دوشنبه 09 مهر 1403 - 08:51

کد خبر 478676

یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 - 21:15:00


فکر فرار از خانه به سرم زده است


خراسان/  خانمی هستم 31 ساله. دختری دارم 15 ساله. شوهرم را دوست ندارم. 16 سال با او زندگی کردم. در این چند سال زندگی همیشه به طلاق فکر کردم. تازگی فکرهایی به سرم می زند مانند خودکشی یا فرار. باز هم جرات ندارم. زندگی ام جهنم شده است. شوهرم به رابطه زناشویی اهمیت نمی دهد و سرد برخورد می کند. لطفا راهنمایی کنید. واقعا خسته شده ام.
 نیاز به محبت، توجه، صمیمیت و ارتباط جنسی رضایت بخش، از مهم ترین دلایل ازدواج است. زوجین خواهان این هستند که در فضای زندگی مشترک، صمیمیت با همسرشان را تجربه کنند و همین احساس عمیق برای آنان انگیزه، توان و نیرویی به ارمغان می آورد که به ادامه زندگیشان امیدوار باشند و برای هرچه بهتر شدن آن تلاش کنند. چنین رابطه رضایت بخشی به خودی خود فراهم نمی شود؛ بلکه لازم است افراد آن را ایجاد کنند و رسیدن به این امر مستلزم آگاهی، تلاش و همکاری زوجین است.
پاسخ مشاور:
به احتمال زیاد شما افسردگی دارید
به نظر می رسد شما دچار افسردگی شده اید. دقت کنید وقتی بین آنچه می خواهیم و آنچه که هست تفاوت زیادی به وجود آمده باشد فرد دچار افسردگی می شود. بین انتظارات شما از زندگی  ایده آل و شرایطی که هم اکنون درآن به سر می برید، فاصله زیادی وجود دارد و همین امر موجب بروز احساس درماندگی، افسردگی و افکار خودکشی در شما شده است. اختلال در روابط زوجین، فشار افکار منفی، مقایسه کردن های مکرر زندگی تان با دیگران، کمبود مهارت های برقراری ارتباط و بزرگنمایی مشکلات از دلایل روان شناختی است که عامل مهمی برای فراهم شدن زمینه افسردگی محسوب می شود. وقتی که به شدت احساس افسردگی می کنید یا تمایل به خودکشی در خود احساس می کنید، مشکلات دائمی و طاقت فرسا به نظر می رسند در صورتی که برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. برای کاهش افسردگی و مدیریت بهتر زندگی تان در وهله اول از خودتان مراقبت کنید. شما باید توان روحی خود را افزایش دهید. بدین منظور ورزش منظم، پیاده روی، ارتباط با دوستان و آشنایان، آموزش مهارت های جدید و مورد علاقه و ... می تواند در افزایش توان روحی شما کمک بسزایی داشته باشد. سعی کنید از تمرکز افراطی روی مشکل تان پرهیز و به ابعاد امیدوار کننده تر زندگیتان هم توجه کنید.
رابطه تان را مورد بازنگری قرار دهید
در بیشتر مواقع رفتار دیگران با فرد بازتاب رفتار وی با آن هاست. خود و رابطه تان را به صورت عادلانه و منصفانه مورد بازنگری قراردهید. دقت کنید چه رفتارهایی از شما سر می زند که سبب بی توجهی همسرتان شده است؟ آیا با او با تندی صحبت می کنید یا با کنایه و تحقیر یا به وی بی اعتنایی می کنید یا ... . واکنش همسرتان در مقابل رفتارتان چیست؟ به طور مثال زمانی که شما با او با سردی برخورد می کنید به طور معمول همسرتان چه واکنش هایی نشان می دهد. خود و رفتارتان را به درستی قضاوت کنید. واقعیت این است که ارتباط، جاده ای دو طرفه است رفتار اشتباه خود را بپذیرید و در صدد رفع آن برآیید. نقاط ضعف و قوت خود و همسرتان را بیابید. اگر متوجه شدید که خودتان رفتارهای منفی داشته اید،آن ها را تغییر دهید. با همسرتان به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید وی با شما رفتار کند. مسئولیت رفتار خود را بپذیرید. منتظر نباشید همسرتان تغییر کند تا رفتار شما هم تغییر کند. شما تغییر را از خود آغاز کنید. مطمئنا وقتی شما در رفتار خود تغییرات مثبتی ایجاد کنید، وی هم گام هایی را برای بهبود ارتباط برخواهد داشت.
محبت کنید تا محبت ببینید
لطفا محبت خود را ابراز کنید. متاسفانه گاهی اوقات زوجین در بیان و ابراز محبت به یکدیگر امساک می کنند. واقعیت این است که در زندگی زناشویی هر قدر محبت کنید، محبت دریافت خواهید کرد. این یک اصل مهم و اساسی در زندگی زناشویی است «محبت کنید تا محبت ببینید.»                                    
انتظارات خود را با همسرتان در میان بگذارید
یکی ازاشتباهات زوجین این است که با خود فکر می‌کنند «چون همسرم مرا دوست دارد باید بداند که به چه محبتی نیاز دارم، چه انتظاراتی دارم و اگر نیاز خود را بیان کنم بی ارزش می شوم». واقعیت این است تا زمانی که درباره نیازها و خواسته هایتان صحبت نکنید، هیچ فردی حتی همسرتان نمی فهمد که شما چه می خواهید. انتظارات خود را صریح و روشن بیان کنید. دقت کنید این انتظارات باید واقعی و قابل دسترسی باشد؛ برای مثال می توانید به طور مشخص بیان کنید دوست دارید همسرتان با شما چگونه رفتار  و به شما محبت و توجه خود را ابراز کند. در ضمن از همسرتان بخواهید که وی هم درباره نوع و روش محبتی که از شما می خواهد، صحبت کند تا به تدریج زبان مشترکی را در ابراز محبت به یکدیگر بیابید و صمیمیت بین خود را افزایش دهید.
نکاتی درباره افکار خودکشی داشتن
افکار خودکشی و فرار نشان دهنده تسلیم شماست و شما نباید منفعل رفتار کنید چون هر چه عقب نشینی کنید مشکلات و احساس تنفر شما پیشروی خواهد کرد. از طرفی طلاق همیشه اولین راهکار نیست. در پایان توصیه می شود با توجه به وجود افکار خودکشی در شما حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.

نویسنده : سارا هجری روانشناس بالینی از دانشگاه فردوسی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط