شنبه 07 مهر 1403 - 20:54

کد خبر 505550

دوشنبه 14 خرداد 1403 - 12:00:00


سایه‌های پنهان؛ خیانت در زندگی مشترک


تبیان/ برخی معتقدند که داشتن روابط عاطفی کوتاه مدت یا بدون رابطه جنسی خیانت محسوب نمی‌شود. اما اگر این‌طور  است، چرا به شریک زندگی خود درباره آن چیزی نمی‌گویید؟
عده‌ای دیگر احساس می‌کنند که وقتی شریکشان به فرد دیگری توجه زیادی نشان می‌دهد، خیانت کرده است. بنابراین، تعریف خیانت نیز به میزان امنیت روانی شما هم بستگی دارد. به عبارت دیگر، اگر شریک زندگی‌تان را در حال صحبت با کسی ببینید و فرض کنید که خیانت می‌کند، آیا این منعکس‌کننده واقعیت است یا ناامنی شما؟

خیانت چطور تعریف می‌شود؟
خیانت در روابط به معنای برقراری رابطه عاطفی یا جنسی مخفیانه با فردی غیر از همسر است. بنابراین، خیانت چیزی است که پشت سر شریک زندگی‌تان انجام می‌دهید، کاری که می‌دانید نباید انجام دهید و به همین دلیل آن را پنهان می‌کنید. اگرچه تعریف خیانت به‌طور کلی ساده است، برخی افراد آن را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که به نفع خودشان باشد.
بر اساس تعریف بالا و تعریف بسیاری از مردم، وقتی از خیانت صحبت می‌کنیم باید پای یک مؤلفه جنسی در میان باشد. با این حال، خیانت عاطفی یا "رابطه قلبی" می‌تواند به همان اندازه به رابطه و شریک زندگی‌تان آسیب برساند و آزاردهنده باشد.
آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که با توسعه فناوری، تعریف خیانت نیز گسترش یافته است – برای مثال، تماشای پورن و یا ارسال تصاویر برهنه، از انواع جدیدتر خیانت هستند (هرچند برخی ممکن است این‌ها را خیانت ندانند).
در قلب خیانت اتفاقی که می‌افتد تعامل با فردی دیگر پشت سر شریک زندگی‌تان است که اعتماد او را می‌شکند و می‌دانید که اگر شریک زندگی‌تان از این موضوع مطلع شود، ناراحت خواهد شد. پس اگر تعاملات خود با فرد دیگری را از شریک زندگی‌تان پنهان می‌کنید، احتمالاً در حال خیانت هستید یا به آن نزدیکید.
نشانه‌های خیانت
هیچ تشخیص بالینی وجود ندارد که بتواند مشخص کند آیا شریک شما خیانت می‌کند یا نه، اما چند نشانه وجود دارد که می‌تواند هشداردهنده باشد.

در ادامه ۱۰ نشانه معروف خیانت را بررسی می‌کنیم:
محافظت بیش از حد از دستگاه‌های الکترونیکی
اگر شریک زندگی شما بیش از حد از دستگاه‌های الکترونیکی خود مثل موبایل و لپتاپش محافظت می‌کند یا درباره استفاده از آن‌ها حالت دفاعی دارد، ممکن است به این معنی باشد که نمی‌خواهد شما بدانید با چه کسی صحبت می‌کند.
بازه‌های عدم دسترسی
ممکن است مواقعی پیش بیاید که شریک زندگی‌تان یا نامزدتان ناگهانی به صورت مکرر و طولانی مدت ناپدید شود و شما ندانید کجاست. این می‌تواند به این معنا باشد که با کسی است که نمی‌خواهد شما بدانید.
سطوح مختلف تعامل جنسی
ممکن است فکر کنید فردی که خیانت می‌کند، وقت کمتری برای رابطه جنسی با شریکش دارد، اما این همیشه درست نیست. برای برخی، خیانت باعث می‌شود احساس انرژی جنسی بیشتری کنند و به دنبال رابطه جنسی بیشتر یا متفاوت با شریک اصلی‌شان باشند.
توضیحات ناهماهنگ
دروغ گفتن سخت‌تر از چیزی است که بسیاری فکر می‌کنند، به‌ویژه دروغ گفتن مداوم به یک شریک متعهد. دروغگوها سعی می‌کنند هر بار همان داستان را تکرار کنند، اما معمولاً وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند یا همان سوالات به شکلی غیرعادی از آن‌ها پرسیده می‌شود، اطلاعات ناهماهنگ ارائه می‌دهند.
توضیحات متناقض
اگر شریک زندگی‌تان برای محل حضور، فعالیت‌های خود، یا میزان آشنایی با کسی که شما به او مشکوک هستید، توضیحات متناقضی ارائه می‌دهد، ممکن است به این دلیل باشد که نمی‌تواند دروغ‌هایش را هماهنگ نگه دارد.
برنامه زمانی تغییر یافته
اگر دیر برگشتن به خانه به طور ناگهانی عادی شده، در حالی که شغل همسرتان تغییری نکرده و واقعاً نیاز به این حجم کار ندارد، ممکن است یک نشانه خیانت باشد.
دوستان ناراحت
دوستان شریک خیانتکار معمولاً قبل از شما از خیانت خبر دارند. اگر رفتار و نگرش آن‌ها نسبت به شما تغییر کرده و شما دلیلش را نمی‌دانید، ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها واقعیت را می‌دانند.
هزینه‌های ناهماهنگ
تغییرات ناگهانی در عادات خرج کردن می‌تواند نشانه‌ای از وجود مسأله‌ای در شریک زندگی‌تان باشد. به عنوان مثال، برداشت‌های نقدی بزرگ و بی‌دلیل یک علامت هشدار است.
اتهامات نادرست خیانت
این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که کسی که کار اشتباهی انجام داده، دیگران را به همان کار متهم می‌کند و فکر می‌کند همه هم همین کار را می‌کنند. این یعنی شریکی که خیانت می‌کند، ممکن است شما یا دیگران را به خیانت متهم کند.
البته ممکن است شریک زندگی‌تان به خاطر حسادت یا ناامنی شما را به خیانت متهم کند، بدون اینکه اتهام متقابلی در کار باشد. این هم نشانه خوبی نیست، چون این نوع حسادت و ناامنی در افراد خیانتکار زیاد دیده می‌شود. بعضی‌ها هم برای انتقام از خیانت احتمالی شریکشان، دست به خیانت می‌زنند.
ناسازگاری شناختی
ناسازگاری شناختی وقتی پیش می‌آید که فرد به دو چیز متضاد باور داشته باشد. مثلاً کسی که خیانت می‌کند، از یک طرف می‌داند خیانت به شریکش آسیب می‌زند و از طرف دیگر فکر می‌کند آدم خوبی است که نمی‌خواهد به شریکش آسیب برساند. افراد معمولاً تلاش می‌کنند این تناقض‌ها را برای خودشان توجیه کنند و این کار به کاهش ناسازگاری معروف است.
انتقاد بیش از حد
کسی که خیانت می‌کند، گاهی سعی می‌کند با توجیه کردن رفتار خود، ناسازگاری شناختی را کاهش دهد. ممکن است به خود بگوید که شریکش لایق صداقت یا وفاداری نیست. افراد خیانتکار برای اثبات این موضوع به خودشان، ممکن است شروع به انتقاد یا تحقیر مداوم شریکشان کنند. اگر شریک زندگی‌تان ناگهان از هر کاری که می‌کنید عیب می‌گیرد، احتمالاً مشکل از شما نیست.
شک دارید اما دلیلش را نمی‌دانید
بسیاری از افرادی که متوجه خیانت شریکشان می‌شوند، از قبل به دلایلی که نمی‌توانند توضیح دهند، مشکوک بوده‌اند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مردم می‌توانند دروغ‌ها را به طور ناخودآگاه تشخیص دهند، حتی اگر نتوانند آن‌ها را به طور واضح شناسایی یا بیان کنند. اگر احساس ناخوشایند یا شکی دارید که نمی‌توانید آن را توجیه کنید، ممکن است ناخودآگاهتان به شما بگوید که شریک زندگی‌تان در حال دروغ گفتن است. اما باید حواستان باشد که ذهنتان شما را فریب ندهد و شک بی‌خود زندگیتان را خراب نکند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط