جمعه 30 شهریور 1403 - 09:01

کد خبر 49481

دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 17:34:47


عضو جدید خانواده گل های بنفشه را بشناسید


سیناپرس/ تیمی از محققان گیاه شناس چینی گونه جدیدی از گل بنفشه به نام V. heyuanensis را در استان گوانگ دونگ در جنوب این کشور کشف کردند.

محققان موفق به شناسایی نوعی ناشناخته از گل بنفشه شدند که تاکنون کشف نشده بود. این گونه جدید برای نخستین بار توسط یک تیم تحقیقاتی مشترک از دانشگاه سان یات سن و حفاظتگاه طبیعی استان بایکسی در منطقه زیجین، شهر هیوان، گوانگدونگ در فوریه ۲۰۲۱ کشف شده بود و بررسی های انجام شده روی آن تا امروز ادامه داشت و سرانجام به طور رسمی اعلام شد، این گیاه ناشناخته به خانواده بنفشه ها تعلق داشته و از این پس به طور رسمی عضوی از این خانواده محسوب می شود.

این بنفشه جدید با نام علمی V. heyuanensis معرفی شده و یک گیاه ریزوماتوز چند ساله با ساقه های هوایی و استولون هایی به ارتفاع حدود ۱۰ سانتی متر است. به گفته یه چین لیانگ (Ye Qinliang)، گیاه شناس و معاون مدیر و مهندس ارشد دفتر مدیریت منطقه حفاظت شده گیاهی که این بنفشه در آن کشف شد، تا کنون تنها حدود ۱۰۰ نمونه از این نوع خاص از گل های بنفشه کشف شده و این گونه گیاهی بسیار آسیب پذیر محسوب می شود.

این کارشناس گیاهشناسی همچنین اعلام کرد: این بنفشه منحصر به فرد سرانجام از نظر علمی و به طور قطع به عنوان یک گونه جدید بر اساس مورفولوژی و فیلوژنی مولکولی تایید شد.

گل بنفشه و خانواده ویولا بزرگترین جنس Violaceae با بیش از ۶۶۰ گونه پذیرفته شده در سراسر جهان محسوب می شود که عمدتاً در مناطق معتدل نیمکره شمالی پراکنده شده است. چین با بیش از ۱۰۰ گونه بومی از این گیاه که در این کشور ثبت شده است، مرکز اصلی تنوع مورفولوژیکی و طبقه بندی گل های بنفشه به شمار می رود.

 شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nordic Journal of Botany منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط