جمعه 30 شهریور 1403 - 07:49

کد خبر 49015

دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 12:00:00


صنعت خودروی چین، غول بچه ای در حال رشد


آخرین خودرو/ صنعت خودروی چین از هر نظر یک صنعت نوپا به حساب می آید. با وجود اینکه چینی ها در این زمینه سابقه درخشان و یا اصالتی ندارند اما در عوض رشد بسیار خوبی را در این سال ها داشته اند.
درست بعد از بحران مالی بین سال های 2008 تا 2011 و رکود اقتصادی در قاره اروپا بین سال های 2010 تا 2013، بسیاری از برند های خودرویی از صحنه صنعت محو شدند. این بحران باعث شد بازار از نظر فروش هم کوچک تر شود و تولید کننده ها فشار زیادی را متحمل شدند. این بحران دقیقا بعد از پویایی صنعت خودرو در دهه نود میلادی اتفاق افتاد و هیچ کس تصور نمی کرد چنین بحران سخت و از بین برنده ای را برای صنعت خودرو شاهد باشیم. جنرال موتورز یکی از تولید کننده هایی بود که بیشتریم آسیب را در این بازه دید. این خودروساز در اواخر دهه 90 حدود 9 برند مختلف را در سبد مالی خود داشت اما حالا تنها 4 برند زیرمجموعه را برای این گروه خودرویی می بینیم. کرایسلر و فورد هم همین روند را داشتند و زیرمجموعه هایی را از دست دادند و در اروپا هم در مقیاس کوچکتر همین روال را شاهد بودیم. اما داستان برای چین کاملا برعکس بود!

چین و آغازی طوفانی

در سال های اولیه قرن میلادی جدید بازار چین حدود 25 برند داشت که عملا همگی محصولاتی داشتند که بر اساس خودروهای اروپایی و ژاپنی قدیمی ساخته شده بودند و یا کپی ناشیانه از آن خودروها بودند. در آن زمان بازار چین به بزرگی امروز نبود اما بین سال های 2001 تا 2010 چهارده برند خودروسازی به صنعت خودروی چین اضافه شد و همان زمان می شد فهمید که همه چیز در بازار و صنعت خودروی چین در حال تغییر است. چین در این سال ها نه تنها برای خودروسازان داخلی بلکه برای برند های غربی که درگیر بحران اقتصادی شده بودند به یک پناهگاه امن تبدیل شد و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در چین روز به روز بیشتر شد. روند اقتصادی چین باعث شد تا از سال 2008 تا امروز بازار خودروی چین بزرگ ترین بازار خودروی جهان باشد و نقشی کلیدی در عملکرد تمام خودروسازان دنیا رقم بزند.

تولد برندهای مختلف چینی

رشد تقاضا و افزایش درآمد مصرف کننده های چینی باعث شد تا تولیدکنندگان چینی مدل های بیشتری را با برند های جدید به بازار بیاورند. بین سال های 2011 تا 2015 در مجموع 12 برند بیجینگ، مکسوس، نیو، اکسپنگ، هاوال، VGV، کایی، هازون، انویت، ولتمیستر، لیپ موتور و Li اتو به بازار چین آمدند. این روند همزمان با گسترده تر شدن خودروهای برقی شد که اتفاقا با حمایت دولت مرکزی چین، خیلی زود محبوبیت این خودروها در بین مردم افزایش پیدا کرد و همین باعث شد رشد صنعت و تولد برند های جدید رقم بخورد. جالب است بدانید از سال 2016 تا به امروز 50 برند خودرویی جدید در چین بوجود آمده است و این یعنی هر مشتری چینی برای خرید خودرو می تواند بین 99 برند مختلف انتخاب خود را انجام دهد. حدود 58 درصد از برند های خودروساز در چین کمتر از 10 سال سن دارند و این یعنی با صنعتی طرف هستیم که هم (از نظر حجم تولید) بسیار بزرگ است و هم (از نظر تاریخ و سابقه) بسیار کوچک و نوپا به حساب می آید.
بازار خودروی چین چقدر بزرگ است؟
بازار خودروی چین بزرگ ترین بازار خودرو در جهان است. در این بازار تقریبا 100 برند خودرویی وجود دارد که مالک آن ها 40 گروه خودرویی هستند. توجه داشته باشید که سالانه حدود 25 میلیون دستگاه خودروی سبک در این بازار به فروش می رسد و این یعنی 32 درصد از حجم کل بازار خودرو در دنیا! اگر می خواهید متوجه بزرگی حجم بازار خودروی چین شوید کافی است تا بدانید فروش سالانه خودرو در چین برابر با مجموع کل فروش بازار ایالات متحده آمریکا، هند، ژاپن و آلمان است. همین وسعت زیاد فرصت را برای همه در تولید خودرو فراهم کرد. این تقریبا همان چیزی است که در دهه های 70 و 80 میلادی در بازار ایالات متحده آمریکا هم دیده می شد که البته مدل چین بسیار گسترده تر است. البته اینجا باید به این نکته هم اشاره کرد که همه برند های چینی موفق نبوده اند و برخی از آن ها بدلیل فروش پایین حذف شدند  اما در مجموع روند کلی تولید و بوجود آمدن برند ها بسیار موفق و مثبت بوده است. 
بحران اقتصادی غرب، تقاضای بسیار بالا، حمایت دولت مرکزی و توسعه خودروهای برقی از جمله مواردی بودند که صنعت خودروی چین را به غول بچه ای بدل کرده که در حال بزرگ شدن است و با ادامه روند فعلی می تواند بازیگر اصلی صحنه صنعت خودروی جهان باشد. البته این را هم باید در نظر داشت که صنعت خودروی چین حتی اگر به بالاترین سطح کیفی برسد باز هم فقدان دو المان مهم اصالت و تاریخ را در خودروهای چینی خواهیم داشت. نکته دیگر هم این است که شرایط بحرانی مثل بحران های مالی و یا شرایطی مثل همه گیری کرونا و یا بلایای طبیعی می تواند بازی را تغییر دهد اما با روند فعلی آینده چینی ها در صنعت خودرو بسیار روشن است.  
نویسنده : محمدرضا پاداش







پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط