یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 16:38

کد خبر 472326

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 13:47:10


گوناگون/ حیوان غول‌پیکری که پس پرده ردپای عظیم کشف شده قرار داشت


خبرآنلاین/ ردپاهای کشف‌شده‌ای که با هیچ کدام از گونه‌های شناخته‌شده دایناسورها مطابقت ندارند، متعلق به گونه‌ای غول‌پیکر از ولوسی‌رپتورها هستند.
 

 دایناسورهای غول‌پیکر ولوسی‌رپتور با قد تقریبا ۱۸۳ سانتی‌متر که در فیلم‌های پارک ژوراسیک به تصویر کشیده‌اند، به اندازه‌ی کافی وحشتناک بودند؛ اما دانشمندان اکنون گونه‌ی شکارچی غول‌پیکر جدیدی را توصیف کرده‌اند که تنها بلندی پاهایش یه اندازه‌های آن رپتوهای غول‌پیکر بوده است.

براساس گزارش زومیت، به‌گزارش نیواطلس، رپتورها گروه متنوعی از دایناسورها بودند که کم‌وبیش در مقیاس بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به هیولاهای نمایش داده‌شده در فیلم پارک ژوراسیک شباهت داشتند. آن‌ها همان شکل بدن ابتدایی را داشتند: پوزه‌ای پر از دندان‌های هراسناک و پاهای بلند و باریک پرنده‌مانند که به پنجه‌ای نمادین و خمیده روی یک انگشت ختم می‌شد. آن‌ها به احتمال زیاد از تصاویر هالیوودی خود پر زرق‌وبرق‌تر بودند. اعتقاد بر این است که اغلب گونه‌های رپتور (اگر نگوییم همه) بدنی پوشیده از پر داشتند.

اکنون دانشمندان گونه‌های از رپتور را کشف کرده‌اند که پیش از این ناشناخته بود و از نظر اندازه بزرگ‌ترین گونه‌ی رپتورها به‌شمار می‌رود. این گونه در استان فوجیان چین کشف شده و به‌همین دلیل محققان آن را Fujianipus yingliangi نام‌گذاری کرده‌اند.

گونه‌ی رپتور تازه کشف‌شده در حدود ۵ متر طول داشته است

تخمین زده می‌شود که دایناسور تازه کشف‌شده در حدود ۵ متر طول و ۱٫۸ متر قد در ناحیه‌ی لگن داشت؛ بنابراین در حالت کلی قد گونه به‌مراتب به بلندتر از این مقدار نیز می‌رسید. برای داشتن تصویر واضح‌تری از این حیوان غول‌پیکر، پرنده‌ی بزرگی را با پاهای داس‌دار و طبع وحشی و خشن تصور کنید.

جثه‌ی غول‌پیکر فوجیانپوس به این معنا است که این حیوان از اغلب انسان‌ها (احتمالا به‌جز بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال) و ولوسی‌رپتورهای پارک ژوراسیک قد بلندتر بوده است. البته باید اشاره کرد که نسخه‌های سینمایی، هیولاهایی اغراق‌آمیز هستند. رپتورهای واقعی تقریبا به اندازه‌ی بوقلمون بودند و قدشان به سختی به بچه‌ی انسان می‌رسید. اگر فوجیانپوس در زمان ساخت فیلم پارک ژوراسیک شناخته‌شده بود، می‌توانست نقش خود را با افسانه‌سرایی کمتری ایفا کند.

نخستین سرنخ‌های مربوط به رپتورهای غول‌پیکر در سال ۲۰۲۰ ظاهر شد؛ درست زمانی‌که تیمی بین‌المللی از دانشمندان، مجموعه‌ی پیچیده‌ای از ردپای دایناسورهای فسیل‌شده را در چین کشف کردند که بیش‌از ۲۴۰ ردپا از چندین دایناسور مختلف را شامل می‌شد. مجموعه‌ای از گروه دایناسورهای کلاسیک مانند ساروپودهای بزرگ و گردن‌دراز، اورنیتوپودهای گیاه‌خوار و تروپودهای گوشت‌خوار دوپا در این دسته قرار داشتند.

در میان کشفیات محققان، مجموعه‌ای از مسیرهای دو انگشتی متعلق به رپتورها هم وجود داشت که توجه آن‌ها را به خود جلب کرد. پس از کشف چنین مسیری این سؤال در ذهن محققان مطرح شد که چرا فقط دو انگشت در این مسیر به‌چشم می‌خورند؟ همان‌طور که ممکن است از فیلم‌ها هم به‌خاطر داشته باشید، انگشت سوم جانور به‌صورت چنگال برآمده است که از سطح زمین فاصله دارد تا درصورت نیاز برای دریدن شکار از آن استفاده شود.

تصویری از ردپای گونه‌ی جدید رپتور
یکی از ردپاهای عظیم کشف‌شده در چین که گونه‌ی جدید دایناسور غول‌پیکر رپتور را آشکار کرد.

ردپاهای کشف‌شده بسیار بزرگ‌تر از بسیاری از ردپاهای متعلق به رپتورهای شناخته‌شده بودند. طول این ردپاها در حدود ۳۶ سانتی‌متر بود که بیش‌ از سه برابر اندازه‌ی ردپاهای مشابه گونه‌های مشابه و شناخته‌شده به‌شمار می‌رفت. این موضوع باعث شد تا تیم تحقیقاتی بتواند اندازه‌ی این موجود عظیم را تخمین بزنند.

از آنجاکه ردپاهای کشف‌شده با هیچ‌یک از دایناسورهای شناخته‌شده مطابقت نداشتند، محققان به این نتیجه رسیدند که ردپاهای مذکور به گونه‌ی جدیدی تعلق دارند و نام فوجیانپوس را برای آن برگزیدند. این کار محققان از نظر فنی در دسته‌ی کارهای ردآرایه‌ای قرار می‌گیرد؛ یعنی شناسایی گونه‌ای که به‌جای توصیف از روی بقایای بدنی مانند استخوان، با شواهد دیگری مانند ردپا توصیف شده است.

امید می‌رود که در آینده محققان بتوانند برخی از استخوان‌های متعلق به این گونه‌ی جدید را پیدا کنند تا بتوانیم به درک بهتری از این موجودات غول‌پیکر برسیم و آن‌ها را برای حضور شایسته در فیلم‌های بعدی آماده کنیم.

نتایج مطالعه در ژورنال iScience – Cell Press منتشر شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط