جمعه 30 شهریور 1403 - 11:08

کد خبر 49679

دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 20:58:26


بهار تسلیحاتی


وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست

در روزهای اخیر نیروهای مسلح کشورمان اقدام به رونمایی از تجهیزات جدید نظامی یا عملیاتی کردن آنها کردند. از عملیاتی کردن موشک کروز ابومهدی در ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش تا خبر رونمایی از ناو هواپیمابر در آینده نزدیک، از جمله این موارد بود. حالا در جدیدترین نوآوری‌های نظامی توسط نیروهای مسلح کشور، آزمایش نوع جدید راکت فجر 5 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجهز به سر جنگی ترموباریک با موفقیت انجام شد.
بنا به گزارش تسنیم، راکت‌های 333 میلیمتری فجر 5 سپاه که پیش از این مدل هدایت‌شونده آن تحت عنوان راکت فجر5C به این نیرو تحویل شده بود، هم‌اکنون به مدل جدیدی از سر جنگی با قدرت تخریب بیشتر مجهز شده‌ است. سر جنگی جدید که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، قدرت انفجاری 1.5 برابر TNT دارد و در نتیجه شعاع تخریب و اثرات حرارتی بیشتری نیز دارد، علاوه بر این، حساسیت آن کمتر از TNT است که همین موضوع ایمنی به‌کارگیری آن را نسبت به سر جنگی‌های متداول بیشتر می‌کند. مهمات «گرمافشاری» یا «ترموباریک» نوع خاصی از مهمات است که در ابتدا، توده‌‌ای از مواد آتش‌‌زا در شعاع انفجاری خود ایجاد می‌کند که با اکسیژن موجود در جو مخلوط می‌شود، سپس در مرحله بعد، این توده آتش می‌گیرد به ‌طوری که منطقه آتش گرفته‌شده را نابود می‌کند. سلاح گرمافشاری ابتدا به‌ کمک یک خرج کوچک، اَبری از غبار انفجاری ایجاد می‌کند و سپس آن را با خرج دوم محترق می‌‌سازد. مهمات گرمافشاری که بمب خلأ هم نامیده می‌شود، با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن، یک ابر انفجاری قدرتمند ایجاد می‌کند و با این کار در مقایسه با بمب‌های معمولی، انرژی تخریبی بیشتری دارد. بنابراین هنگامی که این نوع مهمات در فضای سرپوشیده پناهگاه‌‌های زیرزمینی یا کانال‌ها منفجر شود، فشار تخریبی آن به‌ مدت طولانی‌‌تری در فضای بسته پناهگاه باقی می‌‌ماند و باعث تخریب بیشتری می‌‌شود و به این خاطر برای پاکسازی استحکامات و سنگرها سلاحی کارآمد به ‌شمار می‌آید. یکی از جنبه‌های شهرت بیشتر راکت‌های فجر5، واگذاری نمونه‌ای از آنها به گروه‌های مقاومت فلسطینی است که در گذشته نیز اخباری در این باره در رسانه‌ها منتشر و در جریان جنگ 50 روزه سال 2012 از آن رونمایی شد. در آن مقطع اعلام شد نیروهای حماس با استفاده از همین راکت‌ توانستند با عبور از سد سامانه گنبد آهنین، تل‌آویو را مورد هدف قرار دهند. این نوع سر جنگی جدید برای این راکت‌ها با توجه به نوع خاص عملکرد خود، سلاحی مناسب برای مقابله با گروهک‌های تروریستی بویژه در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور نیز هست، چرا که این گروهک‌ها با استفاده از عوارض طبیعی یا اقدامات مهندسی پناهگاه‌ها و سنگر‌های مستحکمی در این مناطق برای خود ایجاد می‌کنند. فجر 5 پیشرفته‌ترین و دوربردترین عضو خانواده راکت‌های زمین به زمین فجر است و در انواع و قابلیت‌های مختلف از جمله هدایت‌پذیری تولید شده است.
 در چند روز اخیر، این چندمین‌بار است که نیروهای مسلح کشورمان از تجهیزات جدید نظامی رونمایی یا آنها را عملیاتی می‌کنند. شنبه هفته جاری فرمانده نیروی دریایی ارتش از تجهیز ناوشکن‌های این نیرو به موشک‌های کروز ابومهدی خبر داد. 
دریادار شهرام ایرانی در این باره اظهار کرد: بزودی از این موشک‌ها رونمایی می‌شود. پیش از این، موشک کروز ابومهدی تنها از پرتابگرهای ساحلی شلیک می‌شد اما اکنون با الحاق به ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش، این قابلیت برای نیرو‌های مسلح کشورمان ایجاد می‌شود تا در آب‌ها از آن بهره‌برداری کنند. موشک کروز ابومهدی یکی از تولیدات صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با برد بیش از هزار کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را منهدم کند. واکنش سریع، مدیریت انتخاب هدف در میدان، دور زدن پدافند دشمن و قابلیت شلیک از عمق جزو ویژگی‌های موشک کروز دریایی ابومهدی به شمار می‌رود. 


* رونمایی از ناو هواپیمابر ایرانی
هفته‌ گذشته نیز سردار علی تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه از رونمایی از یک ناو هواپیمابر در آینده نزدیک خبر داده بود. فرمانده نیروی دریایی سپاه پیرامون این موضوع اظهار کرد: در آینده ناو هواپیمابری را شاهد خواهیم بود که در دنیا وجود ندارد. این ناو هم قابلیت حمل هواپیما و هم قابلیت حمل تعدادی شناور موشک‌انداز را درون خود دارد که مشابهی در دنیا برای آن وجود ندارد. به گفته سردار تنگسیری، شناورهای شهید مهدوی و شهید رودکی تجربه موفق ورود به این عرصه و ساخت شناورهایی برای ارتقای توان دریاروی طولانی است و نسل‌های جدیدتر شناورهایی با قابلیت‌های بیشتر را در آینده نیز شاهد خواهیم بود. فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین از شناور کاتاماران شهید سلیمانی به عنوان تجربه موفقی یاد کرد که توانایی انجام بیش از 5500 مایل دریایی ماموریت مستقل را دارد و چون از دانش خاصی در فرآیندهای ساخت آن برخوردار شده، می‌تواند در دریاهای مواج پیش برود و با کمترین تکان، بیشترین کارایی را در انجام عملیات نظامی از خود نشان دهد.

ساخت ناو هواپیمابر کاملا ایرانی در حالی است که در ابتدا نیروی دریایی سپاه با مجموعه چند قایق راکت‌انداز تشکیل شد اما امروز مجهز به انبوهی از تجهیزات متنوع است که در حوزه موشکی، شناوری، پهپادی و... همگی ساخت داخل هستند و هر روز فرآیند ارتقای این تجهیزات با دقت بیشتری دنبال می‌شود به طوری که شناورهای راکت‌انداز نیروی دریایی سپاه اکنون مجهز به موشک‌های نقطه‌زن شده‌ است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط