یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 08:39

کد خبر 471144

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 15:08:58


حمام پیمان جهرم ثبت ملی شد


ایرنا/ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جهرم گفت: براساس ابلاغ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار فارس، حمام پیمان جهرم با شماره ۳۳۸۵۸ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی  ملی به ثبت رسید.

علی لطفی‌پور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جهرم اظهار کرد: این اثر تحت حفاظت و نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس قرار دارد و هر گونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این محل شود، جرم است و مشمول مجازات‌های قانونی می‌شود.
وی ادامه داد: حمام تاریخی پیمان با ۲۵۰ متر مربع مساحت متعلق به دوره قاجاریه است و در ضلع شمالی آن با دری فلزی به هشتی کوچکی پایین‌تر از سطح زمین راه می یابد.
لطفی پور اظهار کرد:حمام پیمان تنها محل استحمام نبوده، بلکه یکی از ارکان مهم شهری است که در زمان انقلاب نیز محلی برای تجمع انقلابیون و همچنین پناهگاه آنها شده بود.حمام پیمان تنها محل استحمام نبوده، بلکه یکی از ارکان مهم شهری است که در زمان انقلاب نیز محلی برای تجمع انقلابیون و همچنین پناهگاه آنها شده بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جهرم اضافه کرد: در حمام پیمان، مراسم جشن حنابندان برای عروس و داماد برگزار می شد که به این منظور حمام را اختصاصی می کردند.
وی درباره معماری این حمام تاریخی گفت: این هشتی با راهرویی در سمت چپ به فضای سربینه می رسد و در این راهرو اتاقکی با طاق تیزه‌دار برای سلمانی ایجاد شده و سربینه حمام پیمان دارای چهار شاه نشین سکو دار با کفش کن و طاق تیزه دار است.
او گفت: بین هر حجره حمام پیمان در گوشه‌ها راهرو یا اتاقکی تعبیه شده که در گوشه شمال غربی چایخانه حمام دربالای سکو قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جهرم افزود: در گوشه جنوب شرقی سربینه میان در حمام با سقف عرقچین و طاق نماهایی در چهار طرف ساخته شده، این راهرو با عرقچین مرکزی و چهار طاق نما دارای یک حوضچه کوچک در گوشه و فضای نظافت و سرویس‌های بهداشتی در انتها قرار دارد.
وی عنوان کرد: گرمخانه حمام پیمان بزرگترین فضای حمام دارای سه طاق نما در اضلاع شمالی و شرقی و غربی است که شاه‌نشینی گرمخانه به واسطه ۲ ستون با جرز قطور در ضلع جنوبی آن ایجاد شده و پایه‌های گنبد بر روی این ستون‌ها استوار است.
لطفی‌پور ادامه داد: حمام پیمان به طور کامل با ملات سنگ و گچ در سطوح بالا و سنگ و ساروج در قسمت‌هایی پایین ساخته شده و دیواره ضلع شرقی تقریبا آسیب دیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جهرم گفت: در گذشته، کتیبه ای در بالای سردر ورودی بنا قرار داشته که بر اساس متن این کتیبه، حمام پیمان در سال ۱۳۱۰ هجری قمری با همکاری نیروهای غیربومی ساخته شده است.
وی گفت: حمام پیمان در خیابان پانزده خرداد شهر جهرم واقع شده و در مختصات جغرافیایی ۷۴۹۰۸۸ طول شرقی و ۳۱۵۵۲۷ عرض شمالی در ارتفاع ۱۰۵۱ متر از سطح دریا قرار دارد.
شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط