جمعه 30 شهریور 1403 - 03:16

کد خبر 5014

دوشنبه 07 فروردین 1402 - 11:10:00


آقا معلمِ جدید فوتبال ایران!


آخرین خبر/ فوتبال 360 نوشت: مسئولان فدراسیون فوتبال برای برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی به سراغ سرمربیان لیگ برتر رفته‌اند.
به گزارش فوتبال 360، ژوزه مورایس، ریکاردو سا پینتو و پاکو خمس از جمله سرمربیان خارجی سرشناس و البته موفق شاغل در فوتبال ایران هستند. مورایس در ابتدای فصل جاری (لیگ بیست‌ودوم) با قراردادی 3 ساله با مدیران باشگاه سپاهان به توافق رسید و ریکاردو سا پینتو هم پذیرفت تا در قامت سرمربی تیم مدافع عنوان قهرمانی کارش را در استقلال آغاز کند. در این میان پاکو خمس سرنوشت متفاوتی داشت و این سرمربی باتجربه در ایام تعطیلات جام جهانی و در شرایطی که قربان بردیف از هدایت تراکتور استعفا داد، سکان هدایت قرمزپوشان تبریزی را برعهده گرفت.

مورایس، سا پینتو و خمس جزو سرمربیان نام‌آشنا هستند و تجربیات ارزنده‌ای دارند؛ از جمله همکاری طولانی‌مدت سرمربی سپاهان با ژوزه مورینیو یا سرمربیگری سا پینتو در سطح اول فوتبال پرتغال و تجربه حضور خمس در لالیگای اسپانیا. مسئولان کمیته آموزش فدراسیون فوتبال به دنبال آن هستند تا با برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی، فرصتی برای ایجاد انتقال تجربیات ارزنده این سرمربی خارجی ایجاد نمایند.

«خمس» چراغ اول را روشن کرد

مسئولان کمیته آموزش فدراسیون فوتبال با مدیران باشگاه تراکتور تبریز در زمینه برگزاری دوره دانش‌افزایی به توافق رسیدند و در ایام تعطیلات لیگ برتر به واسطه برگزاری مسابقات ملی، اولین دوره دانش‌افزایی با حضور پاکو خمس آغاز شد. فدراسیون فوتبال در توضیح بیشتر دوره برگزار شده اعلام کرد: «با توجه به برگزاری دوره دانش افزایی ویژه مدرسین کمیته آموزش و مربیان نخبه کشور، اولین مرحله از دوره دانش‌افزایی مدرسان کمیته آموزش با حضور مدرسین این کمیته  و برخی از مربیان مطرح کشور به میزبانی باشگاه تراکتور و به مدرسی پاکو خمس سرمربی اسپانیایی تیم تراکتور و مدرس بین‌المللی حوزه یوفا برگزار شد».

25 نفر از مدرسان کمیته آموزش و البته برخی مربیان برجسته در دوره اخیر شرکت کردند و در کنار پاکو خمس، آلین دینکا مربی دروازه‌بانان تراکتور که او هم جزو مدرسین یوفا است، حضور داشت. این دوره با هدف ارتقا دانش مدرسین و مربیان و بهره‌مندی از علم روز فوتبال، در روزهای پنجم و ششم فروردین به میزبانی باشگاه تراکتور برگزار شد.

دوره‌های بعدی با «مورایس» و «سا پینتو»
پاکو خمس مدرس اولین دوره دانش‌افزایی مدرسین کمیته آموزش در سال جدید بود و قرار است این دوره‌ها ادامه پیدا کند. گفتنی است که در حاشیه برگزاری دوره دانش‌افزایی مربیان، مدیریت ساختار تشکیلات فوتبال توسط هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل تراکتور تبریز و مفاهیم آموزش فوتبال توسط ابراهیم شکوری سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال تدریس شد.

مدیران فدراسیون فوتبال در نظر دارند تا برای دوره‌های بعدی دانش‌افزایی که قرار است در سال 1402 برگزار شود، از تجربیات ژوزه مورایس و ریکاردو سا پینتو استفاده کنند و طبق اعلام رسمی فدراسیون فوتبال، این 2 سرمربی نام‌آشنا مدرسان بعدی دوره‌های دانش‌افزایی خواهند بود. در اطلاعیه فدراسیون فوتبال آمده است: «طبق برنامه دپارتمان و کمیته آموزش فدراسیون در سال 1402، دوره های‌آتی مقرر است با همکاری باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان و استقلال تهران برگزار شود».


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط