یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 00:53

کد خبر 503224

شنبه 12 خرداد 1403 - 10:50:08


با «تفکر متمرکز» اهداف‌مان را صیقل دهیم


خراسان/ برای داشتن تفکری کارآمد و به‌دور از خطاهای ذهنی، ما باید راه‌ورسم تفکر را خوب بدانیم و با بازی‌های ذهن آشنا شویم. یکی از مشکلات عمده ذهن ما این است که تمایل دارد افکار را به شکلی مبهم به بیرون پرتاب کند. خیلی وقت‌ها یک فکر مبهم، اشتباه نیست، اما چون دقیق تعریف نشده است، نمی‌توانیم به سمتش گام برداریم. «تفکر متمرکز» به ما کمک می‌کند از این آسیب دور شویم.
دنبال مصادیق باشیم نه عناوین  
ذهن در حالت کلی دوست دارد در مسیر احساسات یا آرزوهای کلان ما حرکت کند؛ برای همین ویژگی‌های دقیق موضوع را نمی‌شکافد و تصویری غیرواقعی و غیر دسترس به ما از آن‌چه می‌خواهیم می‌دهد که جزئیات عملی و شفاف ندارد. وقتی هم با عناوینی کلی و رویاهای دور طرف باشیم، نمی‌توانیم طرحی دقیق برای از میان برداشتن موانع تا رسیدن به هدف بریزیم. به‌طور مثال وقتی می‌گوییم می‌خواهیم چه نتیجه‌ای از کارمان بگیریم می‌گوییم موفقیت. و وقتی از خودمان می‌پرسیم برای رسیدن به موفقیت به چه چیزهایی نیاز داریم می‌گوییم خلاقیت و تلاش. هیچ کدام از این پاسخ‌ها اشتباه نیستند اما تعریف دقیق ندارند. ما باید برای مشخص شدن مسئله‌ای که می‌خواهیم با آن مواجه شویم سوالات بیشتری از خودمان بپرسیم و هر موضوع را به اجزای تشکیل‌دهنده‌اش تقسیم کنیم. به‌طور مثال موفقیت شامل چه چیزهایی می‌شود؟ موفقیت چه جنبه‌هایی دارد؟ در کوتاه مدت و بلند مدت چه هدف‎گذاری داریم؟ خلاقیت چه جنبه برجسته‌ای دارد و...      
 سیستم هشدار ذهن را روشن کنیم
ما اغلب اوقات فکر می‌کنیم با افکاری واضح طرفیم، اما چون تعریف درستی از آن‌ها نداریم نمی‌دانیم هدف‌مان تامین شده یا نه؟ متاسفانه در چنین مواقعی مغز ما فاقد یک سیستم هشدار است که به ما خبر بدهد درگیر ابهام هستیم. ابهام بلای جان اهداف ما می‌شود چون نمی‌توانیم در مسیر چیزی باشیم که برای‌مان مبهم است و باعث بیهوده ماندن تلاش‌های ما شود. پس باید برای کشف ذهن خودمان، دنبال کلمات و مفاهیم و تعاریفی باشیم که پشت کلمات اول مخفی شدند. باید به ورای درک خودمان برویم؛ چیزی که تفکر کارآمد را از تفکر معمولی متمایز می‌کند دقت و تمرکز آن روی مفهوم درست است. مثل معدنچی که با سنگ معدن معمولی آغاز می‌کند تا با تراش دادن آن به مرور به فلز خالص و با ارزش اصلی برسد. 
نویسنده : سیدسورنا ساداتی | ‌ روزنامه‌نگار موفقیت


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط