جمعه 30 شهریور 1403 - 06:28

کد خبر 49324

دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 15:10:00


مدیرعامل سایپا، حامی افزایش تعرفه های واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل


آخرین خودرو/ به تازگی محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، با وزیر صنایع سوریه دیداری داشته و گزارش این دیدار در وبسایت سایپا منتشر شده است. وی به طرف سوریه ای پیشنهاد داده است که تعرفه های واردات خودرو به بیش از 100 درصد در آن کشور برسد تا به این روش از تولید داخل حمایت شود.
این در حالی است که تیموری در نشست های خبری، واردات خودرو را به بازار مفید می دانست و بیان می کرد که واردات خودرو بازار خودروهای داخلی را تهدید نمی کند. اما حال می بینیم که این مدیر خودروسازی در ارائه پیشنهاد به طرف سوریه ای، مسئله افزایش تعرفه واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل آن کشور را مطرح کرده است. برای همین می توان صحبت این دسته از مدیران صنعت خودرو که اتفاقاً تصمیم ساز هستند را تحلیل کرد و به این نکته رسید که چرا همیشه برای واردات خودرو به کشور موانعی وجود دارد. 

نگاه مدیرعامل سایپا و بسیاری از مدیران صنعت خودرو این است که پس از دهه ها حمایت از خودروسازان داخلی، هنوز نیاز است تا با محدودیت های شدید از این بستر تولید حمایت شود و وقتی افرادی مانند تیموری با طرف های خارجی صحبت می کنند، چنین طرز فکری را به راحتی به زبان می آورند و پیشنهاد می دهند. اما هیچگاه این مدیران ارشد به این موضوع نمی پردازند که محدودیت های شدید بر واردات خودرو چه آثار زیاندهی را در بازار خودرو داشته است و خروجی این حمایت ها از صنعت خودرو چه شده است؟
معمولاً هم وقتی چنین پرسش هایی از این دسته از مدیران صنعت خودرو مطرح می شود، مثال بازار کره و ژاپن و سیاست دولت مردان آن کشورها را می گویند و هیچگاه به این موضوع نمی پردازند که چرا پس از دهه ها، هنوز صنعت خودروی ایران با وجود محدودیت های شدید در حوزه واردات خودرو نتوانسته رضایت قابل قبول مشتریان را به دست آورد؟
محمدعلی تیموری در بخشی از گفت و گوی خود با وزیر صنایع سوریه خواسته است که در راستای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش قیمت تمام شده کالاها در آن کشور، تعرفه گمرکی سوریه کاهش پیدا کند. با کنار هم قرار دادن صحبت های مدیرعامل سایپا می توان متوجه شد که او و طرفداران این سبک مدیریتی تنها به ایجاد فضای انحصار و محدودیت شدید برای رقبا هستند و در این بین به قیمت تمام شده خودرو برای مشتریان کاری ندارند و صرفاً می خواهند که خود ارزان تر تولید کنند و اگر کسی خواست با آن ها رقابت کند، هزینه های سربار بالایی داشته باشد.
البته در پایان باید به این نکته اشاره کرد که محمدعلی تیموری در فضای رسانه ای به اظهارنظرهای لحظه ای و عجیب معروف است و در نشست خبری اخیر خود صحبت هایی مانند اینکه "ما خودروسازان خیلی مظلوم هستیم" را گفته و مثال های خارج از شأن جلسه رسمی و رسانه ای را مطرح کرده است. همچنین مدیرعامل فعلی سایپا مانند بسیاری از مدیران فعال صنعت خودروی کشور، صرفاً به اعلام وعده ها بسنده می کند و بسیاری از طرح های او در زمان مقرر به نتیجه نرسیده است.  

نویسنده : رضا چوکامی







پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط