یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 10:23

کد خبر 470848

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 12:50:00


قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد


شهرآرا آنلاین/ هر چند بسیاری از فعالان در حوزه دام و گوشت قرمز درباره وضعیت نابسامان این صنعت و احتمال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، به‌ویژه در یک سال گذشته، بار‌ها هشدار داده‌اند و رسانه‌ها درباره آن گفته‌اند و نوشته‌اند، سرانجام این محصول به سمت پرواز از سفره مردم رفت.

«گوشت چیه؟» این بخشی از یک دیالوگ در سکانسی از فیلم «شوخی کردم» و درباره تبدیل‌شدن گوشت به خاطره‌ای در عکس‌های قدیمی است.
این سکانس بار‌ها در پی افزایش قیمت گوشت در فضای مجازی فراگیر شد. مردم معتقدند پس از گذشت یک دهه از ساخت این فیلم، حالا این سکانس دارد به واقعیت تبدیل می‌شود.
بر‌اساس گزارش مرکز آمار، گوشت قرمز در انتهای سال‌ ۱۴۰۲ نسبت به ابتدای سال، ۸۷‌ درصد افزایش قیمت داشته است و در دسته کالا‌های خوراکی، رتبه اول گرانی را دارد.
هر چند بسیاری از فعالان در حوزه دام و گوشت قرمز درباره وضعیت نابسامان این صنعت و احتمال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، به‌ویژه در یک سال گذشته، بار‌ها هشدار داده‌اند و رسانه‌ها درباره آن گفته‌اند و نوشته‌اند، سرانجام این محصول به سمت پرواز از سفره مردم رفت.

داستان گرانی
افزایش هزینه‌های دامداری پاسخی است که فعالان این حوزه به سؤال درباره دلیل افزایش قیمت‌ها بیان می‌کنند. چرا؟ خشک‌سالی‌ها در سه سال گذشته اثرگذار بوده است. پیش‌ از‌ این معمولاً دام سبک نیاز به غذا‌های متراکم و وارداتی نداشت. با شروع خشک‌سالی، مرتع به‌اندازه کافی جود نداشت و دام باید به‌صورت متمرکز تغذیه می‌شد به‌اضافه هزینه زیاد نهاده‌های دامی و بالا بودن هزینه سرمایه‌گذاری و مخارج جانبی، در‌ نهایت به افزایش قیمت دام و گوشت منجر شده است.

آیا همه ماجرا این است؟
البته این‌همه ماجرا نیست. حذف ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و مشکلات سامانه بازارگاه در کنار فروش خارج از شبکه و بازار سیاه نهاده‌های دامی باعث شد که بخش بزرگی از دا‌م‌های مولد راهی کشتارگاه شوند. بماند که تقریباً هم‌زمان با آن شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، اصناف و سفر‌ها تقاضا برای گوشت را به‌شدت کاهش داد و همه اینها دام‌پروران و دام‌پروری را با مشکلات جدی مواجه کرد.

دلال‌ها کی وارد می‌شوند؟
اگر بپرسید نقش دلال‌ها (که همیشه مسئولان در حوزه علت گرانی نقش اصلی را به آنها می‌دهند) چیست، باید بگوییم که حضور آنها هم بر این آشفته‌بازار بی‌تأثیر نیست، به‌ویژه در زمانی که تقاضا به اوج خود می‌رسد؛ اما به‌گفته فعالان دلیل اصلی پرواز قیمت‌ها، کشتار دام مولد در گذشته و به‌دنبال آن کاهش ورودی دام به بازار و همچنین افزایش هزینه تولید است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط