دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 03:21
«مدیر مدرسه» همه را به چالش میکشد!
صبا/ «مدیر مدرسه» ما را به بازنگری نگرش درباره مدرسه و تعریفمان از مدرسه سوق میدهد. مدرسه نهادی است برای رشد جمعی و امکان تشکیل یک جامعه کوچک که تمرین روابط اجتماعی در آن صورت بگیرد و مدرسه بایستی امکان جامعهپردازی بدهد نه فردپروری؛ هستیشناسی اجتماعی مدرسه بایستی بازتعریف شود و کارکرد اصلی مدرسه دوباره در مرکزیت تصمیمات قرار بگیرد؛ مدرسه باید امکان انتقال تعلیمات عمومی را فراهم کند و نظام محفوظات بایستی کنار رود و منطق تفکر انتقادی و رشد همراه با پرسشگری جایگزین شود.
فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» به کارگردانی میکاییل دیانی از محصولات سازمان هنری رسانهای اوج است که با موضوع اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ ساخته شده است. داستان فیلم در یک مدرسه روایت میشود و رفتار مدیر و دانش آموزان پس از آن ماجراهای ملتهب اجتماعی را بازنمایی میکند. مدیر مدرسه سال پیش برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد و حالا در پلتفرمهای نمایش خانگی و تلوبیون در دسترس است.
«مدیر مدرسه» اثری است در خصوص «مسئولیت پذیری» و اینکه هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد مسئولیت جایگاه خود را بپذیرد و هزینه خطاهای خود را بدهد و نسبت به جامعهاش پاسخگو باشد. در این فیلم همه اضلاع ماجرا این خصوصیت را دارند؛ مدیر مدرسه، مدیران آموزش پرورش، ناظم و حتی دانش آموزان. پایان بندی فیلم و رفتار دانش آموزان مصداقی دقیق از این است که آنها هم میفهمند که مسیر اشتباهی رفتهاند و هزینه زیادی را به مدرسه و مدیرشان تحمیل کردهاند.
«مدیر مدرسه» فیلمی است در خصوص مواجهه تربیتی با نوجوانان به خصوص در بزنگاههایی که هیجان و احساس بر تعقل در رفتار غلبه میکند. این فیلم به مخاطب میگوید اگر قرار است با بچهها مواجههای داشته باشید؛ این مواجهه در صورت تربیتی بودن اثر بخش است و بایستی آغوشی باز برای آنها فراهم بیاید تا بی واسطه به شما پناه بیاورند و در ذیل پناه شما انتقال فهم انجام شود.
«مدیر مدرسه» در حال بیان این مسئله است که جامعه در فضای بینانسلی به شدت نیاز به دیالوگ و مفاهمه دارد و اساسا فهم مشترکی بین نسل نوجوان و نسل والدین آنها وجود ندارد. گفتگو و درک متقابل برای بیان دغدغهها و درونیات و پیدا کردن راه حلهای مسالمت آمیز میتواند به انسجام اجتماعی منجر شود و پلان پایانی و نگاه دانش آموزان به مدیر فداکار آنها و اعتماد به او به عنوان نماینده حاکمیت، نقطه شروع این درک و حرکت به سمت گفتگو و مفاهمه است.
«مدیر مدرسه» یک زیرلایه مهم دارد و آن عدالت آموزشی و عدم فرصت برابر است. اگرچه این موضوع در قالب چند دیالوگ بیان میشود؛ اما اهمیت این موضوع در سراسر اثر وضوح دارد. تضعیف آموزش عمومی دولتی و تقویت آموزش خصوصی و پولی در طول سه دهه اخیر در کشور که با هدف کم کردن هزینههای عمومی کشور بوده است، نابرابری ساختاری را فراهم آورده که در آن در رشتههای ویژه دانشگاههای ممتاز کشور عملا هیچ دانشجویی از دهکهای اول و دوم و سوم وجود ندارد و بیش از ۸۰درصد آن هم از دهک ۱۰ جامعه است. این فضا یعنی بخش اکثریت جامعه نه تنها امیدی برای دستیابی به فرصت رشد ندارد بلکه قادر به پاسخ در مورد نیازهای اساسی خود هم نخواهد بود.
این در شرایطی است که آموزش عمومی تنها موقعیتی بود که امکان جا به جایی و تغییر در وضعیت افراد را میتوانست رقم بزند. در این شرایط معنای جامعه -که از ارتباطهای منطقی بین آحاد مردم است- از بین میرود و اینها همه محصول علل نهادی است که حکمرانی با سازماندهی غلط خود مسبب آن شده است که در آن طبقه ضعیف ضعیفتر و طبقه قوی قویتر شود! حتی سیاستی بدتر از آدام اسمیت پدر علم اقتصاد لیبرال که معتقد بود دولت باید آموزش عمومی را برای ارتقای طبقات و فرصت رشد برابر حفظ کند. لذا اولین نکته اصلاح این رویه در حکمرانی به نفع اقشار کمبرخوردار است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.
«مدیر مدرسه» ما را به بازنگری نگرش درباره مدرسه و تعریفمان از مدرسه سوق میدهد. مدرسه نهادی است برای رشد جمعی و امکان تشکیل یک جامعه کوچک که تمرین روابط اجتماعی در آن صورت بگیرد و مدرسه بایستی امکان جامعهپردازی بدهد نه فردپروری؛ هستیشناسی اجتماعی مدرسه بایستی بازتعریف شود و کارکرد اصلی مدرسه دوباره در مرکزیت تصمیمات قرار بگیرد؛ مدرسه باید امکان انتقال تعلیمات عمومی را فراهم کند و نظام محفوظات بایستی کنار رود و منطق تفکر انتقادی و رشد همراه با پرسشگری جایگزین شود. در این منطق نظری جامعهپردازی جایگاه معلم، مربی، پرورش و… جدیتر می شود و تیم بودن و با هم بودن و با هم رشد کردن موضوعیت پیدا میکند نه رقابتهای کاذب فردی.
«مدیر مدرسه» به مخاطب میگوید که اگر قرار باشد در یک جامعه بزرگ افراد بتوانند با یکدیگر اقدامات سازنده انجام بدهند، در یک جامعه کوچکتر به نام مدرسه بایستی بتوانند کنار یک دیگر زیست کنند، گفتگو کنند و برای مسائل خود چاره اندیشی کنند. جایگاه بزرگتر و تکیهگاه را درک کنند و این را بپذیرند که او خود را سپر میکند به واسطه آنکه خیر و مصلحت افراد را میداند.
«مدیر مدرسه» از نظر موضع و دیدگاه به فیلمهای ابراهیم حاتمی کیا نزدیک است؛ اگرچه ظرافتها و پختگی کاری استاد سینمای ایران را ندارد و توقع از یک فیلمساز جوان نیز چنان نیست اما به جهت نزدیک و تقرب میتوان آن را نسخهای کوتاه از آثار ابراهیم حاتمی کیا دانست. فیلمی که ضمن بیان انتقادی و حرکت بر لبه تیز تیغ، به هیچ سمتی سقوط نمیکند. ضمن بیان دلسوزانه و ناصحانه که بایستی با نسل جدید مواجهه تربیتی و گفتگویی داشت، از شخصیتِ نظام دفاع میکند و آنچه تثبیت میکند این است که مواجهه نظام جمهوری اسلامی با پدیدهها پدرانه و عالمانه و عاقلانه است، هر چند خطاها را میبیند اما به جای تنبیه به سراغ ترمیم میرود.
نویسنده: سلمان علوی
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
موضوعی که سخنگوی شورای نگهبان در خصوص رئیس جمهور به آن امیدوار است
-
تصویر روزنامه دولت یک روز پس از حادثه برای بالگرد رئیس جمهور
-
دعای زائران عربزبان کشورهای خارجی برای سلامتی رئیسجمهور
-
رئیس جمعیت هلال احمر: درحال اعزام به مکانی هستیم که نیروهای امدادی بوی سوخت را حس کردند
-
حضور نیروهای امدادی در منطقه سانحه بالگرد رئیسجمهور
-
ناتوانی پهپاد ترکیهای در شناسایی محل سقوط
-
رئیس هلالاحمر: عازم مکانی هستیم که نیروهای امدادی بوی سوخت را حس کردند
-
جدیدترین تصاویر از عملیات جستجو برای یافتن بالگرد سانحه دیده رئیسجمهور
-
دستنوشتههای جالب مردم در میدان ولیعصر تهران برای رئیسجمهور
-
کلوپ: حالا من یکی از شما هستم
-
وضعیت آب و هوایی در منطقه جستجو برای بالگرد حامل رئیس جمهور
-
حال و هوای عجیب یک پیک موتوری بهخاطر حادثه برای رئیسجمهور
-
اولین تصاویر ارسالی پهپاد آکینجی در جستجوی بالگرد رئیسجمهور
-
اولین تصاویر ارسالی پهپاد آکینجی از محل سانحه بالگرد رئیسجمهور
-
حضور خودجوش هموطنان آشنا به منطقه ورزقان برای کمک به نیروهای امدادی
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
خبرنگار حاضر در محل حادثه: حدس زده میشود بالگرد رئیسجمهور در نزدیکی معدن مس دچار سانحه شده باشد
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 20:57:59
استاد اقتصاد دانشگاه کانادا: در کشورهای آمریکای لاتین رایزن بازرگانی نداریم
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 22:15:00
رئیس مطالعات بینالمللی انرژی: در آینده باید صادرات نفت را باید با واردات بنزین تهاتر می کنیم
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 22:00:00
معاون دادستان تهران: بهانهای برای تعطیلی مغازههای طلافروشی وجود ندارد
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 21:45:00
۲۱۲ کیلوگرم شمش طلا معامله شد
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 21:15:00