جمعه 30 شهریور 1403 - 07:38

کد خبر 50455

سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 13:20:32


هوش مصنوعی، سرطان پانکراس را پیش بینی می کند


سیناپرس/ محققان دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه کپنهاگ، یک ابزار هوش مصنوعی جدید را توسعه داده اند که قادر است افرادی را که در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس قرار دارند، از سه سال قبل از تشخیص و تنها با استفاده از سوابق پزشکی آنها، شناسایی کند.

 پژوهشگران توضیح داده اند: غربالگری جمعیت مبتنی بر هوش مصنوعی می‌ تواند برای یافتن افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری خطرناک هستند، ارزشمند باشد و به تشخیص سریع تر وضعیتی که اغلب در مراحل پیشرفته شناسایی می شود، کمک کند.

سرطان لوزالمعده یکی از کشنده ترین سرطان ها در جهان است. علائم و نشانه‌ های سرطان پانکراس اغلب تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد، ظاهر نمی ‌شوند و این موضوع، تشخیص سریع این بیماری را دشوار می سازد.

دانشمندان گفته اند: چنین رویکردی می تواند تشخیص سرطان پانکراس را تسریع کند، نتایج درمان را بهبود بخشد و طول عمر بیماران را افزایش دهد. بسیاری از انواع سرطان، به ویژه آنهایی که به سختی قابل شناسایی و درمان هستند، عوارض جدی و نامطلوبی را بر بیماران، خانواده ها و سیستم مراقبت های بهداشتی به طور کلی وارد می کنند.

محققان افزوده اند: غربالگری مبتنی بر هوش مصنوعی فرصت جدیدی را برای تغییر مسیر سرطان لوزالمعده ایجاد می کند؛ یک بیماری تهاجمی که تشخیص زودهنگام و درمان سریع آن در زمانی که شانس موفقیت بالاست، بسیار سخت است. محققان تخمین زده اند که میزان بقا در افرادی که تومورهای آنها از محل اولیه فراتر رفته است به ۲ تا ۹ درصد کاهش می یابد.

غربالگری برخی از سرطان های رایج مانند سرطان پستان، دهانه رحم و غده پروستات به روش های نسبتاً ساده و بسیار مؤثرتری متکی است. در مقایسه، غربالگری و آزمایش سرطان لوزالمعده سخت ‌تر و گران ‌تر است. به گزارش سیناپرس، پزشکان عمدتاً سابقه خانوادگی و وجود جهش ‌های ژنتیکی در خانواده را بررسی می کنند، که اگرچه شاخص ‌های مهمی هستند، اما اغلب اوقات، بیماران زیادی به درستی تشخیص داده نمی شوند.

یکی از مزیت ‌های خاص ابزار هوش مصنوعی این است که می‌ تواند برای تمام بیمارانی که سوابق سلامتی و سابقه پزشکی آنها در دسترس است، مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطالعه، محققان چندین نسخه از مدل هوش مصنوعی را طراحی کردند و آنها را روی سوابق سلامت ۶ میلیون بیمار از سیستم بهداشت ملی دانمارک، به مدت ۴۱ سال آموزش دادند. از این تعداد، ۲۴ هزار نفر در طول زمان به سرطان پانکراس مبتلا شدند. در طول آموزش، الگوریتم، الگوهایی را تشخیص داد که نشان ‌دهنده خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در آینده، بر اساس مسیر بیماری بودند.

التهاب لوزالمعده به شدت پیش بینی کننده سرطان لوزالمعده در یک بازه زمانی کوتاه تر از دو سال بعد بود. محققان هشدار داده اند:هیچ یک از این تشخیص ها نباید به خودی خود نشان دهنده یا عامل سرطان پانکراس در آینده در نظر گرفته شوند. با این حال، الگوهایی که در طول زمان رخ می‌ دهند، سرنخ ‌هایی را ارائه می ‌دهند که می ‌توانند پزشکان را ترغیب کنند تا افراد در معرض خطر را با دقت بیشتری تحت نظر بگیرند.

یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Medicine منتشر شده اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط