یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 14:13

کد خبر 471791

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 10:01:00


پیشروی خودروسازان چینی ادامه دارد؛ تصاحب ۳۳ بازار جهان در فصل اول ۲۰۲۴


/ طبق آمار انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) در ماه مارس امسال ۸.۱۵ میلیون خودرو در سرتاسر جهان به فروش رسیده است. نکته عجیب اینکه از این میزان فروش، ۳۳ درصد به خودروسازان چینی تعلق دارد.

به گزارش ، گفتنی است بر اساس آمار انجمن خودروهای سواری چین از ابتدای امسال تا پایان ماه مارس، ۲۱.۰۵ میلیون خودرو روی کره خاکی فروخته شده؛ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد کرده است. نگاهی دقیق تر به آمار نشان می دهد در حد فاصل سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ خودروهای چینی سهمی در حدود ۳۰ درصد از کل فروش جهانی را به خود اختصاص داده بودند. در سال ۲۰۱۹ سهم این خودروها با ۱ درصد افت به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده، اما در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میزان استقبال افزایش یافته و سهم خودروهای چینی به ۳۲ درصد رسیده است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، خودروهای چینی اکنون سهمی ۳۳ درصدی را به خود اختصاص داده اند.

از میان خودروسازان مختلف، تویوتا صدرنشین است و ۱۰.۶ درصد از کل خودروهای فروخته شده جهان در سه ماهه نخست سال جاری، به این خودروساز ژاپنی تعلق دارد. پس از این شرکت گروه فولکس واگن با ۹.۵ درصد در رتبه دوم ایستاده، هیوندای هم با سهم ۷.۴ درصدی رتبه سوم را کسب کرده است. این سه خودروساز بزرگ در مجموع ۲۷.۵ درصد از کل آمار فروش را در اختیار دارند.

جیلی تنها خودروساز چینی است که نام آن در بین ۱۰ شرکت پرفروش دیده می شود. در فصل اول امسال جیلی موفق شده ۷۳۸,۴۰۰ دستگاه از تولیدات برندهای پرتعداد خود را به مشتریان تحویل دهد. این رقم معادل ۳.۵ درصد از کل آمار می شود. بی وای دی به عنوان دیگر خودروساز مهم چینی، سهمی ۳.۲ درصدی از کل فروش جهانی را داراست و بعد از جیلی اکنون در رتبه یازدهم قرار دارد. ناگفته نماند گروه SAIC با صادرات بیش از ۱۲۶ هزار دستگاه، برترین صادرکننده خودرو در فصل اول امسال بوده است. چری، گریت وال، بی وای دی و جیلی، جک (JAC) و چانگان نیز به ترتیب در رتبه های بعدی ایستاده اند.

در جدول زیر می توانید به تفکیک رتبه و سهم خودروسازان مختلف را مشاهده نمایید. باز هم یادآوری می کنیم که این آمار مربوط به فصل نخست امسال است.

نام خودروسازمیزان سهم از بازار جهان به درصدمیزان سهم از بازار چین به درصدمیزان سهم از بازار آمریکای شمالی به درصدمیزان سهم از بازار اروپا به درصد
۱تویوتا۱۰.۶۴۱۴۷
۲فولکس واگن۹.۵۱۰۵۲۱
۳هیوندای۷.۴۱۱۰۷
۴استلانتیس۶.۹۰۸۱۸
۵رنو نیسان میتسوبیشی۶.۵۳۸۱۲
۶جنرال موتورز۵.۴۵۱۵۰
۷هوندا۴.۷۱۱۳۵
۸فورد۴.۷۴۸۱
۹سوزوکی۴.۰۰۰۱
۱۰جیلی۳.۵۲۳۶
۱۱بی وای دی۳.۲۹۰۰
۱۲چری۳.۰۳۲۶
۱۳مرسدس بنز۲.۹۸۱۳
۱۴ب ام و۲.۷۳۳۲
۱۵چانگان۲.۶۸۰۰
۱۶SAIC۱.۷۴۰۱
۱۷مزدا۱.۴۰۳۱


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط