یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 21:08

کد خبر 487476

یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 16:48:45


چه کار کنم که شوهرم زیاد به من گیر ندهد


خراسان/ زنی 14 ساله‌ام و شوهرم 23 ساله است. از 10 سالگی نامزد کرده و حدود 4 ماه است که عقد کرده‌ایم. خودم پوششم را رعایت می کنم اما شوهرم توقع زیادی در این باره دارد و  من نمی‌دانم که باید چه کار کنم. شوهرم از 7 سالگی عاشق من بوده ولی من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و راضی به ازدواج هم نبودم ولی الان به هم خیلی وابسته شده‌ایم. چه کار کنم که زیاد به من گیر ندهد؟ لطفا راهنمایی‌ام کنید؟
پاسخ مشاور:
ابتدا لازم است به این مسئله اشاره کنیم که برخی خانواده‌ها بر اساس باورهای دینی و بومی خود به ازدواج فرزندانشان در سنین پایین معتقد هستند. در این بین باید به این مسئله توجه داشت که پایین‌بودن سن در ازدواج به شکل‌گیری زودهنگام هویت مردانه و هویت زنانه به خصوص در اوایل سال‌های زندگی مشترک منجر می‌شود. از طرفی باید خاطرنشان کرد که ازدواج در این سنین، می‌تواند معایب و مشکلاتی به همراه داشته‌باشد از جمله نداشتن درک و تفاهم متقابل، نداشتن مهارت‌های لازم برای شروع زندگی مشترک، داشتن توقع زیاد که شما مخاطب گرامی با آن‌ها روبه‌رو هستید؛ اما مهم‌ترین نکته در ازدواج داشتن آمادگی نسبی برای زندگی مشترک و همسرگزینی در هر سنی است. در ادامه راهکارهایی برای شناخت و درک متقابل و رفع این حساسیت‌ها با همسرتان به شما پیشنهاد می‌کنیم.
از شرایط حساسیت‌زا پیشگیری کنید: سعی کنید از شرایطی که برای همسرتان حساسیت ایجاد می‌کند، پیشگیری کنید. با توجه به سن پایین شما و همسرتان این حساسیت‌ها کاملاً طبیعی است و می‌تواند ناشی از علاقه زیاد همسرتان به شما باشد اما بهتر است مواقعی که همسرتان به شما تذکر می‌دهد، ابراز ناراحتی و نارضایتی نکنید. در عوض به همسرتان بگویید خوشحالم که آنقدر حواست به من هست و به من توجه داری.
ایمان و عقاید همسرتان را تمجید کنید: به او بگویید از این که همسر یک مرد مذهبی و با ایمان شده‌اید، بسیار خوشحالید و همچنین خوشحال هستید که واقعاً شوهر پاک و مومنی دارید که شما را به حجاب دعوت می‌کند. مطمئن باشید باور و ایمان قلبی شما به ایشان باعث درک متقابل شما و همسرتان می‌شود و فراموش نکنید که با بازگوکردن ‌خصلت های همسرتان، می‌توانید از سوء‌تفاهم‌ها و حساسیت‌ها بکاهید و روند اعتمادسازی را بیشتر کنید.
شناخت بیشتر از همسر خود پیدا کنید: با شناخت بیشتر از توانایی‌ها، روحیات، نقاط مثبت و منفی همسر خود، بزرگ‌ترین گام را به سوی روابطی بهتر و صمیمانه‌تر با او بردارید، شنونده خوبی برای نظرات وی باشید و با گوش جان صحبت‌هایش را بشنوید و سعی کنید همین حس وابستگی و علاقه‌مندی خود را نسبت به او ابراز و خیلی محترمانه در فضایی صمیمی، خواسته‌ها و نظرات خود را مطرح کنید و به او بگویید که احساس خوبی از این برخوردها به شما دست نمی‌دهد؛ اما فراموش نکنید کاری انجام ندهید که مسیر زندگی مشترک به تلخی بینجامد.
آداب طلایی شوهرداری را بیاموزید: یادتان باشد که زیرکی از آداب طلایی شوهرداری است و همین نکته است که گاهی باعث می‌شود زن از یک خواسته خود بگذرد تا در درازمدت به نتیجه بهتری برسد. چنان چه همسرتان در  به‌کرسی‌نشاندن حرف خود اصرار دارد، زیرکی آن است اجازه دهید همسرتان برنده شود؛ چون احساس بازنده‌بودن و شکست برای یک مرد تلخ است و همین امر باعث می‌شود مرد بر زن غلبه کند و در قالب یک سری حساسیت‌ها اعتراض خود را نشان دهد؛ بنابراین زیرک باشید و برای جلوگیری از سخت‌گیری‌های غیرمعقول او بگذارید قدرت در دستش باشد؛ اما در کنار این مسئله، خیلی محترمانه و در فضای صمیمی مسیری را که به نظر شما نزدیک‌تر است برایش تشریح کنید.

نویسنده : بنفشه دولت‌آبادی مشاور خانواده


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط