یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 05:05

کد خبر 498408

سه‌شنبه 08 خرداد 1403 - 11:00:06


کاهش خطر ابتلا به اختلال اضطراب پس‌ازحادثه با بازی خانه‌سازی


آخرین خبر/  یک مطالعه جدید نشان داده که انجام بازی تتریس(خانه‌سازی) پس از تجربه یک رویداد آسیب‌زا و تروماتیک می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلال اضطراب پس از حادثه یا PTSD کمک کند.  این بازی محبوب به کاهش احتمال بروز فلاش‌بک و یادآوری‌های ناشی از اختلال اضطراب پس از حادثه بعد از تجربه یک رویداد آسیب‌زا کمک می‌کند.
انجام این بازی به مدت 20 دقیقه
تحقیقات دیگری نشان داده که انجام این بازی تنها به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به اختلال اضطراب پس‌ازحادثه شود. دکتر کاترین دیپروز از دانشگاه آکسفورد که روی اولین پژوهش کار می‌کرد، گفته است: «ما می‌دانیم که یک دوره حداکثر شش ساعته وجود دارد که در آن می‌توان انواع خاصی از خاطرات که در ذهن انسان ثبت می‌شوند را تحت تاثیر قرار داد. ما نشان داده‌ایم که انجام بازی «تتریس» توسط داوطلبان سالم در این پنجره زمانی می‌تواند خاطرات فلاش‌بک را بدون از بین بردن توانایی درک رویداد کاهش دهد». PTSD  یک اختلال اضطرابی است که بر اثر تجربه رویدادهای بسیار استرس‌زا، ترسناک یا ناراحت‌کننده ایجاد شده و می تواند منجر به کابوس، یادآوری مکرر خاطرات حادثه و احساس انزوا شود. علل بروز PTSD می‌تواند از تصادفات جاده‌ای جدی گرفته تا حملات خشونت‌آمیز، مشکلات سلامتی یا مسائل مربوط به زایمان متغیر باشد.
نحوه انجام این پژوهش
اولین مطالعه که در مجله PLOS One منتشر شده، به بررسی این موضوع پرداخته که بازی تتریس (یکی از محبوب ترین بازی‌های ویدئویی در تمام دوران) چه تاثیری بر احتمال ابتلا به این اختلال دارد. برای انجام این پژوهش محققان فیلمی را به ۴۰ داوطلب سالم نشان دادند که شامل تصاویر آسیب‌زا و ناراحت‌کننده از جمله تبلیغاتی بود که خطرات رانندگی در حالت مستی را برجسته می‌کرد. پس از ۳۰ دقیقه انتظار، ۲۰ نفر از داوطلبان به مدت ۱۰ دقیقه تتریس بازی کردند؛ در حالی که نیم دیگری از شرکت‌کنندگان هیچ کاری انجام ندادند. آن هایی که این بازی را انجام داده بودند، در هفته بعد به طور قابل توجهی فلاش‌بک‌های کمتری به فیلم را تجربه کردند. دکتر امیلی هولمز از دانشگاه آکسفورد گفته است: «ما می‌خواستیم راهی برای کاهش فلاش‌بک‌ها و یادآوری خاطرات منفی ناشی از تروما پیدا کنیم. تتریس ممکن است با رقابت بر سر منابع مغز برای اطلاعات حسی اثربخش باشد. ما معتقدیم که این بازی به ‌طور خاص با روشی که خاطرات حسی در دوره پس از تروما ایجاد می‌شوند تداخل دارد و به همین خاطر تعداد فلاش‌بک‌هایی را که پس از آن تجربه می‌شوند کاهش می‌دهد».


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط