چهارشنبه 11 مهر 1403 - 04:03

کد خبر 505695

دوشنبه 14 خرداد 1403 - 10:12:42


ایسوس ROG Ally X عرضه شد؛ یک هیولای گیمینگ قابل حمل


دیجی رو/ کمپانی ایسوس سرانجام جدیدترین رایانه گیمینگ دستی خود با نام «راگ الای ایکس» (ROG Ally X) را که اوایل ماه گذشته معرفی شده بود، عرضه کرد. این دستگاه جانشین راگ الای سال گذشته نیست، بلکه نسخه‌ای گران‌تر با بهبودهای قابل توجه نسبت به مدل اصلی است.

در نگاه اول، بزرگترین پیشرفت در راگ الای ایکس باتری بزرگ‌تر آن است. ایسوس ظرفیت باتری را از 40 وات ساعت در مدل راگ الای به 80 وات ساعت در مدل جدید افزایش داده است. اگر چه خود شرکت ادعای رسمی در مورد عمر باتری وات ساعت ندارد، اما بعید نیست که عمر باتری آن تقریباً دو برابر مدل قبلی باشد.



یکی دیگر از بخش‌های بهبودیافته، حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی است. راگ الای ایکس با 1 ترابایت حافظه SSD پرسرعت PCIe NVMe عرضه می‌شود که نسبت به 512 گیگابایت مدل اصلی پیشرفتی قابل توجه به حساب می‌آید. نکته مهم‌تر این است که این مدل جدید از درایوهای M.2 2280 استفاده می‌کند که اندازه رایج‌تری نسبت به درایو 2242 در مدل فعلی است. این تغییر باعث می‌شود ارتقا دادن حافظه در آینده هم ارزان‌تر و هم ساده‌تر باشد.

حافظه رم نیز از 16 گیگابایت LPDDR5 با فرکانس 6400 مگاهرتز به 24 گیگابایت LPDDR5 با فرکانس 7500 مگاهرتز ارتقا یافته است. بدین معنی که حالا می‌توانید بدون نگرانی از کمبود رم برای سیستم عامل و سایر برنامه‌ها، حافظه بیشتری را به پردازنده گرافیکی اختصاص دهید.



ایسوس همچنین تغییرات چشمگیری در سیستم خنک کننده داخلی اعمال کرده است. راگ الای ایکس از فن‌های جدیدی استفاده می‌کند که با وجود ضخامت کمتر، 10 درصد جریان هوا را بهبود می‌دهد. طراحی جدید، هوا را به سمت نمایشگر نیز هدایت می‌کند که باعث خنک ماندن آن در هنگام بازی می‌شود. همچنین جایگاه درگاه کارت حافظه میکرو اس دی نیز جابجا شده است. در مدل قبلی، این درگاه به دلیل نزدیکی به دریچه خروج گرما، اغلب دچار خرابی می‌شد.

شاید در نگاه اول، طراحی ظاهری دستگاه تغییر چندانی نکرده باشد؛ اما با بررسی دقیق‌تر، متوجه تغییرات می‌شویم. بدنه راگ الای ایکس نسبت به مدل اصلی، دارای انحنای کمتری است. همچنین، دستگیره‌ها عمیق‌تر شده‌اند تا نگه‌داشتن دستگاه را راحت‌تر و مطمئن‌تر کنند. جایگاه جوی‌استیک‌ها و دکمه‌های کنترلر برای سهولت دسترسی بازطراحی شده است. خود جوی‌استیک‌ها نیز بهبود یافته‌اند تا بازخورد بهتر و عمر طولانی‌تری داشته باشند. کلیدهای جهت‌نما (D-pad) نیز بازطراحی شده‌اند و حالا در هنگام اجرای حرکات دورانی، احساس گیر کردن کمتری دارد. اسکنر اثر انگشت در بالای دستگاه نیز برای سهولت در پیدا کردن، کمی فرورفته شده است. در نهایت، دکمه‌های پشت دستگاه برای کاهش فشارهای اشتباه، کوچک‌تر شده‌اند.



از نظر اتصالات، راگ الای ایکس درگاه ترکیبی USB-C به علاوه رابط ROG XG Mobile را با دو درگاه USB-C جایگزین کرده است. یکی از این درگاه‌ها از نوع تاندربولت 4 و دیگری از نوع USB 3.2 Gen 2 است. در نهایت، تمام این تغییرات باعث افزایش وزن دستگاه شده است. وزن راگ الای ایکس برابر با 678 گرم است که 68 گرم سنگین‌تر از مدل اصلی است.

اما مواردی هم هستند که تغییری نکرده‌اند. راگ الای ایکس همان تراشه رایزن Z1 اکستریم مدل اصلی را به کار می‌برد (هیچ نسخه غیر اکستریمی برای مدل ایکس وجود ندارد). نمایشگر این مدل نیز همان صفحه 7 اینچی 1080p با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز از نوع IPS LCD و همراه با فناوری AMD FreeSync Premium است. بلندگوها و همچنین اتصالات بی‌سیم نیز هیچ تغییری نسبت به مدل قبلی نداشته‌اند. شارژر همراه دستگاه هم همان شارژر 65 وات است. نرم افزار دستگاه با نسخه جدیدی از ASUS Armoury Crate SE (که برای مدل فعلی هم عرضه خواهد شد) به‌روز شده است، اما همچنان از سیستم عامل ویندوز 11 خانگی بهره می‌برد.



با وجود اینکه راگ الای ایکس جانشین نسل قبلی خود نیست، اما به نظر می‌رسد گامی رو به جلو محسوب می‌شود. به خصوص جالب است که در کنار برخی تغییرات کلی‌تر (مانند باتری، حافظه و فضای ذخیره‌سازی) شاهد رفع بسیاری از ایرادات خاص مطرح شده در نقد و بررسی مدل معمولی (مانند گرم شدن نمایشگر در زمان بازی، اسکنر اثر انگشت که استفاده از آن دشوار بود، دستگیره‌های کم‌عمق و دکمه‌های پشتی که به راحتی به طور تصادفی فشار داده می‌شدند) هستیم.

راگ الای ایکس هم اکنون برای پیش‌سفارش در دسترس است. این دستگاه فقط در رنگ مشکی عرضه می‌شود و قیمت آن 799 دلار با اشتراک 3 ماهه Game Pass است.

در مجموع، ایسوس راگ الای ایکس با ارتقاء قابل توجه باتری، حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی، سیستم خنک‌کننده و طراحی، به نظر می‌رسد رقیبی سرسخت برای سایر دستگاه‌های گیمینگ دستی در بازار باشد. قیمت 799 دلاری آن شاید کمی بالا به نظر برسد، اما با توجه به مشخصات فنی قدرتمند و تجربه گیمینگ بی‌نظیری که ارائه می‌دهد، ارزش خرید دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط