دوشنبه 09 مهر 1403 - 07:00

کد خبر 508311

چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 18:45:00


ماکروفاژهای شگفت انگیز در حال بلعیدن سلول های سرطانی


آخرین خبر/ ماکروفاژها نوعی گلبول سفید دستگاه ایمنی هستند که باقی مانده های سلولی ، مواد بیگانه ، میکروب ها ، سلولهای سرطانی و هر چیز دیگری که پروتئینهای ویژه سلولهای سالم بدن بر روی سطحش نداشته باشد را در فرآیندی به نام بیگانه خواری می بلعد

ماکروفاژ یک اصطلاح یونانی است که از ترکیب دو کلمه Makrós به معنی بزرگ و phagein به معنی خوردن شکل گرفته است. 

ماکروفاژها به سلولهای ایمنی بدن انسان گفته میشوند که سلولهای مرده ، سلولهای سرطانی و میکروبها را شناسایی کرده و می بلعند. به این عمل آنها بیگانه خواری می گویند.

ایلیا ایلیچ مچنیکوف (زیست شناس روسی) برای اولین بار در سال ۱۸۸۲ میلادی ، نام سلولهای بیگانه خوار را بر سر زبان ها انداخت و تحولی عظیم در مطالعه سیستم ایمنی بدن به وجود آورد.
فاگوسیتوز (بیگانه خواری ) چیست؟ فاگوسیتوز عملی است که گلبولها  ،  باکتریها و سایر مواد خارجی را  با  ایجاد پاهای کاذب به درون خود می کشد و با هضم باعث از بین بردن آنها  می شوند .

این عمل توسط سلولهای بیگانه خوار انجام می گیرد.

همچنین این سلولها میتوانند از میان سلولهای پوششی جدار مویرگ ها عبور کرده، وارد فضای بین سلولی شوند و در آنجا نیز به بیگانه خواری بپردازند. این عمل گلبولهای سفید را دیاپدز میگویند. عمل دیاپدز در

بهبود عفونتهای موضعی بدن بسیار موثر است چنانچه هنگامی که زخمی در پوست حاصل میشود گلبولهای سفید از خون خارج شده به محل زخم میروند تا در آن جا میکروبهایی را که بلافاصله در محل زخم تجمع میکنند را از بین ببرند بسیاری از گلبولهای سفید در این جریان می میرند مایع سفید رنگی که به نام چرک در محل زخم جمع می شود ترشحات و لاشه های این سلولها و سلولهای میکروبی است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط