دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 17:35

کد خبر 475226

جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 09:00:00


جستجوگر سیارات فرا خورشیدی ناسا به زندگی برگشت


ایسنا/ فضاپیمای تِس(TESS) ناسا پس از بهبودی یافتن از یک نقص فنی، شکار سیارات فراخورشیدی را از سر می‌گیرد.

این ماهواره ناسا در روز سه مه از حالت ایمن خارج شد و کاوش علمی خود را بار دیگر آغاز کرد.

به نقل از اسپیس، ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذری یا تِس(TESS) ناسا دوباره وارد عمل شده و در جستجوی جهان‌هایی فراتر از منظومه شمسی است.

تس جستجوی خود را برای یافتن جهان‌ها در منظومه‌های ستاره‌ای دیگر به نام سیارات فراخورشیدی در حین عبور یا «گذر» از روبروی ستاره والدشان که باعث کاهش موقتی نور ستاره می‌شود، از سر گرفته است. این ماهواره تنها پنج روز پس از جشن گرفتن ششمین سالگرد پرتاب خود در روز ۱۸ آوریل ۲۰۱۸، عملیات خود را در روز ۲۳ آوریل متوقف کرد و به حالت ایمن رفت.

گروه عملیاتی تِس تشخیص دادند که حالت ایمن زمانی آغاز شد که حرکتی در چرخ‌هایی که مسئول جهت‌دهی مناسب تس در هنگام انجام مشاهدات هستند، به وجود آمد.

تس در روز هشتم آوریل نیز آفلاین شده بود و پس از آن در روز ۱۷ آوریل فعالیت خود را از سر گرفته بود اما تنها شش روز بعد دوباره به حالت ایمن بازگشت.

ناسا می‌گوید که خاموشی دوم به این دلیل اتفاق افتاد که وقتی رویداد حالت ایمن در هشتم آوریل حل شد، سیستم پیشرانه تس نتوانست با موفقیت مجددا فشار خود را تنظیم کند. این سیستم وظیفه تخلیه تکانه از چرخ‌های فضاپیما را بر عهده دارد.

زمانی که گروه عملیاتی آن در موسسه فناوری ماساچوست(MIT)  عملکرد سیستم پیشرانه را تنظیم کردند، تس به فعالیت کامل بازگردانده شد. با این حال، با وجود بازگشت تس به عملیات کامل، علت اولین رویدادی که باعث رفتن آن به حالت ایمن در روز هشتم آوریل شده بود همچنان یک راز باقی مانده است و کارشناسان ناسا و موسسه فناوری ماساچوست در حال بررسی آن هستند.

تس ماموریت اولیه خود را در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ تکمیل کرد و اولین ماموریت توسعه یافته خود را در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به پایان رساند. این شکارچی سیاره فراخورشیدی در حال حاضر در دومین دوره ماموریت طولانی خود قرار دارد.

این فضاپیما به تازگی اولین سیاره فراخورشیدی بی‌ستاره را کشف کرده است که در منظومه شمسی سرگردان است و هیچ ارتباطی با ستاره میزبان ندارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط