یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 16:38

کد خبر 472806

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 21:06:25


حماس: نتانیاهو در «رفح» به دنبال پیروزی خیالی است


فارس/یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، با اشاره به جدیت این جنبش در حصول و اجرای توافق آتش‌بس در غزه، گفت که نخست وزیر اسرائیل با حمله به رفح، قصد دارد آبروی خود را حفظ کند.
 
«اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز سه‌شنبه تأکید کرد که باید آمریکا صداقت و جدیت خود را در خصوص ملزم کردن نتانیاهو به پذیرش توافق آتش‌بس ثابت کند.حمدان با اشاره به اینکه حماس خط قرمزهایی برای خود دارد که نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد، گفت: «در جریان مذاکرات، حقوق ملت خود را حفظ کرده و بر توقف کامل تجاوز، خروج اسرائیل از غزه و بازگشت آوارگان تأکید کردیم».وی با بیان اینکه توافق مذکور، در سه مرحله است که با هم در ارتباط است، تصریح کرد: این توافق راه را به روی اسرائیل بست؛ زیرا قصد داشت طی یک مرحله اسرای خود را آزاد کند و پس از آن، حملات را از سر بگیرد».
حمدان به مسئله حملات اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه پرداخت و تأکید کرد: هدف از این حمله، وخیم کردن وضعیت انسانی است. حمله به گذرگاه رفح نیز یک تنش خطرناک است.این مقام حماس با تأکید بر اینکه اعزام یک هیأت از این جنبش به قاهره، نشانگر جدیت آن در این توافق است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر، توپ در زمین نتانیاهو و اعضای کابینه افراطی اوست».حمدان با اشاره به اینکه نتانیاهو با حمله به رفح به دنبال یک پیروزی خیالی است تا بتواند آبروی خود را حفظ کند، در پایان گفت: حمله به گذرگاه رفح، تلاش واضحی برای از بین بردن تلاشهای واسطه‌ها و حصول توافق است.
این در حالی است که حماس شب گذشته موافقت خود را با طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه و به تبع آن تبادل اسرا اعلام کرد، ولی صهیونیستها با انجام حملات هوایی به «رفح»، مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.یک مقام اسرائیلی امروز گفت که یکی از نقاط کلیدی اختلاف نظر در مذاکرات آتش بس این است که آیا 33 اسیری که قرار است در مرحله اول توافق آزاد شوند زنده هستند یا مُرده.به گفته این مسئول صهیونیست، حماس متعهد شده که 33 «گروگان» اسرائیلی را در مرحله اول توافق آزاد کند اما حماس گفته که این 33 نفر می‌تواند شامل گروگانهای زنده یا مرده باشد. این مقام اسرائیلی همچنین گفته، اختلاف دیگری که در مذاکرات وجود دارد این است که چه تعداد «گروگان» در هر هفته از توافق باید آزاد شوند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط