یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 07:38

کد خبر 471082

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 14:36:38


هشدار افزایش شیوع بیماری تب مالت در دیشموک


صدا و سیما/ رئیس مرکز مرکز بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه از افزایش شیوع بیماری تب مالت در جمعیت زیرپوشش این شبکه در بخش دیشموک خبر داد.

محمدرضا جلیل‌پور، رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه در پی گزارش بهورز روستای رودریش مبنی بر مشاهده علائمی از بروز تب مالت، تیم سلامت مرکز جامع سلامت دیشموک به سرپرستی پزشک به روستای رودریش اعزام شد و در این مراجعه تعداد ۱۸۰ نمونه انسانی از افراد مشکوک به بیماری تب مالت جهت انجام آزمایش نمونه گیری خونی انجام شد.
وی اقدامات اولیه بهداشتی و درمانی لازم به منظور پیشگیری از بیماری در روستا را یادآور شد و افزود: پس از انجام آزمایش از نمونه‌های خون گرفته شده بنا به تشخیص کیت آزمایشگاهی شهرستان ۴۰ نفر از این نمونه‌ها بیمار قطعی تشخیص داده شدند.
وی با عنوان اینکه مرحله دوم پایش بلافاصله پس از جواب آزمایش‌ها انجام گرفت افزود: تیم سلامت شبکه بهداشت شهرستان کهگیلویه به سرپرستی پزشک متخصص بیماری‌های عفونی به همراه دارویار و دارو‌های مورد نیاز به روستا اعزام شدند و علاوه بر دارو برای بیماران، آموزش‌های لازم از جمله عدم استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی و گوشت خام به اهالی روستا ارائه شد.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه موارد دیگری در سایر روستا‌ها نیز مشاهده شد و اقدامات لازم انجام گرفت افزود: تیم سلامت شبکه بهداشت شهرستان کهگیلویه آمادگی دارد اگر موارد جدیدی از این بیماری گزارش شد به درمان و پیگیری موارد مشکوک اقدامات لازم را انجام دهد.
بخشدار دیشموک نیز با بیان اینکه علائم تب مالت انسانی در سه روستای رودریش، دهنو و مورداز بخش دیشموک مشاهده شد گفت: بخش دیشموک بیش از ۱۲۰ هزار راس دام وجود دارد که نیازمند واکسینه شدن و پیشگیری از بیماری تب مالت هستند.
علیرضا نوروزی خوب با بیان اینکه تعداد مبتلایان این بیماری در منطقه سیر صعودی گرفته است افزود: با وجود اقدامات پیشگیرانه و درمانی انجام گرفته در منطقه این اقدامات کافی نمی‌باشند و از ادارات مربوطه انتظار داریم که به منظور جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت بیماری در منطقه اقدامات تکمیلی عاجل در جهت واکسینه کردن دام‌ها انجام دهند تا از بروز موارد حادتر در تب مالت انسانی و دامی پیشگیری شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط