یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 14:13

کد خبر 471851

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 09:27:26


اردوغان: کارهای ناتمام‌مان در سوریه را تمام می‌کنیم


ایسنا/ رئیس جمهور ترکیه در سخنانی از تصمیم کشورش برای ادامه عملیات در خاک سوریه خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی خطاب به ملت کشورش پس از نشست کابینه دولت به ریاست وی در مجتمع «بش‌تپه» آنکارا اظهار کرد: وقتی زمان و ساعتش فرا برسد، ما قطعاً کارهای ناتمام خود را در سوریه که به دلیل شکستن وعده‌های داده شده توسط متحدان‌مان ناتمام مانده بود، به پایان خواهیم رساند.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان به ادامه مبارزه قاطعانه با تروریسم و گروه موسوم به «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) اشاره و تاکید کرد: در دوره آتی به گروه تجزیه‌طلب که فضای مانورش در نتیجه عملیات‌مان در عراق و سوریه تنگ شده است، ضربه بزرگی خواهیم زد. ما از انجام هیچ کاری برای اطمینان از اینکه فرزندانمان در فضایی عاری از تروریسم زندگی می‌کنند دریغ نخواهیم کرد.

اردوغان افزود: می‌خواهم موضوع مشخص شود؛ تا زمانی که پ‌.ک.‌ک در عراق و سوریه حضور داشته باشد، ما اصلا نمی‌توانیم احساس امنیت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه «تروریست‌ها» در کوه‌های قندیل و شمال سوریه در هر فرصتی به مداخله علیه ترکیه، سیاست و شهروندانش ادامه خواهند داد، تصریح کرد: هیچ کشوری این موضوع را نمی پذیرد.

رئیس جمهور ترکیه به سفر خود به عراق در ۲۲ آوریل و نتایج مهم آن به ویژه پس از دیدار با «عبداللطیف رشید» همتای عراقی خود و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق اشاره کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه آنها در مورد موضوعات در دستور کار مشترک خود به ویژه امنیت، حمل و نقل، انرژی و آب به تفصیل گفت‌وگو کردند، اعلام کرد که این سفر با امضای ۲۷ توافقنامه در زمینه‌های مختلف به پایان رسید.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در این باره تاکید کرد که هدف آنها افزایش حجم تجارت با عراق از ۲۰ میلیارد دلار به سطوح بالاتر است.

وی در ادامه از اعلام پ.ک.ک به عنوان یک سازمان تروریستی توسط دولت عراق تمجید کرد و این اقدام را در زمینه جنگ با تروریسم مهم دانست.

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از این سخنرانی به موضوع غزه پرداخت و در این باره گفت: از اینکه حماس اعلام کرد با پیشنهادات ما توافق آتش‌بس در غزه را پذیرفته است، خرسند شدیم.

وی ادامه داد: اکنون اسرائیل نیز باید گام مشابهی را بردارد. من از تمامی بازیگران غربی می‌خواهم که بر کابینه اسرائیل فشار بیاورند.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: ما با هیچ کشور و طرفی در منطقه مشکلی نداریم که قابل حل نباشد. ما معتقدیم هیچ دری وجود ندارد که گفت‌وگو و مذاکره نتواند آن را باز کند. به شرطی که با نیت خیر برخورد شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط