دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 00:42

کد خبر 473354

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 11:32:15


روند کاهشی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی استان البرز


فارس/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: با توجه به سرعت گرفتن طرح جامع آبرسانی و افزایش سهمیه آب از سدها، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی استان روند کاهشی دارد.

داوود نجفیان،‌ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز اظهار کرد: اکنون سهم برداشت از سدهای استان به بالای ۲۶ درصد رسیده که تا تابستان امسال با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید میزان استفاده از آب‌های سطحی در البرز افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب سفره‌های زیرزمینی آب البرز بین کرد: با اهتمام دولت سیزدهم و حمایت مالی از اجرای طرح جامع آبرسانی در زمان حاضر تلاش‌ها بر تقویت سفره‌های زیرزمینی مضاعف شده است.
نجفیان اضافه کرد: در کنار توسعه طرح‌های آبرسانی از سدهای کرج و طالقان، طرح انسداد چاه‌های آب غیر مجاز و تجهیز چاه‌های مجاز به کنتورهای هوشمند در استان البرز شتاب گرفته است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز با اشاره به فعال‌سازی ۲ طرح بزرگ تغذیه مصنوعی آب در دشت‌های هشتگرد و فردیس به ظرفیت ۱۰۲ میلیون متر مکعب، گفت : در جریان بارش‌های اخیر مقادیر زیادی از سیلاب‌ها به نفع این سفره‌ها مهار شد.
وی ادامه داد: اکنون طرح‌های تغذیه مصنوعی دشت‌های البرز آماده آبگیری و مهار سیلاب‌ها هستند و با وجود این طرح‌ها کمترین مقدار از سیلاب‌ها به هدر می‌رود.
نجفیان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی از فردا دوشنبه به البرز، گفت: طرح‌های تغذیه مصنوعی را برای مهار سیلاب‌های احتمالی آماده کرده‌ایم.
وی تأکید کرد: امسال انسداد بیش از ۲ هزار حلقه چاه غیر مجاز برای مهار برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای البرز است


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط