جمعه 30 شهریور 1403 - 07:59

کد خبر 48583

یک‌شنبه 17 اردیبهشت 1402 - 23:40:00


خبرهای خوب و بد از واردات خودرو


آخرین خودرو/ به تازگی اطلاعات جدیدی از طرح های پیشنهادی برای واردات خودرو در اختیار خبرنگار «آخرین خودرو» قرار گرفته است که برای اولین بار جزئیات برخی مصوبه های داخلی مجموعه های مربوطه رسانه ای می شود. 
در حال حاضر شاهد هستیم که نمونه اولیه خودروهای وارداتی چینی، کره ای، ژاپنی، اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی در راه ایران هستند و هفته گذشته هم اولین محموله خودروهای وارداتی که به چانگان CS35 پلاس سایپا ارتباط داشت، از گمرک آپرین استان تهران ترخیص شد. حال برخی شنیده ها حاکی از آن است که مصوبه های جدیدی برای واردات خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی، یک نهاد حاکمیتی عالی و وزارت صمت در دست بررسی قرار گرفته است و احتمالاً با تعیین وزیر صمت جدید، مصوبه های تایید شده به صورت رسمی و با جزئیات دقیق اعلام می شوند. بدیهی است آنچه که در این گزارش گردآوری شده است، شنیده هایی از منابع مختلف بوده و هنوز به تایید رسمی و ابلاغ عمومی نرسیده و امکان دارد تا در نهایت بخشی از این جزئیات جدید تغییر کند.
افزایش سقف یورویی واردات خودرو؛ یک خبر خوب

در حال حاضر سقف واردات خودرو 20 هزار یورو اعلام شده است و همین مسئله سبب گردیده که بسیاری از خودروهای بازار جهانی در نمونه فول آپشن و یا نیمه فول امکان حضور در بازار ایران را نداشته باشند و امروز واردکنندگان مجبور شده اند از میان سبد محصولات محدود خودروهای پایه و کم آپشن را انتخاب کنند.
حال شنیده ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد واردات خودرو در ادامه با افزایش سقف یورویی همراه شود و به جای محدودیت 20 هزار یورویی، واردکنندگان بتوانند تا سقف 35 هزار یورو خودروهای خارجی را به کشور بیاورند. در صورت تصویب چنین طرحی، بسیاری از محدودیت های فعلی واردات خودرو در بحث انتخاب محصول از بین می رود و شرکت های داخلی می توانند تا به سراغ خودروهای به روزتر و یا پر آپشن تر برای واردات CBU بروند. 
احتمال ممنوعیت واردات خودروهای کره ای
منابع آگاه می گویند که واردات خودروهای کره ای، تحت الشعاع برخی اتفاقات قرار گرفته اند و احتمال دارد که در آینده نزدیک، خبر رسمی ممنوعیت واردات خودروی کامل (CBU) از نشان های کره ای چون هیوندای، کیا و سانگ یانگ اعلام شود. باید توجه داشت که این ممنوعیت صرفاً برای واردات کامل خودروها است و در صورتی که برخی محصولات کره ای، حتی با داخلی سازی محدود و به روش CKD و SKD در ایران مونتاژ شوند، مشکلی برای عرضه و ادامه حضور در بازار ما را ندارند.
اما گویا در پی این تصمیم قطعی نشده، ثبت سفارش خودروهای کره ای متوقف گردیده و از سوی برخی فعالان حوزه واردات خودرو گفته می شود که احتمالاً واردات خودروی کامل کره ای با تیراژ کمتر از 10 هزار دستگاه انجام خواهد شد. همچنین تنها ثبت سفارش های ثبت شده برای خودروهای کیا، هیوندای و سانگ یانگ امکان حضور به صورت CBU را در بازار ایران دارند و در صورت عدم باز شدن ثبت سفارش مجدد برای خودروهای کره ای، حضور این دسته از محصولات آسیایی در دور جدید واردات محدود خواهد بود.
احتمال افزایش تعرفه واردات خودروی کامل
از سوی برخی منابع آگاه در دولت به خبرنگار «آخرین خودرو» گفته اند که پیشنهاد افزایش درآمد دولت از عوارض کالاهای وارداتی توسط مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. از آن جایی که دولت نمی تواند تعرفه واردات کالاهای اساسی را در شرایط فعلی افزایش دهد، یکی از راه های افزایش درآمد دولت از عوارض ورودی کالاها، افزایش تعرفه واردات خودرو است. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، باید منتظر رشد 5 تا 15 درصدی تعرفه واردات خودروی کامل در سال 1402 باشیم و این یعنی، امکان افزایش قیمت تمام شده خودروهای خارجی برای مصرف کنندگان وجود دارد.

نویسنده : محمدحسین بابایی فر
 



برای مشاهده اخبار روز خودرو
آخرین خودرو را دنبال کنید


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط