چهارشنبه 11 مهر 1403 - 08:07

کد خبر 503902

شنبه 12 خرداد 1403 - 18:53:08


حمله هکرها باعث نابودی صدها هزار روتر اینترنت شد!


شهر سخت افزار/ در یک رویداد بسیار نادر، هکرها توانسته‌اند یکی از پیچیده‌ترین حملات ممکن را در ایالات متحده انجام داده و هزاران روتر اینترنت در این کشور را از کار بیندازند. گفته شده که این گروه هکر یک آپدیت مخرب برای روتر کاربران ارسال کرده‌اند که پس از نصب بخشی از کدهای عملیاتی دستگاه را حذف می‌کند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در روز پنجشنبه، یک گروه هکر ناشناس اواخر سال گذشته توانسته حملات سایبری گسترده‌ای به یک شرکت مخابراتی در مرکز ایالات متحده انجام دهد، حملاتی که منجر به از کار افتادن صدها هزار روتر اینترنت در این کشور شده است.

تحلیلگران امنیتی در آزمایشگاه‌های بلک لوتوس شرکت Lumen Technologies این حمله را در ماه‌های اخیر کشف کرده‌اند و در یک پست وبلاگی آن را گزارش داده‌اند.

صدها هزار مودم روتر توسط هکرها نابود شد!
این حادثه که احتمالاً در ماه اکتبر 2023 (اواخر مهر 1402) رخ داده و تا مدتی قبل نیز فاش نشده باقی مانده بود، باعث از کار افتادن بیش از 600 هزار روتر اینترنت شده است. به گفته کارشناسان، این یکی از جدی‌ترین حملات سایبری تاریخ محسوب می‌شود که تاکنون علیه بخش مخابرات آمریکا انجام شده است.

به گزارش MSN، محققان اعلام کرده‌اند که هکرها بدافزارهای مخربی را نصب کردند که دسترسی به اینترنت را از 25 تا 27 اکتبر (3 تا 5 آبان 1402) در بسیاری از ایالت‌های غربی و مرکزی مختل کرده است.



در گزارش منتشر شده برای این حادثه نام شرکت یا افراد قربانی ذکر نشده است، با این حال توضیح داده شده که خرابکاران از روش‌های رایجی استفاده کرده‌اند که شناسایی فعالیت آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

هکرها یک به‌روزرسانی مخرب را برای روتر اینترنت مشتریان شرکت‌ها فرستاد‌ه‌اند که پس از نصب منجر به از کار افتادن روتر می‌شود. این آپدیت مخرب بخش‌های حیاتی کد عملیاتی روترها را پاک می‌کند. نکته جالب آن است که تا به این لحظه نحوه ارسال آپدیت مخرب هکرها برای کاربران نامشخص مانده است. در بخش‌هایی از گزارش Lumen آمده است:

با اطمینان بالا ارزیابی می‌کنیم که به‌روزرسانی مخرب روتر اینترنت یک اقدام عمدی برای ایجاد اختلال بوده است. این نوع حملات بسیار نگران‌کننده هستند، به ویژه در این مورد که بسیار گسترده است.
مشخص نیست که در زمان رخ دادن این حادثه سازمان FBI (که مسئولیت تحقیق در مورد جرایم سایبری ایالات متحده برعهده دارد) از این هک مطلع شده است یا خیر؛ اما شرکت‌های خصوصی اغلب ترجیح می‌دهند چنین حوادثی را افشا نکنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط