یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 14:33

کد خبر 471868

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 11:01:00


دست پخت جذاب طراح ایرانی ب ام و برای چینی ها؛ نسخه جدید «آواتار ۱۱» معرفی شد


/ عرضه نسخه جدید کراس اوور آواتار ۱۱ همزمان با رونمایی رسمی در نمایشگاه خودروی پکن شروع شد. این خودرو که توسط نادر فقیه زاده، طراح ایرانی الاصل و سابق ب ام و طراحی شده، در ارزان ترین نسخه ۳۰۰,۸۰۰ یوان (حدود معادل ۲.۵ میلیارد تومان) قیمت دارد.

1403/02/15 - 19:01

در نسخه جدید آواتار ۱۱ بیشتر روی جزئیات و بهبود تجربه کاربری تمرکز شده است. مثل آواتار ۱۲، این کراس اوور هم حالا با رنگ طلایی فلورسنت هم قابل انتخاب خواهد بود. در این نوع رنگ از ذراتی که با جذب طیف هایی خاص، هنگام تغییر زاویه تغییر رنگ می دهند، استفاده شده است.

مشخصات فنی نسخه جدید آواتار ۱۱
کراس اوور جذاب چینی بر اساس پلتفرم EP1 توسعه پیدا کرده و با پیشرانه های تک و دو موتوره به فروش می رسد. انرژی آواتار ۱۱ توسط پک باتری ۹۰ یا ۱۱۶ کیلووات ساعتی تأمین می شود. بسته به باتری و تعداد موتورها، برد حرکتی این خودرو ۵۸۰ یا ۷۳۰ کیلومتر است.

شاید بدانید برند آواتار توسط سه شرکت بزرگ هواوی، چانگان و CATL پشتیبانی می شود. در این همکاری سه جانبه شرکت هواوی وظیفه تأمین پیشرانه و سیستم های الکترونیکی را بر عهده دارد. پیشرانه ای که هواوی در اختیار آواتار ۱۱ قرار داده، به DriveONE مشهور است. در نسخه تک موتوره این پیشرانه ۳۰۸ قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر دارد، پیشرانه دو موتوره هم ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. صفر تا صد نسخه تک موتوره ۶.۶ ثانیه و شتاب نسخه پرچمدار ۳.۹ ثانیه اعلام شده است.

کابینی مدرن و پیشرفته
در داخل کابین، از تم بنفش/سفید برای نسخه جدید آواتار ۱۱ استفاده شده، برای هماهنگی با بدنه، قطعات تزئینی با رنگ طلایی فلورسنت در این بخش نیز به چشم می خورد. داشبورد شکیل و خوش فرم این کراس اوور میزبان یک نمایشگر بزرگ ۱۵.۶ اینچی است. برای درک بهتر باید گفت بسیاری از لپ تاپ های موجود در بازار دارای نمایشگری با این اندازه هستند. این نمایشگر به قابلیت تقسیم صفحه به قسمت های مختلف مجهز بوده و می تواند همزمان برای مسیریابی، انجام بازی یا پخش ویدیو مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات مورد نیاز راننده هم از طریق یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ارائه می شود.

آواتار ۱۱ از سیستم صوتی با ۲۵ بلندگو سود می برد. این سیستم صوتی ساخت برند انگلستانی مریدین است. شاید بدانید گروه جگوار لندرور مشتری ثابت این برند بوده و مدل هایی چون نسل جدید لندرور دیفندر و رنجرور ولار و ایووک به سیستم صوتی مریدین مجهز هستند.

یکی از گلایه هایی که نسبت به مدل قبلی آواتار ۱۱ مطرح می شد، صندلی های نسبتاً سفت آن بود که در سفرهای طولانی سرنشینان را آزار می داد. در مدل ۲۰۲۴ این ایراد به دلیل نصب صندلی های بسیار نرم با پوشش چرم آنیلین به طور کامل برطرف شده است. این صندلی ها از لحاظ تنفس پذیری نیز وضعیت بهتری نسبت به قبل دارند و در تمامی تریم ها از نوع موسوم به جاذبه صفر هستند. در ردیف عقب، صندلی ها به امکاناتی مثل سردکن و گرم کن مجهز شده اند تا تمامی سرنشینان از سفرهای طولانی لذت ببرند.

محصول مشترک چانگان، هواوی و CATL از امکانات و سامانه های پیشرفته ای بهره مند است. برای مثال این خودرو در تمامی تریم ها سیستم پیشگیری از برخورد ۳۶۰ درجه را به صورت استاندارد دارد. این سیستم در واقع با همکاری ترمز اضطراری خودکار و سامانه حفظ خودرو در بین خطوط وظیفه خود را انجام می دهد. نسخه جدید آواتار ۱۱ به سیستم پیشگیری برخورد با مانع از قسمت های جانبی تجهیز شده، این سیستم به وسیله رادارهای لیزری اطراف خودرو را همواره اسکن می کند. هنگامی که راننده می خواهد خط حرکت خود را عوض کند، در صورت وجود مانع یا یک خودروی دیگر، این سیستم وارد مدار شده و آواتار ۱۱ را به خط قبلی باز می گرداند تا از وقوع برخورد از کنار پیشگیری شود. این سیستم در سرعت ۳۰ الی ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت کارایی دارد.

قیمت نسخه های مختلف آواتار ۱۱
آواتار ۱۱ در چهار تریم به فروش خواهد رسید. تریم پایه ۶۳۰ RWD نامگذاری شده و همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، ۳۰۰,۸۰۰ قیمت دارد. برای خرید دو تریم ۵۸۰ AWD و ۷۳۰ RWD باید ۳۳۰,۸۰۰ یوان پرداخت کرد. تریم پرچمدار ۷۰۰ AWD هم ۳۹۰,۸۰۰ یوان قیمت گذاری شده، این رقم معادل ۳.۳ میلیارد تومان می شود.

ناگفته نماند برند آواتار در سال ۲۰۱۸ با همکاری بخش انرژی های نوی شرکت چانگان و کمپانی نیو تأسیس شد. اندکی بعد کمپانی نیو از این پروژه مشترک کنار کشید و شرکت باتری سازی CATL جای آن را گرفت. در حال حاضر چانگان ۴۰ درصد از سهام برند آواتار را در اختیار دارد، سهم CATL نیز برابر با ۱۷ درصد است. مابقی سهام هم به چند شرکت چینی دیگر تعلق دارد. در حال حاضر کراس اوور ۱۱ و سدان فستبک ۱۲ سبد محصولات برند آواتار را تشکیل می دهند. این را هم اضافه کنیم که دپارتمان طراحی آواتار توسط آقای نادر فقیه زاده هدایت می شود. آقای فقیه زاده از آلمان و از کمپانی ب ام و به چین نقل مکان کرده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط