شنبه 07 مهر 1403 - 18:59

کد خبر 507845

چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 12:45:05


برادر 18ساله‌ام را اتفاقی با یک دختر دیدم


خراسان/ خانمی 29 ساله هستم و متاهل. یک برادر کوچک‌تر دارم که 18 ساله است. چند روز پیش، او را اتفاقی در خیابان با یک دختر دیدم. خانواده ما سنتی و مذهبی است. نمی‌خواهم برایش بد شود اما نمی‌دانم چطور سر صحبت را با او باز کنم که بتوانم راهنمایی‌اش کنم.
خواهر عزیز و گرامی، چقدر ارزشمند است که دغدغه برادر کوچک‌تان را دارید و برای این رفتار برادرتان  به دنبال واکنش درست و موثر هستید. در ادامه چند توصیه به شما دارم.
 ابتدا به این سوالات فکر کنید
در ابتدا بهتر است نگرانی‌های خودتان را بررسی کنید. 
به‌صورت احتمالی، چه مشکلاتی را پیش‌بینی می‌کنید؟ اگر این رابطه ادامه پیدا کرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برادرتان چه آسیبی خواهد دید؟ آن خانم چه آسیبی خواهد دید؟ شما می‌خواهید چه کمکی بکنید؟ بهتر است در ابتدا پاسخ این سوالات را مشخص کنید و در ادامه به نحوه کمکی که می‌خواهید ارائه دهید، اشاره می‌شود.
 هیجانات‌تان برای صحبت در حداقل باشد
در زمانی شروع به صحبت کنید که هیجانات خشم و اضطراب یا غم شما در حداقل باشد چراکه احتمال دارد شما از این‌که برادرتان چهارچوب ارزشی خانواده را رعایت نکرده، عصبانی باشید یا به‌خاطر نگرانی و آسیب‌های رابطه با جنس مخالف مضطرب شوید یا حس از دست‌دادن برادرتان شما را غمگین کند. بنابراین این احساسات طبیعی هستند و قابل درک برای کسی که به برادرش اهمیت می‌دهد اما این احساسات اگر زیاد و تنظیم‌شده نباشد مانع گفت‌وگوی سالم خواهد شد.
 نگرانی خود را واضح بیان کنید
پس از آن بدون ابهام و واضح موضوع را مطرح کنید و نگرانی خود را بیان کنید. بهتر است اجازه صحبت کردن به ایشان بدهید و از قضاوت، سرزنش کردن، حس شرم و تحقیر به ایشان پرهیز کنید.
 هدف این ارتباط را از برادرتان بپرسید
همچنین صحبت‌های خود را به شکل سوالی بپرسید تا مشتاق ارتباط با شما شود. صحبت‌ها بهتر است از حالت بازجویی خارج باشد، بلکه اشتیاق به دانستن باشد. در پایان هدف برادرتان را از این رابطه سوال کنید و بر اساس آن، ایشان را راهنمایی کنید و نگرانی‌های خود را به ایشان مطرح کنید. با توجه به سن برادرتان که به احتمال زیاد آمادگی ازدواج ندارد، توصیه کنید از مشاوره کمک بگیرد تا او هم آسیب‌های روانی و اخلاقی این نوع ارتباط را برایش بیان کند و هر زودتر قطع شود.
نویسنده : زهره حسینی | ‌مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌ طباطبایی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط