یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 07:49

کد خبر 471298

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 17:44:00


محققان گوگل: هوش مصنوعی تخصصی Med-Gemini در زمینه پزشکی بهتر از GPT-4 عمل می‌کند


دیجیاتو/ هوش مصنوعی Med-Gemini گوگل علاوه‌بر تشخیص بیماری براساس تصویر و متن، می‌تواند درمان‌های مختلفی به کاربران پیشنهاد دهد.

در چند ماه گذشته، شاهد ورود هوش مصنوعی به عرصه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی بوده‌ایم. اکنون محققان گوگل در مقاله‌ای به معرفی گروهی از مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی به نام Med-Gemini پرداخته‌اند. این مدل‌ها هنوز در مرحله تحقیق و توسعه هستند، اما محققان ادعا می‌کنند که Med-Gemini از مدل‌های رقیب مانند GPT-4 بهتر عمل می‌کند.

براساس گزارش نیواطلس و پیش‌نویس مقاله محققان، مدل‌های Med-Gemini تمام مزایای مدل‌های پایه جمینای را دارند و برای مثال می‌توانند فرمت‌های مختلف مانند متن، تصویر، ویدیو و صدا را پردازش کنند. علاوه‌براین محققان گوگل و دیپ‌مایند در مقاله خود به قابلیت‌ها و کابردهای مختلف این هوش مصنوعی اشاره کرده‌اند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی تخصصی Med-Gemini گوگل
پزشکان روزانه افراد زیادی را با بیماری‌های ساده تا بسیار پیچیده درمان می‌کنند. برای ارائه یک درمان مؤثر، آن‌ها باید با پرونده سلامت هر بیمار آشنا و به جدیدترین روش‌ها و درمان‌ها نیز دسترسی داشته باشند. همچنین رابطه پزشک و بیمار نیز بسیار اهمیت دارد که برپایه همدلی، اعتماد و ارتباط بنا شده باشد. برای اینکه یک هوش مصنوعی بتواند همانند یک پزشک در دنیای واقعی عمل کند، باید بتواند همه این کارها را انجام دهد.


در این تصویر نمونه‌ای از عملکرد Med-Gemini را می‌بینید که پس از تشخیص بیماری، به کاربر چند روش برای درمان پیشنهاد می‌دهد.

همانند بسیاری از مدل‌های زبانی بزرگ متمرکز بر پزشکی، Med-Gemini نیز با داده‌های پزشکی آزمون MedQA آمریکا آموزش دیده و تست شده است؛ در این آزمون میزان تسلط به دانش پزشکی و استدلال فرد در سناریوهای مختلف سنجیده می‌شود.

محققان برای افزایش دقت مدل‌های Med-Gemini، مهارت هر مدل را در زمینه خاصی افزایش داده‌اند و هر کدام در سناریو پزشکی خاصی مانند تجزیه‌وتحلیل تصویر رادیولوژی و پاتولوژی، تفسیر معاینات الکتروکاردیوگرام یا سنجش سوابق پزشکی طولانی بیمار کاربرد دارد.

Med-Gemini براساس 14 بنچمارک مختلف پزشکی آزمایش شد که طبق نتایج حاصله، از مدل GPT-4 بهتر عمل می‌کند. بااین‌حال، هنوز این هوش مصنوعی در دست توسعه است و مشخص نیست در دنیا واقعی چقدر می‌تواند در کمک به درمان بیماران سودمند باشد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط