دوشنبه 09 مهر 1403 - 10:55

کد خبر 477852

یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 - 11:21:25


شوهرم بعد از بازنشستگی فقط در حال استراحت است


خراسان/ خانمی 50 ساله‌ام. شوهرم 55 ساله. 5 سال پیش بازنشسته شد. الان همه مدت از صبح تا شب در خانه است و بیرون نمی‌رود. این موضوع باعث شده که به من ایراد بگیرد! مثلا به محض این که صدای در می‌آید، به من می‌گوید کجا می‌روی؟ چرا می‌روی؟ کلا در حال استراحت است و اصلا بیرون نمی‌رود. چه کنم؟
پاسخ مشاور
مخاطب گرامی، یک مرد معمولا پس از حدود ۳۰ سال کار کردن و بیرون بودن از خانه، بعد از بازنشستگی قرار است تمام روز را در کنار همسرش باشد. این شرایط ممکن است چالش‌هایی را در زندگی مشترک ایجاد کند. بازنشستگی می‌تواند هم برای مرد و هم برای همسرش که هنوز برای این تغییر در رابطه آماده نیستند، درسرساز و حتی ناراحت‌کننده شود.
دلایل شاکی‌شدن زنان از بازنشستگی شوهرشان
زنانی که از بازنشستگی همسر خود ناراحت و عصبانی‌اند معمولا علت‌ها را این‌گونه عنوان می‌کنند: شوهرم توقعاتش زیاد و غیرمنطقی شده مثلا با این‌که وقت آزاد زیادی دارد از من می‌خواهد کارهای ساده‌اش را انجام دهد؛ شوهرم آداب‌ اجتماعی را فراموش کرده‌است؛ شوهرم درباره همه چیز غر می‌زند و ایراد می‌گیرد؛ شوهرم درباره کارهای مربوط به من دخالت می‌کند و سرک می‌کشد و ... .
بازنشستگی ربطی به تنبلی ندارد
در وهله اول هرگز فراموش نکنید که قرار نیست اوضاع را کاملا به شکل دلخواه و رویایی خود برگردانید. یادتان باشد بازنشستگی ربطی به تنبلی ندارد. بازنشستگی مرحله طبیعی از زندگی برای افراد شاغل  است که پنجره‌ای کاملا جدید به زندگی باز می‌کند اما نیاز به برنامه‌ریزی، درایت و منطق برای لذت بردن از این دوران و کنار آمدن با بحران‌های آن دارد. با صبر و حوصله با او حرف بزنید. گوش شنوای احساسات او باشید. احساس ناکارامدی و به درد نخور بودن دلیل اصلی مشکلات این افراد است. سعی کنید دوستانه راهنمای او باشید و به وی ایده بدهید.
تذکر و حساسیت بی‌جا نداشته باشید
برای هرکدام‌تان یک فضای شخصی در خانه در نظر بگیرید و به هم اجازه دهید به علاقه‌مندی همدیگر احترام بگذارید. درباره جزئیات رفتاری همسرتان که چندان اهمیتی هم ندارد، حساس نشوید. تذکرهای بیش از حد که چرا فلان کار را می‌کند، چرا لباسش را سر جایش نمی‌گذارد، چرا از خانه بیرون نمی‌رود و ... فقط رابطه شما را بیشتر مخدوش می‌کند.
تقویت اعتمادبه‌نفس همسرتان
احساس مفید بودن بهترین احساسی است که می‌توانید به همسر بازنشسته خود هدیه کنید. در امور خانوادگی و تربیت فرزندان از وی به عنوان شخص با تجربه مشورت بگیرید. این اتفاق باعث می‌شود تا او تصمیم‌های بهتری گرفته و به فعالیت و تکاپو بیفتد.
نویسنده : فریبا البرز | ‌ کارشناس‌ارشد مشاوره‌ خانواده


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط