آورد رودخانه‌های استان افزود: حجم ذخایر سدهای تأثیرگذار استان تقریباً برابر با حجم ذخایر آنها در سال گذشته است و این در حالی است که هنوز وارد ماه‌های گرم سال نشده‌ایم.
وی با بیان اینکه باید برای صیانت از منابع آب عزم همگانی وجود داشته باشد، گفت: دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز علمی و فرهنگی استان در رفع چالش‌های منابع آبی استان مشارکت کرده و راهکارهای علمی خود را در ارتباط با استفاده بهینه و هوشمندانه آب و همچنین چگونگی عبور از تنش و بحران آبی استان ارائه دهند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط