دوشنبه 09 مهر 1403 - 11:03

کد خبر 479599

دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 15:03:12


شوهرم همه مسائل زندگی مان را برای خواهر و برادرهایش تعریف می کند


خراسان/ من 53سال دارم، 39 سال است که خانه دار هستم. شوهرم هر اتفاق بد یاخوب در زندگی مان را برای خواهر و برادر هایش تعریف می کند حالا بچه ها و عروس ها سعی می کنند همه چیز را پنهان کنند تا کسی از زندگیشان خبردار نشود. من که نتوانستم به او بفهمانم خوب و بد زندگی ما به کسی مربوط نیست.
پاسخ مشاور:
یکی از نکات لازم و ضروری، این است که خانواده در ارتباط با دیگر خانواده ها برای خود حد و مرزی را تعیین کند. نبود حد و مرز در خانواده باعث بروز مشکلات ارتباطی گسترده می شود. نه تنها هر خانواده ای قوانین و مرز هایی مشخص در ارتباط خود با خانواده های دیگر دارد بلکه در درون یک خانواده نیز باید بین اعضای خانواده حدود مشخصی وجود داشته باشد. در رابطه با مورد پیش آمده برای شما، نکات زیر را لازم می دانم:
*   از تلاش مستقیم برای تغییر همسرتان بپرهیزید؛ برای مثال گوشزدکردن به وی که رفتارش اشتباه است و باید آن را عوض کند. این تلاش مستقیم برای ایجاد تغییر در وی با توجه به سن و سال بالای ایشان، باعث ایجاد مقاومت در او می شود و سعی خواهد کرد به تغییرات مورد انتظار شما پاسخ منفی دهد. در عوض سعی کنید ارتباط خود را با ایشان تقویت کنید و وارد دنیای روانشناختی همسرتان شوید، او را با تمام نقاط ضعف و قوتش بپذیرید و با این پذیرش ،حس خوبی در او ایجاد کنید و فضای آرام و مبتنی بر پذیرش به وجود آورید. آن وقت انتقاد خود را از ایشان به صورت پیشنهاد مطرح کنید. مثلا به جای این که بگویید این رفتارت را ترک کن چون رفتار زشتی است، این طور بگویید که تا حالا درباره رفتارت و عواقب آن فکر کرده ای و این که به نظرت  آیا این کار، رفتار درستی است. این نوع برخورد به همسرتان کمک می کند درباره رفتارش و عواقب آن بیندیشد و نسبت به رفتارش بینش پیدا کند.
*  سعی کنید به جای انتقاد، عیب جویی، نق زدن و غرغر کردن، تهدید، شکوه و گلایه از رفتارهایی نظیر گوش کردن، حمایت، تشویق،احترام گذاشتن، پذیرش و گفت و گوی همیشگی بر سر اختلافات استفاده کنید.
*  درباره این موضوع در تنهایی  و زمانی که با هم هستید، صحبت کنید و آن را جلوی جمع و دیگران مطرح نکنید. گاهی مواقع ما فکر می کنیم  اگر انتقاد جلوی دیگران آن هم با زبان کنایه مطرح شود، تاثیرگذارتر است و باعث ترک عادت می شود حال اینکه این رفتار احتمال تغییر را پایین می آورد.
 
نویسنده : هادی غلام محمدی دانشجوی دکترای مشاوره  دانشگاه شهید چمران


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط