شنبه 07 مهر 1403 - 16:53

کد خبر 507514

چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 09:48:44


قصه صبر و تمرکز


خراسان/در هیاهوی بحث تیم‌ها راجع به مسائل داوری، رفتار بدون حاشیه اوسمار مردی برزیلی که ابتدا هیچ‌کس به او اعتماد نداشت و با صبر و بدون توجه به حواشی تیمش را تا قهرمانی رساند کمتر مورد توجه قرار گرفت
همیشه حواشی برای ما جذاب هستند؛ اما گاهی این جذابیت و هیاهو به حدی می‌رسد که باعث می‌شود بین بحث و جدل‌های هواداری، بسیاری از نکات مهم را نبینیم مثل روز پایانی لیگ‌برتر که فارغ از نکات نه چندان دلچسب و حواشی، یک مورد مهم داشت و آن هم سیر رفتارهای اوسمار ویرا مربی برزیلی پرسپولیس بود که با تی‌شرتی که رویش عکس گل‌محمدی بود در جشن قهرمانی شرکت کرد. می‌شود روی این‌که گل پرسپولیس آفساید بود یا نه اتفاق نظر نداشت و ساعت‌ها بحث کرد. اما قطعاً همه اقدام زیبای اوسمار را تمجید می‌کنند.
مردی که دنبال بهانه نبود
رفتارهای درست اوسمار که می‌تواند برای هرکدام از ما در مسیر زندگی، فارغ از نوع کاری که داریم جالب‌توجه و درس‌آموز باشد از روزهای اول حضورش در ایران شروع شد. وقتی که نفر دوم نیمکت قرمزها بود و نقشش را در این جایگاه خوب ایفا کرد. او برخلاف نفر قبلی در این پست، اصلاً مصاحبه نمی‌کرد؛ مسئولیتش را می‌دانست و توانست با کمک به یحیی گل‌محمدی یک سه‌گانه جذاب را برای قرمزها ارمغان بیاورد. با رفتن یحیی صحبت از حضور مربیان بزرگ در پرسپولیس شد و هیچ‌کس روی اوسمار حساب نمی‌کرد. تا این‌که به دلایلی او سرمربی شد. موضوعی که اصلاً خوشایند هواداران خودی نبود. به‌خصوص این‌که اولین حضورش روی نیمکت با یک باخت بد آغاز شد. همین می‌توانست او را دچار تشویش و نگرانی کند تا برای اثبات خودش از مشکلات مدیریتی، نبود بازیکن در خط حمله، مشکلات داوری و... بگوید و زمین و زمان را به هم بدوزد تا خودش را مبرا کند. اما اوسمار روندی را پیش گرفت که در بیشتر مربیان ایرانی و حتی یحیی گل‌محمدی سرمربی سابق قرمزها سراغ نداشتیم. صبر و تمرکز روی تیم و باور به مسیری که انتخاب کرده.
جنبه باخت و ظرفیت بُرد
اوسمار نه تنها مواجه درست با باخت داشت؛ بلکه موقع پیروزی هم ظرفیت داشت و هیچ‌چیز را تمام شده نمی‌دانست. در شرایطی که خیلی از مربیان ترجیح می‌دادند انتظار هوادار خودی را کاهش بدهند تا در صورت نتیجه نگرفتن بدهکار نشوند؛ او شخصیت تیمش را بالا برد. در برابر سیل اتهامات علیه تیمش سکوت کرد و پاسخ دادن به این مسائل را به امثال پیراونی سپرد. در پایان موقع قهرمانی هم نشان داد در این نقش هم سهم خودش را می‌داند و از یحیی تقدیر کرد. حتی اگر پرسپولیس قهرمان هم نشده بود این جنس رفتارهای اوسمار قابل تقدیر بود و درس‌آموز. رفتارهای خوب امثال او به هواداران فوتبال نشان می‌دهد در زندگی‌شان چطور باشند؛ همان‌طور که بهانه‌جویی و حواشی خیلی‌های دیگر به ما یاد داد چگونه رفتار نکنیم.

نویسنده : سید مصطفی صابری | ‌ روزنامه‌نگار


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط