شنبه 02 آذر 1404 - 16:52

کد خبر 500341

چهارشنبه 09 خرداد 1403 - 21:21:00


نقد و بررسی طراحی هونگچی H5؛ جنتلمن چینی


/ سدان اچ ۵ بدون تردید یکی از لوکس ترین سدان های چینی در بازار ایران است و ما در این مطلب انجام می دهیم.

در دورانی که خودروسازان مطرح اروپایی مانند مرسدس و ب ام و مشغول به ساخت مدل های لوکسی مانند S کلاس و سری ۷ بودند و پس از آن ها خودروسازان شرق آسیا مانند لکسوس و جنسیس نیز وارد رقابت برای ساخت مدل های لوکس و حتی تشریفاتی شدند، مردم چین رویای داشتن یک خودروی اقتصادی درجه دو را در سر می پروراندند و حتی تصور اینکه روزی بتوانند به ساخت خودروهای لوکس با طراحی مدرن و کیفیتی رقابتی، با محصولات اروپایی و ژاپنی برسند, بسیار دور از ذهن بود.

اما آنها با برنامه ریزی درست و تلاش مثال زدنی خود به نقطه ای از صنعت خودروسازی رسیده اند که با تولید محصولاتی مانند هونگچی H5، H9، E-HS9 و… سودای حضور در بازار جهانی و رقابت با بزرگان این صنعت را در سر دارد. هونگچی «Hongqi» در زبان چینی به معنی «پرچم قرمز» که نمادی از شرقی بودن است، می باشد و عنوان قدیمی ترین برند خودروسازی چین را با خود یدک می کشد که کار خود را از سال ۱۹۵۸ میلادی آغاز کرده و امروزه به عنوان یکی از زیر شاخه های گروه فاو « FAW» به فعالیت خود به عنوان تولید کننده محصولات لوکس این برند ادامه می دهد.

اما داستان مدل H5 از سال ۲۰۱۷ شروع شد، جایی که این محصول سایز متوسط برند لوکس هونگچی، با بهره مندی از پلت فرم نسل سوم مزدا ۶ که در بازار چین با نام مزدا اتنزا «Atenza» شناخته می شود و توسط گروه سرمایه‌گذاری مشترک یا جوینت ونچر «Joint Venture» مزدا – فاو تولید می شود، به بازار عرضه شد و از زبان طراحی تقریبا مشترک با مزدا ۶ برخوردار بود. اما در سال ۲۰۲۲ نسل دوم هونگچی H5 با نام «Ousado» عرضه شد که از استایل و سبک طراحی کاملا متفاوتی با نسل قبلی خود برخوردار شده بود و این بار به عنوان یک سدان لوکس در سگمنت D پا به عرصه رقابت گذاشته است.

ویدیوی معرفی هونگچی H5

حال اما مدتی است که با باز شدن دوباره واردات خودرو، پای این سدان لوکس که می توان به آن نیز لقب لوکس ترین محصول چینی عرضه شده در تاریخ بازار ایران را داد، توسط خودروسازی BM Cars از زیرمجموعه های گروه بهمن به کشور باز شده است که در ادامه مطلب به بررسی طراحی هونگچی H5 خواهیم پرداخت.

طراحی هونگچی H5 در بدنه ؛ نمایش عناصر بصری اسپرت در پیکره ای مینیمالیستی
هونگچی خوب می دانست که برای ورود به رقابت با بزرگان صنعت خودروسازی و البته مدل های لوکس تر (مانند ای کلاس، لکسوس LS و…) اولین قدم را که ایجاد یک زبان طراحی واحد که بیانگر ویژگی های این برند است را باید محکم بردارد. برای همین به سراغ یکی از طراحان مشهور حوزه خودرو یعنی گیلز تیلور «Giles Taylor» انگلیسی که به واسطه سابقه درخشان خود در طراحی محصولات لوکسی مانند جگوار XJ (X351)، رولزرویس فانتوم نسل هشت، گوست و شاسی بلند کولینان را در کارنامه خود دارد رفت تا از تفکرات فردی که تجربه ای غنی در طراحی محصولات لوکس و فوق لوکس دارد استفاده کند. هر چند که تیلور طراحی محصولات اسپرت تر و اقتصادی تر مانند سیتروئن Xsara که به گفته خود او در طراحی آن از سیتروئن زانتیا نیز الهام گرفته است را نیز در کارنامه دارد.

با این حال او در مصاحبه ای در رابطه با طراحی های برند هونگچی این گونه عنوان می کند که:« در طراحی محصولات هونگچی قرار نیست از مفهوم زیبایی شناسی غرب کپی برداری کنیم، چرا که این برند قدیمی ترین خودروساز کشور چین است و این کشور از تنوع فرهنگی گسترده ای اعم چوب، چرم، پشم، ابریشم، مجسمه های باستانی، خوشنویسی و… که تاریخی غنی و زیبا را ایجاد کرده است بهره مند می باشد و باید این موارد ستون اصلی تشکیل دهنده هویت این برند باشند و ما از این عناصر به گونه ای استفاده خواهیم کرد که زیبا و ظریف بوده و افراد را به خود جذب کند.»

در طراحی هونگچی H5 با پیکره ای مینیمال، حجیم که در عین حال از عناصر اسپرت بهره مند شده است رو به رو هستیم. با این حال و با وجود تاکید گیلز تیلور به عدم الگوبرداری طراحی های این برند از برند های غربی، اما همچنان می توان عناصری را که در خودروهای لوکس تر مانند میباخ و یا رولزرویس گوست وجود دارد را در نماهای مختلف بدنه هونگچی H5 مشاهده کنیم.

از نمای جلو شروع کنیم، جایی که استفاده از یک جلو پنجره بزرگ کرومی با نوارهای آبشاری دوازده عددی که احترامی است بر دوازده شاخه زمینی که در تقویم چینی وجود دارد، کاملا جلب توجه می کند و این یکی از همان عناصر نمای بیرونی است که به الگو برداری آن از محصولات لوکس تر مانند رولزرویس و میباخ اشاره کردیم. هر چند لازم به ذکر است که این برای هونگچی H5 یک نکته منفی به شمار نمی اید، بلکه استفاده از چنین طرحی برای جلو پنجره به یک نماد در خودروهای لوکس تبدیل شده است و ما همواره محصولات رولزرویس ، میباخ و بنتلی را با چنین جلو پنجره هایی می شناسیم.

اما نکته مثبتی که در H5 شاهدش هستیم این است که طراحان تلاش کرده اند تا این عنصر مهم در طراحی نمای جلو را به سبک و سیاق خود به نمایش گذارند. یعنی استفاده از نوار کرومی عریض تر در کناره ها که با یک شکست ملایم، حسی از بال های پرنده را منتقل می کند، بخصوص که یک نوار نورانی عمودی که در کنار نوار کرومی جلو پنجره قرار گرفته بر تقویت این حس کمک کرده است. علاوه بر این لوگوی هونگچی که در مرکز جلو پنجره قرار گرفته و تا مرکز کاپوت به صورت یک نوار قرمز رنگ امتداد یافته بسیار جذاب از کار در آمده است. هر چند که این ویژگی بصری جدیدی نیست و در گذشته نیز در مرسدس میباخ و نیز سدان لوکس DS 9 شاهد استفاده از چنین ایده های بودیم. به عبارتی استفاده از چنین المان های تزئینی بر روی کاپوت، به یک ترند در طراحی خودروهای لوکس تبدیل شده است.

در کنار این موارد، برخی عناصر وجود دارد که بر مدرن تر کردن نمای جلو نیز کمک کرده است. چرا که در کنار استفاده از چراغ های روشنایی روز که در کنار جلو پنجره هم به صورت افقی و هم عمودی قرار گرفته است، چراغ اصلی نیز در کناره های سپر و به صورت عمودی اجرا شده که سیستم روشنایی هردو در کنار یکی دیگر، یک نورپردازی آینده نگرانه ای را ایجاد می کند که می توان گفت یک برتری جسورانه برای نمای جلو به وجود آورده است. همچنین یک نوار کرومی نازک نیز در پایین سپر و در عرض بدنه کشیده شده و در ادامه نیز بر روی رکاب ها جانبی و نیز سپر عقب امتداد یافته است. طراحی خطوط روی کاپوت نیز در راستای همان نوار مرکزی شکل گرفته اند که بر پویایی و پایداری نمای جلو کمک کرده اند.

در نمای جانبی اولین نکته ای به چشم می خورد طول زیاد و فاصله محوری قابل توجه آن است که با ۲۹۲۰ میلی متر در فضای داخلی نیز کارامد ظاهر می شود. در این نما، همانند محصولات دهه قبل مرسدس، این حس بصری وجود دارد که پیشانی و جلو خودرو بلند تر و دم و یا انتهای خودرو کوتاه تر است و اینگونه به نظر می آید که مرکز ثقل در قسمت عقب پایین تر از حد استاندارد می باشد. هر چند این سبک طراحی در کنار خط کمر یا خطوط شخصیتی این نما، طبق ادعای هونگچی فضای قدرتمندی از « شکستن امواج و رسیدن به دریا» را با حالتی کمی متمایل به جلو در ذهن تداعی می کند. همچنین استفاده از نماد هونگچی یعنی پرچم قرمز نیز به صورت یک نوار عمودی بر روی درب جلو نیز سبب ایجاد جلوه ای اسپرت تر در این نما شده است.

تلفیق فرم مربعی و گرد در خط سقف و «greenhouse» نیز تناسباتی نسبتا کلاسیک را برای هونگچی H5 ایجاد کرده است. هر چند که فرم پردازی فریم دور شیشه های جانبی «DLO» به همراه کروم کاری های یکپارچه با کلیت نمای جانبی هماهنگ است، اما چندان مدرن و جسورانه طراحی نشده است. ضمن اینکه ارتفاع آن نسبت به سطح بدنه بیشتر بوده که یکی از ایرادات منفی H5 در این نما می باشد. با گذر از دو نمای قبلی، به نمای عقب خودرو می رسیم که به نوعی در امتداد نمای جلو طراحی شده است. بطوری که چراغ های یکپارچه و سراسری که در عرض خودرو امتداد یافته، در گوشه ها به شکل عمودی درآمده تا چهره مدرن تری از این نما را به نمایش بگذارد. با این حال فرم پردازی کلی نمای عقب و بخصوص چراغ ها، در مقایسه با سایر نماها حس و حالی شرقی تر و به عبارتی چینی تر را به بیننده منتقل می کند.

اما فرم ستون C و نحوه امتداد آن از سقف و اتصال آن به صندوق، حالتی روان و آیرودینامیک را ایجاد کرده است و انحنای روی لبه ی درب صندوق سبب شده تا برخی از عناصر طراحی رولزرویس نیز به چشم بیاید. طراحی سپر و مجموعه دیفیوزر در عین سادگی، مدرن بوده و استفاده از سراگزوز های کرومی که از طریق یک نوار نازک به یک دیگر متصل شده اند نیز جذاب بوده و بر ویژگی های اسپرت تر این نما افزوده است.

طراحی هونگچی H5 در کابین ؛ استفاده از عناصر مدرن در قالبی ساده
با ورود به داخل کابین هونگچی H5، با یک طراحی مدرن و تکنولوژی محور روبه رو می شویم که در قالب یک فرم پردازی و به عبارتی جای‌گذاری مینیمال از این عناصر اجرا شده است. به این صورت که با وجود استفاده از صفحه نمایش ۶/۱۲ اینچی عمودی در کنسول میانی و نیز کلاستر دیجیتالی ۴/۱۰ اینچی، اما تمام این موارد همانند یک داشبورد با سبک کلاسیک در داخل یک فاب قرار گرفته اند و بر خلاف بسیاری از طراحی های مدرن امروزی، شما با نمایشگر های به اصطلاح تبلتی و یک تکه که بیرون از فریم داشبورد قرار گرفته اند روبه رو نیستید. همین امر سبب شده که شاهد استفاده از برخی خطوط و فرم های زاویه دار تر بر روی داشبورد باشیم که در کنار بافت و تکسچر های اجرا شده در برخی قسمت ها، از یکنواختی طراحی کنسول کاسته و در طولانی مدت همچنان برای سرنشینان جذاب به نظر می رسد.

ضمن اینکه پرداختن به برخی جزئیات در داخل کابین مانند نوار قرمز رنگ که در بالای نمایشگر مرکزی و بر روی زیر آرنجی کنسول میانی اجرا شده است، نشان دهنده دقت طراحان به جزئیات است که بر جذابیت های فضای داخلی نیز افزوده است. اما استفاده از ترکیب طلایی و نقره ای رنگ بر روی دریچه های ورودی سیستم تهویه از نکات منفی جزئیات داخل کابین است و بهتر بود که بجای استفاده از ترکیب این دو رنگ از یک رنگ کلی طلایی و یا نقره ای استفاده می شد. ضمن این که ما در قسمت های دیگر داشبورد مانند غربیلک فرمان، سر دنده، رودری ها و … شاهد استفاده از رنگ طلایی نیستیم و نقره ای در کنار چرم کرم رنگ و پلاستیک مشکی رنگ های قالب داخل کابین می باشد.

علاوه بر این اما در کابین H5 با متریالی رو به رو می شویم که برای یک محصول چینی و با قیمت پایه نزدیک به ۲۵ هزار دلار مثال زدنی است. از نظر فضای کابین و امکانات نیز با توجه به فاصله محوری ۲۹۵۰ میلی متری و نیز سگمنت H، باید گفت که با خودرویی کامل از هر دو جهت رو به رو هستیم. هر چند همچنان نسخه فول هونگچی H5 در بازار ایران عرضه نمی شود.

سخن پایانی
بطور کلی می توان اینگونه عنوان کرد که هونگچی اگرچه در مقیاس جهانی از یک طراحی خاص و عجیب و غریب برخوردار نیست، اما دارای عناصر و جزئیات ظاهری و داخلی می باشد که آن را در قامت یک مدعی برای رقابت با بزرگان این سگمنت و کلاس خودرویی نشان می دهد. به خصوص در کشور ما که وارداتی این سبک خودرو ها با ملیتی غیر چینی ممنوع است و تنها در بازار کارکرده نمونه هایی در این قامت می بینیم. با این حال از نظر استایل، تناسبات و نیز برخی از جزئیات هونگچی H5 همچنان راه طولانی در پیش دارد، اما می توان مطمئن بود که چینی ها این مسیر را در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند طی کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط