چهارشنبه 09 خرداد 1403 - 09:35

کد خبر 482585

چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 17:44:32


«روزی روزگاری برادر» و چیزهایی که مردم نمی‌دانند


صبا/ سجاد اسدی تهیه کننده درباره دغدغه خود از ساخت سریال «روزی روزگاری برادر» که در دهه کرامت از شبکه سه پخش می‌شود، سخن گفت و اظهار داشت: این موضوع برایم اهمیت داشت که سریال بتواند تاثیری ولو اندک هم داشته باشم چرا که خیلی از دوستان و خیلی از مردم عزیز این کشور، واقعاً نمی‌دانند که چنین علمی هست و می‌شود با آن خیلی از کارها را انجام داد و فقط بخشی از علم ژنتیک، شناسایی شهدای گمنام است.

سجاد اسدی تهیه‌کننده درباره دغدغه اصلی خود پیرامون برعهده گرفتن تهیه‌کنندگی سریال «روزی روزگاری برادر» که در دهه کرامت به کارگردانی محمدرضا آهنج روانه آنتن شبکه سه سیما شده‌است، گفت: مصمم بودم اولین کاری که به عنوان یک سریال‌ساز در رسانه ملی انجام می‌دهم، آن را واقعاً دوست داشته باشم و با اعتقاد قلبی آن را تهیه کنم. موانع زیادی پیش روی‌مان بود و اصلی‌ترین موضوع این بود که به بخشی از ماجرا، تا به امروز پرداخته نشده بود. ایران بعد از اسپانیا و فرانسه جزو دومین یا سومین کشوری است  که در بخش ژنتیک بسیار موفق است و در این بخش خیلی جدی کار می‌کنیم. به همین خاطر نمی‌شد به سادگی از آن عبور کنیم و این بیشتر مرا مجاب به تولید سریال کرد. شب اول پخش سریال هم برادر آقای شهیدعلی هاشمی با ما ارتباط برقرار کردند و ایده و موضوع سریال را دوست داشتند و این اتفاق برای ما خیلی اتفاق خوبی بود.

او درباره فرآیند تحیق و پژوهش این سریال گفت: حدود ۵ سال در مرحله پژوهش و تحقیق و اجرای طرح اولیه داستان بودیم که این موضوع به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. آن زمان روی پروژه‌ای را در مرکز ژنتیکی نور کار می‌کردیم که متوجه شدیم قابلیت این را دارد که از آن یک اثر داستانی خوب تولید شود. محمود تولایی رییس مرکز ژنتیکی رئیس نور بود. در چند مرحله قرار بود که این کار به اجرا برسد ولی متاسفانه به شکل‌های مختلفی، شرایط لازم به وجود نمی‌آمد.

این تهیه‌کننده افزود: سال گذشته ما این طرح را به دوستان در شبکه سه ارائه دادیم و همزمان آستان قدس رضوی که مایل بود سریالی را شروع کند، خوشبختانه این طرح را پسندید و فکر می‌کنم که پارسال قبل از دهه کرامت بود که طرح پذیرفته شد و سعی کردیم که پروژه را به دهه آخر ماه صفر برسانیم، اما نشد… خرداد ماه سال گذشته بود که فیلمنامه را آغاز کردیم و یزدان محمد کاظمی به کار اضافه شد و نگارش فیلمنامه «روزی روزگاری برادر» ۷ الی ۸ ماه طول کشید.

اسدی ضمن بیان اینکه خیلی برایمان مهم بود که نکات رعایت شود و بخشی از درام قصه که تخیل نویسنده است، درست پردازش شود، بیان کرد: حتی ۸ یا ۹ بار فیلمنامه بازنویسی شد و نسخه نهایی آماده شد و کارگردان را انتخاب کردیم. هم من و هم نویسنده کار تاکید داشتیم که اسم هیچ شهید بزرگواری را نبریم چون اگر که اسم می‌آوردیم، شاید اطرافیان یا دوستان و همرزم‌هایشان در روایت برخی نکات، بر ما خرده می‌گرفتند.

او درباره فصل‌های بعدی سریال خاطرنشان کرد: یک قصه نیست که آن را طراحی و روایت کنیم و قصه‌های بیشتری هم در مرکز ژنتیکی نور وجود دارد که بتوان به آن‌ها پرداخت و در ذهن داریم که اگر این ۸ قسمت بازخوردهای خوبی بگیرد فصل‌های بعدی این سریال را تولید کنیم.  خوشبختانه دوستان در رسانه آستان قدس رضوی در ارائه مستندات با ما همکاری کردند و همچنین شهرداری تهران و بنیاد شهید خراسان به یک تهیه‌کننده جوان اعتماد کردند و با توجه به حساسیت موضوع سریال، همراه و همدل بودند.

این تهیه کننده در پایان اذعان داشت: نگاه من به این ماجرا این بود که خانواده‌های شهدا (به ویژه مادران شهیدان گمنامی که در شهرهای دورتر هستند) اگر لحظه‌ای از این سریال را دیدند و با آن ارتباط برقرار کردند، بتوانند ردی از فرزندشان بگیرند، چرا که ممکن است حتی یک نفر از آنها بعد از سی سال همچنان منتظر شهیدش باشد و به وسیله این سریال، فرزند شهیدش را پیدا کند. این موضوع برای من در این پروژه خیلی مهم بود که بتواند تاثیری ولو اندک هم داشته باشم چرا که خیلی از دوستان و خیلی از مردم عزیز این کشور، واقعاً نمی‌دانند که چنین علمی هست و می‌شود با آن خیلی از کارها را انجام داد و فقط بخشی از علم ژنتیک، شناسایی شهدای گمنام است.

سریال «روزی روزگاری برادر» با حضور بازیگران نام آشنایی همچون علیرضا جلالی‌تبار، آشا محرابی، علی اوسیوند، محمد صادقی، رحیم نوروزی، سیروس همتی و شیرین آقاکاشی هر شب ساعت ۲۱:۱۵ روی آنتن شبکه سه می‌رود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط