یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 16:47

کد خبر 472875

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 22:45:15


زود عصبی می شوم و دست خودم نیست


خراسان/پسری 17 ساله هستم. زود عصبی می شوم. بیرون از خانه خوب هستم ولی در خانه و با افراد خانواده ام خوب نیستم. هرچه سعی می کنم خودم را اصلاح کنم، نمی‌توانم. اصلا دست خودم نیست.
پاسخ مشاور:
یکی از ویژگی هایی که در نوجوانی وجود دارد، استقلال طلبی است. نوجوان به دنبال کسب هویت و مستقل شدن از خانواده است. به همین دلیل در اواخر نوجوانی، گاهی فرد تعارضاتی با اعضای خانواده دارد که او را به سمت ایجاد رابطه صمیمانه با فردی غیر از اعضای خانواده سوق می دهد؛ بنابراین ایجاد رابطه صمیمانه در گروه همسالان طبیعی به نظر می رسد اما گاهی روابط دوستانه راهی برای فرار از مواجه شدن و ماندن در خانه می شود، که طبیعتا این اشتباه است.
تفاوت های نسلی را بپذیرید
تفاوت بین فرزندان و والدین از جنس تفاوت های دو نسل است؛ هر یک انتظارات خودش را از طرف مقابل دارد. پدران و مادران دوست دارند فرزندانشان مانند خودشان باشند و فرزندان دوست دارند به شیوه خودشان و مطابق با نیاز دنیای امروز رفتار کنند. این تفاوت دیدگاه، برخی اوقات تعارض و درگیری ایجاد می کند؛ بهتر است به تفاوت هایی که هر نسل با ما دارد، احترام بگذاریم و سعی کنیم همدیگر را بیشتر درک کنیم تا این که بخواهیم دیدگاهمان را به دیگران تحمیل کنیم.
چه راه هایی را امتحان کرده اید!؟
شما در پیامک خود اشاره کرده اید که هرچه سعی می کنید خودتان را اصلاح کنید نمی توانید موفق شوید و هر بار تلاشتان بی نتیجه می ماند. این نشان می دهد که اولا خودتان را مقصر می دانید و ثانیا راه های زیادی را برای این تغییر امتحان کرده اید، اما باید پرسید که چه راه هایی را امتحان کرده اید!؟ منظورتان از این که می گویید «هرچه سعی می کنم» چیست؟ گاهی برخی رفتارها در زودعصبی شدن ما نقش دارد؛ به طور مثال مصرف سیگار یا مواد مخدر می تواند پس از مدتی چنین علایمی ایجاد کند. وابستگی دارویی به برخی داروها هم می تواند علایم مشابه به وجود آورد. همچنین اگر مسئله حل نشده ای در زندگی شما وجود دارد که ذهن تان را مشغول کرده، می تواند در عصبی شدنتان موثر باشد. در صورت وجود چنین مشکلی باید سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کنید.
از روش مانترا کمک بگیرید
به شما توصیه می کنیم تا روش های کنترل خشم را بیاموزید. یکی از آن ها روش مانتراست. «مان» به معنی فکر و «ترا» به معنی آزاد شدن است؛ در حقیقت مانترا مجموعه ای از کلمات و آواهایی است که با لحن خاص و به دفعات تکرار می شود و به آن دلیل که مانترا تاثیر مثبتی بر جسم و روح می گذارد، در مراقبه کاربرد دارد. مانترا به تعادل ذهنی کمک می کند و از این طریق باعث می شود عصبانیت ما سریع تر فروکش کند یا دیرتر ظاهر شود. به یک جمله یا یک شعار فکر کنید که بتواند شما را در چنین موقعیتی آرام کند. در مواقع خشم با جملاتی نظیر «آن موضوع ارزش ندارد»، «من کاملا آرام هستم»، مانترا را در خود ایجاد کنید و خود را از خشم برهانید.
 نویسنده : رضا یعقوبی - کارشناس ارشد روان‌شناسی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط