یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 13:00

کد خبر 492669

پنج‌شنبه 03 خرداد 1403 - 20:15:00


شوهرم مدام سرکوفت می زند


خراسان/ خانمی 24 ساله ام و یک فرزند پسر دارم. همسرم خیلی بد دهان است و موقع دعوا به خانواده ام بسیار توهین می کند و همه اش سرکوفت می زند. البته خانواده خودش هم این طوری هستند اما من نمی توانم تحمل کنم.
واقعیت این است که خشم، هیجان طبیعی است که همه ما آن را در زندگی تجربه می کنیم اما زمانی که بارها اتفاق بیفتد و نحوه ابراز آن مناسب نباشد، می تواند به یک حس ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگواری را برای فرد خشمگین و اطرافیانش رقم بزند. مخاطب عزیز، به نظر می رسد مشکل شوهر شما در کنترل خشم و چگونگی مدیریت آن است.
علل پرخاشگری شوهرتان
یکی از مهم ترین علل اصلی پرخاشگری، ناکامی در تامین نیازهاست. فرد زمانی که نیازهایش از جمله نیاز به محبت، توجه یا احترام برآورده نشود، احساس ناکامی می کند و همین می تواند زمینه ساز بروز پرخاشگری شود.  عده ای هم به مرور یاد می گیرند که با فحاشی و خشونت، خواسته هایشان اجابت می شود.
رفتار مناسب در برابر همسر پرخاشگر
در قدم اول، عوامل ایجاد کننده عصبانیت همسرتان را بشناسید و رفتار خودتان را طوری تنظیم کنید که اولا از بروز تنش پیشگیری شود و ثانیا در زمان بروز تنش، زمینه کاهش آن را فراهم کنید. از خودتان بپرسید سهم من در به وجود آمدن عصبانیت و بد دهانی شوهرم چقدر است؟ در واقع چه چیزهایی را رعایت نمی کنید که موجب درگیری بیشتر می شود؟ به طور مثال نابلدی در نحوه گفت وگو، ادامه دادن بحث در مواقع پر هیجان، انتقاد غیر منصفانه و....
هرگز مقابله به مثل نکنید
این را بدانید وقتی شوهرتان جوش می آورد، بهتر است آرامش ایجاد کنید. گاهی با سکوت، گاهی همدلی کردن یا حتی عذر خواهی. نه این که در صدد دفاع از خود برآیید و بحث را ادامه دهید. هرگز مقابله به مثل نکنید و به بد دهانی های وی پاسخ ندهید چرا که این کار موجب تشدید رفتارهای شوهرتان می شود. سعی کنید اعتماد به نفس شوهرتان را بالا ببرید. در زندگی به غرور ایشان لطمه نزنید و بالاتر بودن سطح شعور و درک خود و خانواده تان را مثل پتک بر سر وی نکوبید. در صدد شناخت ویژگی های مثبت واقعی همسرتان باشید و آن را با وی در میان بگذارید و از او به خاطر این خوبی ها قدردانی کنید.
با شوهرتان شفاف صحبت کنید
در صورتی که شوهرتان دوستان ناباب و بد دهانی دارد، سعی کنید ارتباط او را با آن ها به روش های مختلف و با تدبیر، کمتر کنید و همزمان ارتباط تان را با بستگان و دوستانی که رفتارهای مناسب و بهتری دارند، افزایش دهید. زمانی که همسرتان در وضعیت روحی مناسبی قرار دارد، درباره تاثیرات منفی بد دهانی و فحاشی بر احساس و رفتار شما و فرزندتان و زندگی مشترک تان صحبت کنید. در زمان مناسب از همسرتان خیلی واضح و شفاف بپرسید انتظار و خواسته اش از شما چیست؟ و حقیقتا دنبال چیست؟

نویسنده : فریبا البرز کارشناس ارشد مشاوره خانواده


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط