جمعه 30 شهریور 1403 - 15:24

کد خبر 47799

یک‌شنبه 17 اردیبهشت 1402 - 11:54:00


هشدار کاخ سفید از بدهی، رکود و از دست رفتن میلیون ها شغل در آمریکا


آخرین خبر/ کاخ سفید زنگ خطر را به صدا درآورده که بدون اقدام در مورد سقف بدهی، کشور وضعیت اقتصادی وحشتناکی را تجربه خواهد کرد.
تحلیلی از سوی بیزینس اینسایدر به نقل از شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید نشان می‌دهد که رشد بدهی این کشور تا چه حد وحشتناک است. این فاجعه اقتصادی بی‌سابقه خواهد بود و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری هشدار داد که ممکن است تا اوایل ژوئن اتفاق بیفتد.

بر اساس تحلیل CEA، اگر رکود کوتاه مدت وجود داشته باشد، ایالات متحده نیم میلیون شغل را از دست می دهد و بیکاری 0.3 درصد افزایش می یابد. و در بدترین سناریو - با عدم پرداخت بدهی در طولانی مدت - کشور 8.3 میلیون شغل را از دست می دهد و بیکاری 5 درصد افزایش می یابد.
به گفته CEA، این عدم پرداخت بدهی در طولانی مدت باعث ایجاد "رکود و شدید و بزرگی" مانند سال های 2008-2009 خواهد شد. بازار سهام تنها در سه ماهه سوم سال 2023 به میزان 45 درصد سقوط خواهد کرد و حساب‌های بازنشستگی را دچار مشکل می‌کند و باعث می‌شود مردم قدرت خرید کمتری داشته باشند.
اما تفاوت زیادی با رکودهای قبلی وجود دارد: برخلاف رکود بزرگ یا کوتاه اما عمیق ناشی از همه‌گیری کرونا، دولت نمی‌تواند وارد عمل شود و پولی را جهت ترمیم زخم‌های اقتصادی تزریق کند.

برای جلوگیری از رشد بدهی در هفته‌ها یا ماه‌های آینده، کنگره باید در تعداد محدود روزهای کاری خود برای دستیابی به توافق عمل کند - چیزی که هنوز دور از دسترس به نظر می‌رسد، زیرا جمهوری‌خواهان لایحه‌ای مملو از کاهش هزینه‌ها را تصویب کردند که دموکرات‌ها در بدو ورود آن را لغو کردند.
مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز آنالیتیکس به اینسایدر گفت: «فکر می‌کنم مسیری رو به جلو وجود دارد. فکر می کنم که آنها باید سقف بدهی را تا پایان سال مالی کم کنند و سپس قانونی برای افزایش سقف بدهی تصویب کنند».
"فکر می کنم مردم باید درک کنند که اگر از سقف بدهی عبور کنیم، تأثیرات آن بر خانواده ها، شرکت ها، بخش مالی و اقتصاد می تواند زیاد باشد. برایان ریدل، کارشناس ارشد و اقتصاددان مؤسسه منهتن که متمایل به محافظه کار است، به اینسایدر گفت. "تقریباً 20 درصد از هزینه های فدرال باید فورا حذف شود. به پیمانکاران فدرال حقوق پرداخت نمی شود، که می تواند باعث مرخصی، اخراج، ورشکستگی ده ها هزار تجارت شود."

زمان زیادی باقی نمانده
زندی گفت که محتمل‌ترین تاریخ پیش‌بینی‌شده او - مهلت زمانی که دولت دیگر قادر به پرداخت صورت‌حساب‌هایش نیست - 8 ژوئن است و بهترین حالت قبل از ورشکستگی نیز 8 اوت خواهد بود.
با وجود اینکه لایحه کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، هفته گذشته به تصویب مجلس نمایندگان رسید، اما به احتمال زیاد در سنا و کاخ سفید که تحت کنترل دموکرات‌ها هستند، رد شود. بایدن همچنین متعهد شد که اگر این لایحه به تایید برسد، آن را وتو خواهد کرد.
اما این باعث می‌شود که مجلس تنها 12 روز قانونی باقی بماند تا درباره راه‌حلی برای افزایش سقف بدهی به توافق برسد - و به نظر نمی‌رسد هیچ‌یک از طرفین از مواضع خود کوتاه آیند.
قانونگذاران دموکرات زنگ خطر را در مورد پیامدهای کاهش هزینه های پیشنهادی جمهوری خواهان به صدا در آورده اند. به عنوان مثال، الیزابت وارن، سناتور ماساچوست، قبلاً به تخمینی از Moody's Analytics اشاره کرد که نشان می داد حتی اگر لایحه GOP برای افزایش سقف بدهی به قانون تبدیل شود، 2.6 میلیون شغل برای آمریکایی ها حذف خواهد داشت و باعث رکود اقتصادی در سال 2024 می شود.
وارن در نامه ای به بایدن نوشت: «ریاضت اقتصادی تحمیلی جمهوری خواهان به این معناست که اقتصاد ایالات متحده در سال 2033 همچنان با نزدیک به 1 میلیون شغل و 3 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی کم خواهد بود - گویی اقتصاد ما برای یک سال کاملاً متوقف شده است». در واقع، تأثیر اقتصادی آنقدر زیاد خواهد بود که در کوتاه‌مدت و بلندمدت منجر به از دست دادن مشاغل بیشتر خواهد شد.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط