شنبه 02 آذر 1404 - 17:59

کد خبر 490401

سه‌شنبه 01 خرداد 1403 - 21:21:00


نقد و بررسی طراحی KMC A5؛ تلاشی برای بقا


/ کراس اوور A5 جدید ترین محصول کرمان موتور است و ما در این مطلب نقد و را انجام می دهیم.

نزدیک به سه سال پیش بود که سیف خودرو، محصول چینی جدید یا به عبارت بهتر، کراس اوور چینی میان سایز جدیدی را با نام SWM G01 و G01 F به بازار ایران عرضه کرد. محصولی دورگه چینی – ایتالیایی که تقریبا از رگه و ریشه ایتالیایی آن چیزی جز یک نام باقی نمانده است. در واقع SWM یک برند موتورسیکلت سازی ایتالیایی ورشکسته است که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی (۱۹۸۴-۱۹۷۱) فعالیت می کرد. البته نام اصلی این شرکت SVVM یا Sironi Vergani Vimercate Milano بوده است که پس از آنکه شرکت چینی «Shineray Group» در سال ۲۰۱۴ امتیاز آن را تصاحب کرد به SWM یا Speedy Working Motors  و بعد به Start,Win More تغییر نام پیدا کرده است.

حال بعد از وقفه ای نسبتا طولانی، SWM G01 اما این بار قرار است با کرمان موتور و با نام KMC A5 بار دیگر به خیابان های ایران پا بگذارد که در این مقاله، به بررسی ویژگی های ظاهری آن, پیش از ورود رسمی ان به خیابان ها خواهیم پرداخت.

ویدیوی معرفی کی ام سی A5

طراحی KMC A5 در بدنه ؛ اسپرت، پویا  و تا حدی مدرن
کی ام سی A5 درواقع نسخه اسپرت تر SWM G01، یعنی G01 F است که توسط کرمان موتور عرضه خواهد شد. این کراس اوور اولین بار در سال ۲۰۱۹ در چین معرفی شد و در سال ۲۰۲۱ نیز برای نخستین بار توانست به بازار اروپا و به کشورهایی مانند ایتالیا ,اسپانیا و ترکیه نیز راه پیدا کند. KMC A5 بر پایه پلت فرم ماژولار G این کمپانی توسعه یافته است و طبق ادعای SWM، فرایند طراحی آن در استودیوی طراحی این شرکت در ایتالیا و به سرپرستی سوتیریوس کووس «Sotirios Kovos» طراح نسل اول تویوتا یاریس و نسخه کانسپت لکسوس SC430 انجام گرفته  و توسعه  و ساخت آن نیز در کارخانه Ghongquing چین صورت گرفته است.

برگردیم به خود محصول. اولین ویژگی که در طراحی کی ام سی A5 نظرها را به خود جلب می کند، طراحی اسپرت و تهاجمی عناصر سه نما مانند سپر های جلو و عقب و رکاب های جانبی و خطوط ایرودیمامیکی ان برای کراس اووری در این کلاس و سطح است که سبب شده با گذشت نزدیک به پنج سال از معرفی و عرضه ان، استایل آن همچنان پویا، جذاب و مدرن باشد. ضمن اینکه در پیکره کلی A5 از سطوح تخت و احجام با ساختار هندسی خشک استفاده شده و تا حد زیادی سعی شده تا در استفاده خطوط منحنی پرهیز شود که همین در تهاجمی تر شدن چهره خود تاثیرگذار بوده است.

در نمای جلو اولین نکته ای که به چشم می خورد، استفاده از جلو پنجره باریک با نوار سراسری مشکی پیانویی که در دو طرف به چراغ های کشیده جلو ختم شده اند در کنار ورودی مرکزی ذوزنقه‌ای و بزرگ روی سپر است که ترکیب این موارد در کنار یک دیگر، ضمن تهاجمی تر کردن نمای جلو آن, شباهت هایی را نیز میان KMC A5 و دوج دورانگو ایجاد کرده است. بخصوص در قسمت مرکزی جلو پنجره که یک پله باریک تر شده است و قرار گیری لوگو تایپ KMC در گوشه سمت چپ ان، این شباهت را به اوج خود می رساند. علاوه بر این، گرافیک لانه‌زنبوری و سه بعدی جلو پنجره و وردی هوای سپر، بر جذابیت های بصری نمای جلو A5 افزوده و ان را برجسته تر کرده است.

در ادامه و در گوشه های سپر، ورودی های هوای عمودی قرار گرفته اند که استفاده از نوارهای F شکل تاکیدی بر اسپرت تر بودن این خودرو دارند که با نشان G01 F  شناخته شده است. ضمن اینکه در نسخه های به نمایش درآمده KMC A5، این نوار F به رنگ قرمز بوده که بر حس حال اسپرت آن افزوده است.

اما با اینکه استفاده از این ورودی های هوای بزرگ سپر، حالتی تهاجمی و پویا به A5 بخشیده است و این حس را نیز به بیننده منتقل می کند که احتمالا پیشرانه ای بزرگ و با خروجی قابل توجهی در دل کاپوت خوابیده است ( که البته اینطوری نیست)، اما این عناصر بزرگ برای کراس اووری در این ابعاد و اندازه کمی اغراق آمیز بوده و سبب شده تا دماغه و به اصطلاح فک خودرو کمی سنگین و افتاده تر از چیزی که هست به نظر برسد. موردی که اگر به نسخه G01 که پیش تر در بازار نیز حضور داشت دقت کنید، به مراتب کمتر این حس را دریافت می کنید.

طراحی خطوط روی کاپوت «Bonet» نیز در راستای ویژگی های اسپرت نمای جلو صورت گرفته است. به طوری که دو خط استخوانی (Bone Line) از ستون A تا گوشه های جلو پنجره امتداد یافته و در ادامه نیز دو خط با ضخامت کمتر در مرکز کاپوت و در امتداد هم اجرا شده است تا بر عضلانی تر کردن این قسمت و نمایش چهره آیرودینامیکی آن کمک کند.

با گذر از نمای جلو به نمای جانبی می رسیم که در مقایسه با نمای جلو و تا حدی عقب، جسارت کمتری را در طراحی آن شاهد هستیم. تمامی خطوط در سادگی، اما متناسب و هماهنگ با یک دیگر شکل گرفته اند و از ظرافت مناسبی برخوردار می باشند. یک خط از گوشه چراغ های جلو شروع شده و تا انتهای درب عقب به عنوان خط شخصیتی امتداد یافته با یک برش ملایم قطع و سپس تا چراغ های عقب کشیده شده است و همین موضوع، علاوه بر مدرن تر کردن خطوط، بر عضلانی تر شدن گلگیر عقب نیز کمک کرده است.

خط شخصیتی روی رکاب درب ها نیز در عین سادگی هماهنگ و متناسب بوده و نمی توان ایراد خاصی را به آن وارد کرد. با این حال طراحی فلاپ پایین رکاب درب ها که همرنگ بدنه نیز می باشد، آنچنان پخته نیست و به نظر می رسد همین امر به یکی از نکات منفی در طراحی محصولات چینی تبدیل شده است، موردی که در لاماری هیبرید نیز شاهد آن بودیم. اما استفاده از گارنیش یا قطعات پلاستیکی دور گلگیر همرنگ بدنه از نکاتی است که سبب اسپرت تر شدن استایل A5، به عنوان یک کراس اوور شهری و خانوادگی شده است.

از دیگر نکات قابل توجه طراحی جانبی اما می توان به فریم دور شیشه های جانبی «DLO» اشاره کرد که در قسمت ستون D و لچکی های عقب، دارای یک فرم بومرنگ شکل، همانند آنچه که در زبان طراحی محصولات جدید اینفینیتی و بطور مشخص در مدل QX50 شاهدش هستیم می باشد و در کنار نوار کرومی سراسری، از سادگی یک سوم بالایی نمای جانبی یا «green house » کاسته است. همچنین استفاده از رینگ های سایز ۱۸ اینچی در ترکیب با ارتفاع ۱۹۷ میلی متری ان از سطح زمین, در بهبود تناسبات نمای جانبی تاثیرگذار بوده است.

در نمای عقب نیز هرچند با یک طراحی بدیع و نه چندان متفاوت روبه رو هستیم، اما استفاده از برخی عناصر مانند دیفیوزر بزرگ، ورودی هوای عمودی کنار سپر، اگزوزهای دوبل دایره ای شکل، اسپویلر روی درب صندوق و چراغ شبرنگ مرکز سپر، همگی طراحی KMC A5 را در این نما عضلانی تر، اسپرت تر و مدرن تر کرده اند. ضمن اینکه استفاده از یک نوار کرومی باریک که در داخل چراغ ها امتداد یافته بر ظرافت این نما افزوده است.

با این حال شاید اینطور به نظر برسد که استفاده از چنین جزئیاتی، کمی برای کراس اووری در اندازه های A5، بیش از حد اغراق آمیز باشد، اما ذکر این نکته نیز لازم است که اگر این عناصر به درستی در کنار یک دیگر ساخته و پرداخته شود، نه تنها زیاده روی نیست، بلکه پویایی و جذابیت بیشتری را به همراه دارد. موردی که در KMC A5 نه در حد طراحی های آلمانی و یا ایتالیایی، اما در قواره های یک کراس اوور نه چندان مشهور چینی به خوبی اجرا شده است.

طراحی کابین KMC A5 ؛ مینیمال و اسپرت
با ورود به فضای کابین کی ام سی A5، می توان گفت هرچند که در مقابل ترند طراحی روز از داشبورد و کنسول مدرنی برخوردار نیست و از برخی عناصر مد امروزی در داخل کابین مانند پنل صفحه نمایش مرکزی و کلاستر به اصطلاح آیپدی محروم می باشد، اما طراحی کلی فضای کابین همچنان دلنشین و سرگرم کننده برای یک کراس اوور نسبتا اقتصادی است که با استفاده از تریم دو رنگ احتمالا « مشکی- قرمز» بجای «مشکی- فسفری» و ترکیب متریال چرم، پلاستیک و پلاستیک طرح فیبرکربن، سعی در ارائه فضایی مینیمال و در عین حال اسپرت را برای سرنشینان دارد.

ضمن اینکه همچنان در داخل کابین و در کنسول میانی عناصر مدرنی مانند پنل لمسی کنترل سیستم تهویه، سردنده الکتریکی دوار، نورپردازی داخل کابین و کلاستر دیجیتال وجود دارد تا داشبورد KMC A5 توان رقابت با محصولات جدید تر را داشته باشد. هر چند که هماهنگی چندانی میان دسته دنده و سایر جزئیات داخل کابین دیده نمی شود.

فضای داخل کابین نیز به عنوان یک کراس اوور جمع و جور و با طول ۴۶۱۰ میلی متر و فاصله محوری ۲۷۵۰ میلی متر، کاملا کاربردی و مناسب می باشد. ضمن اینکه طراحی صندلی ها از ارگونومی مناسب برخوردار است و بدن را به خوبی احاطه می کنند که از نقاط قوت طراحی فضای کابین KMC A5 به شمار می آید.

کلام پایانی در مورد طراحی KMC A5
به طور کلی کی ام سی A5 یا SWM G01 F، به عنوان یک کراس اوور نسبتا اقتصادی از یک برند چینی کمتر شناخته شده، از طراحی قابل دفاعی برخوردار است. چرا که با وجود برخی الگو برداری های صورت گرفته در قسمت های مختلف بدنه، اما همچنان ویژگی های مثبت آن به نکات منفی اشاره شده برتری دارد و اگر شرایط عرضه آن توسط کرمان موتور به درستی صورت گیرد، حداقل از نظر استایل و سبک طراحی ظاهری می تواند به رقیبی سر سخت در بین رقبای هموطن و جدیدتر خود تبدیل شود.

ضمن اینکه عرضه نسخه اسپرت تر آن به واسطه سبک طراحی آن که با ارائه برخی ویژگی های ظاهری مانند سپر های اسپرت تر و رینگ های بزرگ تر که سبب رقابتی تر شدن و بقای آن در میان انبوهی از طراحی های جذاب و مدرن تر شده است می تواند برگ برنده ای برای A5 باشد و با بازگشت خود به بازار ایران، می تواند به گزینه ای جذاب از نظر سبک طراحی برای مشتریان خود تبدیل شود، به شرطی که شرایط عرضه آن نیز جذاب باشد، چرا که همانطور که اشاره شد قطعا رقبای مدرن تری هم برای رقابت با A5 وجود دارد که بتواند عرصه بر آن تنگ کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط